roerend goed in onverdeeldheid schenken

wagie
Topic Starter

roerend goed in onverdeeldheid schenken

#1 , 17 mar 2012 16:16

Hai iedereen,

Stel een aantal personen bezitten een roerend goed in onverdeeldheid. Ze willen dit roerend goed schenken.
Aangezien het gaat om een roerend goed is schenking via een onderhandse akte mogelijk, de registratie is niet verplicht en er zijn bijgevolg geen schenkingsrechten verschuldigd.

Maar in welke mate kan artikel 7 W.Succ. nog spelen als een van die personen die het roerend goed in onverdeeldheid bezaten, overlijdt binnen de drie jaar?

Moet de onverdeeldheid beeindigd worden voor de schenking? Is er hier dan enkel het algemeen vast recht verschuldigd als de akte ter registratie wordt aangeboden?

Alvast bedankt!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 17 mar 2012 18:10

Wanneer een aantal personen in onverdeeldheid roerende goederen schenken aan één en dezelfde persoon , zijn er eigenlijk zoveel schenkingen als er personen in die onverdeeldheid zijn. In dit geval wordt de begunstigde de enige eigenaar in volle eigendom. Wanneer één van de schenkers overlijdt binnen de drie jaar , is het dus enkel zijn deel in de onverdeeldheid dat in nalatenschap komt en waarop desgevallend successierechten moeten betaald worden.
De onverdeeldheid houdt op door het feit van schenking. Er wordt wel best een document van schenking opgemaakt , als bewijs voor betrokken diensten als Registratie. Als zo'n document wordt aangeboden bij de Registratie , moeten dus wel de nodige schenkingsrechten betaald worden. Die bedragen 3 % voo schenkingen 'rechte lijn' en 7 % voor schenkingen 'tussen anderen'.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

wagie
Topic Starter

#3 , 18 mar 2012 19:10

Dank voor het snelle antwoord.

Wat ik me wel dan afvraag is hoe de wetgever de eventuele toepassing van art 7 W.Succ. zal controleren in geval het roerend goed toebehoort aan een feitelijke vereniging (geen RP) en het aantal leden-natuurlijke personen daarvan heel groot is (zoals dit bij een vakbond het geval is). Dit lijkt me bijna een onbegonnen taak.

Reclame

Terug naar “Successie- & Registratierechten”