eigen bezit successie

pitters Hilda
Topic Starter

eigen bezit successie

#1 , 18 mar 2012 00:09

Situatie
Gehuwd gepensioneerd koppel met verblijvingsbeding (hebben geen kinderen)

Zij kopen samen een huis ( wordt gezinswoning) 400.000

Zij hebben tot hun beschikking
- grote som getrokken als pensioenkapitaal 300.000

- belangrijke som op twee spaarboekjes en kasbons 350.000

- geld van verkoop van vorige gezinswoning (maar dit was eigen bezit van de vrouw daar zij dit appartement al gekocht had voor het huwelijk) 150.000

Na aankoop van dit nieuwe huis , blijft er heel veel meer over dan de prijs verkregen van verkoop van het huis nl 400.000 over

Vraag
Op het huis moeten er geen successie betaald worden , maar wel op de helft van de gelden.
Indien de man eerst zou overlijden, mag de vrouw het bedrag van verkoop van haar appartement dan aftrekken.

Er schiet dus 400.000 over, wat wil zeggen successie op 200.000
Maar mag men die 150.000 van het vroegere verkochte appartement hier van aftrekken? ( en zo ja van die 400 of 200 duizend)
Niemand, niet ik, niet de fiscus kan eigenlijk bewijzen dat de som van de verkoop gebruikt werd voor de aankoop van het nieuwe huis of dat dit geld nog op een spaarrekening ter beschikking is.
Dus mag het of mag het niet is de vraag

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Juridisch actief: Ja

#2 , 18 mar 2012 00:41

Op de huidige gezinswoning moet de langstlevende geen successierechten betalen.
Indien de vrouw die 150 000 EUR duidelijk op haar naam heeft belegd dan valt die buiten de erfenis bij overlijden van haar echtgenoot.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

wanton

#3 , 18 mar 2012 09:51

Bij een getrouwd koppel zonder kinderen worden steeds , bij overlijden , de verschillende vermogens terug samengesteld. Hoe dan ook , er zijn voldoende gemeenschappelijke middelen om te zeggen dat die gezinswoning gekocht werd met gemeenschappelijke gelden. Men komt er steeds op uit dat de vrouw 150.000 € eigen vermogen heeft. Wat er ook mee gebeurd is of hoe het is belegd. Misschien is er zelfs meer : de ontvangen erfenissen in de loop der jaren tellen ook mee. (Stel : de man heeft ooit 70.000 € geërfd , de vrouw 50.000 €. Zo heeft de vrouw 130.000 € (150 + 50 - 70 ) meer eigen vermogen dan de man.) Dat wordt eerst aan haar toegekend. De rest wordt als gemeenschappelijk gezien. Het verblijvingsbeding heeft enkel betrekking op het gemeenschappelijk vermogen. Eigen vermogen blijft daar buiten en volgt de wettelijke devolutie. Daaromtrent moet/kan die vrouw zelf beschikken via testament : aan haar man , of iemand anders.
Indien de man overlijdt , komt in zijn nalatenschap :
- halve woning , nl. 200.000 € , idd vrij van successie
- roerend : 400.000 - 150.000 = 250.000 : 2 = 125.000 €.
Indien zij overlijdt : halve woning / roerend :150. eigen + 125. gemeenschappelijk
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

pitters Hilda
Topic Starter

#4 , 18 mar 2012 13:14

Bedankt. De gelden staan op spaarboekjes en termijnrekeningen en zijn zo wat verdeeld op de naam van de vrouw en de man . Maar niet voor het juiste bedrag van de verkoop van het eigen appartement en ook niet met aanduiding (rubriek) dat het om die gelden gaat. Maar zoals Wanton zegt, men mag het draaien en keren , men komt steeds uit op het feit dat er 150.000 eigen eigendom was van de vrouw (Akte van verkoop is bewijs + bijkomend het feit dat er veel meer gelden (400000) over zijn dan die 150.000). Maar is het zeker dat de fiscus dit aanvaard, kunnen zij moeilijk doen of helemaal niet in dit geval.

Wanton schrijft
Indien de man overlijdt , komt in zijn nalatenschap :
- halve woning , nl. 200.000 € , idd vrij van successie
- roerend : 400.000 - 150.000 = 250.000 : 2 = 125.000 €.
Indien zij overlijdt : halve woning / roerend :150. eigen + 125. gemeenschappelijk

Twee vraagjes

1) Ik veronderstel dat men dit duidelijk moet vermelden (met voorlegging verkoopsakte eigen appartement) aan de notaris . Zelfs indien deze transactie door dezelfde notaris vroeger werd gedaan, want ik denk niet dat hij uit zichzelf zal opmerken dat er eigen goederen mogen afgetrokken worden . Dus indien men er zelf de nadruk niet op legt betaalt men de volle pot. Of ben ik verkeerd?

2) In voorkomend geval (dus met verblijvingsbeding) mag ik dan veronderstellen dat indien de man overlijdt de situatie hetzelfde blijft zoals Wanton beschrijft, indien er kinderen hadden geweest

Indien zij overlijdt zal het roerend gedeelte van 150000 vruchtgebruik voor de man worden en blote eigendom voor de kinderen veronderstel ik. Is dat dan zo?

wanton

#5 , 18 mar 2012 19:00

De eerste zin in mijn vorig bericht is van belang :
Bij een getrouwd koppel zonder kinderen worden steeds , bij overlijden , de verschillende vermogens terug samengesteld.

Hiermee bedoel ik wel degelijk dat dat niet gebeurt bij koppels met kinderen. Het geld van de verkoop wordt dan gewoon als gemeenschappelijk beschouwd. De roerende goederen worden dan gelijk verdeeld tussen de beide partners. Er wordt geen onderscheid gemaakt voor de kinderen. Enkel onroerend goed op iemands naam zou dan behoren tot het eigen vermogen.
In voorliggend geval zal de Registratie wel die splitsing maken en de diverse vermogens samenstellen. Best is ook de notaris van één en ander te verwittigen. Indien er geen testament gemaakt wordt voor die 150.000 € aan eigen gelden , gaan die , in eerste instantie in blote eigendom , naar de familie van die vrouw vb. neven, nichten met successierechten 45/ 55/65 %.
Dus , deze vrouw moet , naast het verblijvingsbeding , een testament (laten) maken over dat eigen vermogen.
Toet-anch-Amon

pitters Hilda
Topic Starter

#6 , 18 mar 2012 23:43

Oei, nu wordt het moeilijker, want nu verneem ik dat het echtpaar wel twee kinderen heeft.

Dus de roerende goederen (dus ook de gelden van de verkoop appartement mevrouw, zegge die 150000) worden gewoon in twee verdeeld en als gemeenschappelijk beschouwd.

Dus kan die 150000 ook niet afgetrokken worden ( zoals in uw voorbeeld 400000 – 150000=250000 :2= 125000) bij de berekening van de successierechten en dienen er successierechten op 200.000 betaald te worden zowel bij overlijden van man als vrouw.

Of is hier toch nog ergens iets aan te doen., want als de man overlijdt, dient de vrouw dus op haar eigen vermogen successie te betalen. Wat doet ze best om dit te vermijden.

wanton

#7 , 19 mar 2012 12:17

1. verblijvingsbeding schrappen : is nadelig (soms nutteloos) als er kinderen zijn
2. opbrengst van verkoop appartement bij de bank op naam van de vrouw alleen zetten - en hopen dat de registratie het aanvaardt als eigen vermogen
of : die opbrengst (gedeeltelijk) schenken aan de kinderen via bankgift
Toet-anch-Amon

pitters Hilda
Topic Starter

#8 , 19 mar 2012 15:59

Bedankt, zal het doorgeven. Verblijvingsbeding lijkt me ook niet nuttig , gezien er kinderen zijn.

Toch gezien uw belangrijke zin : Bij een getrouwd koppel zonder kinderen worden steeds , bij overlijden , de verschillende vermogens terug samengesteld
Heb ik een geheel ander en persoonlijk vraagje:

Mijn dochter is getrouwd en ze hebben samen een huis gekocht.(hebben geen kinderen en ouders van beiden leven nog)
Ze hadden beiden voor het huwelijk en appartement (eigen vermogen dus) dat ze hiervoor verkocht hebben. Toch de waarde van deze twee appartementen verschilt aanzienlijk .

Is het dan zo indien mijn dochter moest overlijden,wij als ouders (of andere familieleden indien wij al overleden moesten zijn) de blote eigendom erven van het nieuwe huis ter waarde van haar vroegere appartement en hij het vruchtgebruik natuurlijk?
Dat lijkt me voor niemand interessant.

Wat hadden ze moeten doen of moeten ze nog doen om dit te voorkomen en dat alles naar één van beiden gaat bij overlijden.

1) verblijvingsbeding ? (maar dat telt niet voor eigen goederen dacht ik)
2) ieder een testament (maar dat kan door één van beiden opgezegd worden)
3) alles door notaris als gemeenschappelijk laten beschrijven? ( of zou de notaris in dit geval dit automatisch doen)
4) Een combinatie van voorgaande,

Nb: Wanneer is een verblijvingsbeding eigenlijk nog nuttig
a) er zijn kinderen : niet aan te raden
b) er zijn geen kinderen : de overlevende erft dan zo wie zo al het gemeenschappelijke

wanton

#9 , 19 mar 2012 17:29

Voor uw dochter :
- wederzijds testament maken waarin alle goederen , zowel die deel uitmaken van de gemeenschap als die van het eigen vermogen , naar de partner gaan.
of : huwelijksstelsel wijzigen in algemene gemeenschap. Dit gebeurt door notariële akyte.
Men kan immers de ouders onterven ten gunste van de echtgenoot/ote.
Verblijvingsbeding is af te raden als er kinderen zijn. Ook al wegens de hoge successierechten : men betaalt uiteindelijk rechten op 150 % van de aanwezige tegoeden. In het beste geval kan een keuzebeding opgemaakt worden waarin bepaald wordt welke keuzes de overlevende echtgenoot kan maken : wat in volle eigendom , wat in vruchtgebruik , waarvan eventueeel niets. De overlevende echtgenoot kan dan bepalen wat hij erft op basis van behoeftes , gezondheid, leeftijd, relatie met de kinderen.
Als er geen kinderen zijn is een verblijvingsgeding gewenst , aangevuld of vervangen door een wederzijds testament waarin de eigen goederen zijn opgenomen.
Toet-anch-Amon

Terug naar “Successie- & Registratierechten”