vermindering bij netto erfdeel lager dan 50.000,00

redak
Topic Starter

vermindering bij netto erfdeel lager dan 50.000,00

#1 , 08 apr 2012 09:56

Ik heb reeds terug gevonden dat bij een netto-erfdeel kleiner dan 50.000,00 euro er een vermindering wordt verleend van maximum 500,00 euro op de successierechten, verrekend op het bedrag van de erfenis (hoe lager de erfenis, hoe hoger de vermindering). Tot daar geen probleem.

Maar dan de vraag : telt dit afzonderlijk voor het roerend en onroerend gedeelte of is het op het algemeen totaal ?

Dus bijvoorbeeld onroerend erfdeel : 30.000,00 en roerend erfdeel 25.000,00. Is er dan nog een vermindering ?

Alvast bedankt

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
redak
Topic Starter

#2 , 08 apr 2012 20:42

Zopas terug gevonden dat voor het "netto erfdeel" het onroerende wordt samengeteld met het roerende erfdeel. Dus in het bovenstaande voorbeeld zou er geen vermindering mogelijk zijn voor de betrokken erfgenaam vermits de grens van 50.000,00 euro overschreden wordt.

Als ik dit goed begrijp is voor het onroerende erfdeel dit dan voor de langstlevende echtgenoot de waarde van het vruchtgebruik, alhoewel hierop geen successierechten moet betaald worden. Of wordt dit voor de langstlevende echtgenoot gelijkgesteld aan 0,00 euro ?

mava105
Juridisch actief: Nee

#3 , 09 apr 2012 10:53

Heb nog nooit gehoord van dergelijke vermindering.
De eerste schijf van 50.000 € wordt belast aan 3 %, de daaropvolgende schijf aan 9 %
Of de centen nu voorkomen van roerende of onroerende goederen heeft geen enkel belang.

http://www.belgium.be/nl/belastingen/na ... erekening/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.test-aankoop.be/interactief/ ... uccess.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Reclame

redak
Topic Starter

#4 , 09 apr 2012 11:11

Hier kan je meer info terug vinden over de vermindering (verschillende puntjes waar het over de vermindering gaat, naargelang de situatie) :

http://www.minfin.fgov.be/portail2/nl/t ... gion.htm#B

wanton

#5 , 09 apr 2012 18:09

Indien de totale erfenis voor een erfgenaam ( rechte lijn of echtgenoot) lager is dan 50.000 € , roerend en onroerend samen, is er een vermindering van successierechten. Indien de echtgenoot/partner een deel van de gezinswoning erft , wordt die waarde niet meegeteld om de waarde van de erfenis te bepalen. Indien de echtgenoot/ote 40.000 € roerend erft en 40.000 € onroerend in de gezinswoning , betaalt die enkel SSR op het roerend deel. Er is dan ook recht op die vermindering.
Vermindering : 1 % op 50.000 € min erfdeel.
Andere formule om SSR te berekenen in dergelijk geval : 4 % x (erfdeel min 12.500 €)
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Successie- & Registratierechten”