beperking vruchtgebruik

egeltje
Topic Starter

beperking vruchtgebruik

#1 , 21 aug 2012 22:00

ik heb samen met mijn vriend een huis gekocht. Wij zijn wettelijk samenwonend. Wij hebben samen 1 kind, hij heeft nog 1 kind uit een eerdere relatie.
Als ik overlijd krijgt hij het vruchtgebruik van mijn deel. Onze dochter de naakte eigendom.
Kan ik met een testament beletten dat hij zijn vruchtgebruik ten gelden maakt?
Ik wil namelijk niet dat zijn zoon onrechtstreeks erft van mij.
Om het met een voorbeeld te stellen:
waarde huis: 500.000
mijn deel: 250.000 €
waarde vruchtgebruik: 250.000 x 56 % (leeftijd tussen 40 en 50 jaar) = 140.000 €

Stel dat het huis verkocht wordt dan krijgt mijn vriend 140.000€ mbt mijn helft. Als hij dan overlijdt gaat de helft van die som naar zijn zoon maw mijn(onze) dochter zal nooit mijn volledig deel krijgen.
Is er een manier om dit te voorkomen? Kan ik bv in een testament opnemen dat, indien het huis verkocht wordt, de waarde van het vruchtgebruik betaald moet worden aan mijn dochter (eventueel pas bij overlijden van mijn vriend)

heeft een beperking van het vruchtgebruik invloed op de vrijstelling van successierechten mbt gezinswoning?

Reclame

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding