Successie rechten vraagstuk

Ingrid.S
Topic Starter

Successie rechten vraagstuk

#1 , 22 okt 2012 20:20

Beste,

Ik weet niet of ik dit op de juiste plaats post, maar ik ga de gok toch maar wagen:

Ouders; zijn gehuwd gemeenschap van goederen en hebben eigen huis volledig afbetaald. Als investering voor de oude dag zouden ze met de spaarcentjes een app. willen aankopen om eerst te verhuren en nadien zelf te bewonen.

Zoon; is gehuwd met huwelijkscontract. App. in volle eigendom = uit het gemeenschappelijk vermogen gehouden. Bouwgrond gekocht samen met zijn vrouw = binnen het gemeenschappelijke vermogen.

Zus; is ongehuwd en heeft geen eigendommen.

Nu hebben mijn ouders de keuze gekregen van de makelaar om best de naakte eigendom van het app. op naam van de kinderen te plaatsen en het vruchtgebruik te behouden. Successie rechten zouden hierdoor vervallen aangezien de eigendom al bij de kinderen is.
Dit klinkt aanlokkelijk (niet nogmaals belast te worden op de zuurverdiende centjes), maar blijven we toch met enkele vragen over;

Kunnen de ouders zeker zijn dat zij ongeacht wat er gebeurd tot het einde van hun dagen hier kunnen wonen. De kinderen hun niet uit het huis zetten?

Worden zoon of dochter extra belast bij een eventuele aankoop of bouw van een huis of app.? Meerdere eigendommen of geen eerste eigendom meer.

Kan dit verwezelijkt worden met een eventuele hypothecaire lening door de ouders, hoe zit het dan met kadestraal inkomen, belastingen,...

Ik weet dat het een moeilijke en eigenlijk niet correcte manier is, toch hebben we reeds een afspraak bij de notaris gepland en wil ik hierdoor een beetje voorbereid zijn.

Alvast bedankt voor de vele reacties.

Mvg,

Ingrid

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Juridisch actief: Ja

#2 , 23 okt 2012 00:25

Deze constructie is sedert enige tijd ongeoorloofd. Bij overlijden zal de wonbing toch nog in de nalatenschap vallen.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Ingrid.S
Topic Starter

#3 , 24 okt 2012 14:40

Beste Roharro,

Bedankt voor je antwoord.
Het nieuwbouw app. van mijn ouders valt op deze manier dus buiten de nalatenschap aangezien de naakte eigendom al op naam van de kinderen in overdeeldheid staat?

Merci,

Reclame

Terug naar “Successie- & Registratierechten”