succesie rechten/ afstaan erfenis

arendonk
Topic Starter

succesie rechten/ afstaan erfenis

#1 , 14 jan 2013 13:05

Mijn moeder beweerd dat als ze zelf in het huis dat ze erft van haar man blijft wonen, ze geen succesierechten moet betalen, klopt dit?
Kan ze bevoorbeeld het erfen van het huis weigeren, maar wel de rest van de erfenis aanvaarden? Als de zoon nu direct in het huis zou gaan wonen en hij zou zijn vader zijn deel erven moet hij dan wel succesierechten betalen? en als hij dan zijn moeder uitkoopt hoveen procent moet hij dan betalen aan de overheid?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
arendonk
Topic Starter

#2 , 15 jan 2013 14:24

iemand info???

wanton

#3 , 15 jan 2013 18:07

Indien het gaat om de gezinswoning , op het ogenblik van overlijden , moet zij idd geen successierechten betalen. De vraag is of uw moeder , die vader verlaten had , dit huis nog mag beschouwen als haar gezinswoning. Was zij nog daar gedomicilieerd? Als er geen keuzebeding is , is het alles aanvaarden of alles weigeren.
Als de zoon het huis erft , moet hij successierechten wel betalen. Je moet dan moeders helft betalen maar betaalt maar 2.5 % aan registratie op de waarde van het huis.
Ik dacht dat ik het nog gezegd had : ga een samen met moeder praten met een notaris. Misschien kom je tot een andere overeenkomst.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

j.demoor

#4 , 16 jan 2013 08:25

“Art.48...In afwijking van het vorige lid wordt het tarief van het recht van successie en van het recht van overgang bij overlijden tussen echtgenoten en tussen samenwonenden wat de onroerende goederen betreft, enkel toegepast op het netto-aandeel van de rechtverkrijgende echtgenoot of samenwonende in de ANDERE goederen dan de woning die de erflater en zijn echtgenoot of samenwonende tot gezinswoning diende op het OGENBLIK van het overlijden...”(Wetboek Successierechten).

Moeder moet m.a.w. geen successierechten betalen op die gezinswoning. Wie erft kan enkel zijn HELE erfdeel aanvaarden of het verwerpen. De zoon die de blote eigendom erft van vaders huis is hierop successierechten verschuldigd.

“Art.109. Het recht wordt op 2,5 t.h. vastgesteld voor :...3° de omzetting bedoeld in de artikelen 745quater...van het Burgerlijk Wetboek, zelfs indien er geen onverdeeldheid is.”(Wetboek Registratierechten).

“Art.745quater.§ 1. Wanneer de blote eigendom behoort aan de afstammelingen van de vooroverleden echtgenoot...kan de langstlevende echtgenoot of een van de blote eigenaars vorderen dat het vruchtgebruik geheel of ten dele wordt omgezet, hetzij in de volle eigendom van met vruchtgebruik belaste goederen, hetzij in een geldsom, hetzij in een gewaarborgde en geindexeerde rente.”(Burgerlijk Wetboek).

Indien moeders vruchtgebruik op het huis wordt omgezet in een geldsom ten bate van haar zoon dan is die zoon daarop voornoemde registratierechten verschuldigd.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Successie- & Registratierechten”