Ge-antidateerde schuldbekentenis.

Gebruiker21
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Ge-antidateerde schuldbekentenis.

#1 , 25 jan 2013 09:18

Gisterenavond waren we met vrienden aan het praten over koetjes en kalfjes, en het gesprek kwam op erfenissen en successierechten (en hoe ze te ontwijken, of gewoon grofweg te ontduiken). Er was al een trappistje gevloeid, en iemand kwam op volgend idee:

1. Iemand is ernstig ziek, en heeft geen directe familie. Hij wil een grote som geld nalaten aan een vriend.
2. Gevolg: successierechten zijn hoog.
3. Stel dat de zieke en de vriend een schuldbekentenis opstellen waarin de zieke verklaart de grote som schuldig te zijn aan de vriend. De schuldbekentenis wordt gedateerd in 2006, en beide partijen tekenen.

Kan de vriend nu bij het overlijden van de zieke, die som uit de schuldbekentenis opeisen zonder successierechten te moeten betalen? Uiteraard weet ik dat schriftvervalsing strafbaar is, maar stel dat deze schuldbekentenis effectief in 2008 zou geschreven zijn, zou de vriend dit geld dan sowieso kunnen krijgen?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 25 jan 2013 09:23

Waarschijnlijk zal een bijkomend bewijs van één en ander gevraagd worden.
Een simpele oplossing zou zijn dat een bankgift gerealiseerd wordt aan die vriend. Kosten : 7 %. Daarmee is alles van de baan , en zoiets kan binnen enkele dagen gedaan worden.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Gebruiker21
Topic Starter

#3 , 25 jan 2013 10:26

Waarschijnlijk zal een bijkomend bewijs van één en ander gevraagd worden.
Een simpele oplossing zou zijn dat een bankgift gerealiseerd wordt aan die vriend. Kosten : 7 %. Daarmee is alles van de baan , en zoiets kan binnen enkele dagen gedaan worden.
Maar in dat geval moet de zieke vriend nog wel 5 jaar leven, of heb ik het mis?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Reclame

succes-sie

#4 , 25 jan 2013 10:52

Neen, vanaf het moment dat de gifte geregistreerd is, "mag" de zieke vriend onmiddellijk overlijden.

Gebruiker21
Topic Starter

#5 , 25 jan 2013 11:10

Neen, vanaf het moment dat de gifte geregistreerd is, "mag" de zieke vriend onmiddellijk overlijden.
De "5-jaar" regeling bij giften is dan enkel voor familieleden?

Lightning

#6 , 25 jan 2013 11:15

1. Het is 3 jaar
2. Die 3 jaar is niet van toepassing als het om een geregistreerde schenking gaat. Er worden in dat geval schenkingsrechten betaald.

Franciscus

#7 , 26 jan 2013 01:25

Maar waarom is het geld niet in 2006 overgedragen.
Want volgens de gegevens zal het nu pas overgedragen worden.

Gebruiker21
Topic Starter

#8 , 28 jan 2013 09:54

Maar waarom is het geld niet in 2006 overgedragen.
Want volgens de gegevens zal het nu pas overgedragen worden.
Het was een hypothetische vraag. Het geld wordt nu pas overgedragen omdat de vriend nu pas weet dat hij ziek is. In de veronderstelling dat er op giften binnen de 5 jaar (moet dus 3 jaar zijn) voor het overlijden van de "schenker" sowieso successierechten moeten betaald worden, gingen we er van uit dat de schuldbekentenis dus geantidateerd moest worden. Maar de methode van de "geregistreerde schenking" is blijkbaar een meer realistische optie om successierechten te omzeilen...

Terug naar “Successie- & Registratierechten”