Testament opmaken zodat vader/moeder 99,5 erft van de woning

chantal477
Topic Starter

Testament opmaken zodat vader/moeder 99,5 erft van de woning

#1 , 01 mar 2013 11:52

Blijkt dat indien beiden ouders elk een handgeschreven testament opmaken, met daarin ' ik verklaar 99,5% van de volle eigendom (van mijn deel) in de gezinswoning gelegen........ aan mijn echtgenoot...........na te laten en 0,25% in volle eigendom van de gezinswoning aan elk van mijn 2 kinderen zijnde .............'

Vraagje: hierdoor zou het fiscaal interessanter zijn voor de kinderen maar wat bij het overlijden van de laatste ouder voor de succesie naar de kinderen dan.

Klopt dit?

Ik vind hier niets over terug op internet voor meer info.

Wie weet hier iets meer over

Chantal

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
papske

#2 , 01 mar 2013 12:55

Volgens mij is dit min of meer hetzelfde als een verblijvingsbeding (huwelijksovereenkomst), waarin de 'erfenis' van de ene ouder integraal eigendom wordt van de andere ouder bij overlijden, zonder de kinderen hierin te kennen. Met als gevolg dat de kinderen, als die er zijn pas erven bij overlijden van de tweede ouder.
Dit eveneens met als gevolg dat de kinderen NU geen (of weinig : wegens die 0,25%) successierechten betalen, maar dit later dubbel en dik terugbetalen, wegens : ze vallen in een hogere berekeningsschijf als de VOLLEDIGE waarde van de nalatenschap wordt belast.
Zeker niet aan te raden dus.

chantal477
Topic Starter

#3 , 01 mar 2013 13:16

ook niet als de overblijvende ouder dan achteraf de woning aan de kinderen schenkt met 3% als schenking?

Reclame

k.b.

#4 , 01 mar 2013 13:18

Ik zie weinig (eigenlijk geen) voordelen aan deze handeling in geval van de gezinswoning.

Bovendien lijkt mij een dergelijk testament aanvechtbaar , het zou immers best kunnen dat de omvang het beschikbaar deel overstijgd ...

Indien je het wettelijke systeem zijn gang laat gaan vererft bij het eerste overlijden de helft van de woning naar de twee kinderen , de successierechten hiervoor worden in de meeste gevallen gedragen door de overblijvende ouder.
Dit wil zeggen
1. Dat men voor die helft van de woning slechts 1x successierechten moet betalen , tegenover in uw handelswijze gaat er die ene helft twee maal successierechten dienen betaald te worden.
2. De overblijvende ouder zijn spaargeld (en dus eigenlijk ook zijn nalatenschap) wordt verminderd met de successierechten die hij betaald (ipv zijn kinderen)

Bovendien behoud deze overblijvende ouder het vruchtgebruik van de gezinswoning + inboedel ( en dit is beschermd) .

Ik zie dus niet echt een reden om zo te handelen.

Verder is er nog wel iets te zeggen over deze handgeschreven testamenten die niet geregistreerd werden ...

1. Niemand garandeert dat dit testament boven komt na het overlijden .
2. Het bestaan van dergelijk testament dwingt U om in geval van uitvoering langs de notaris te passeren voor een aantal administratieve acties ..; wat op zich ook kosten met zich meebrengt.

k.b.

wanton

#5 , 01 mar 2013 13:28

Dergelijk testament is ongeldig en steeds aanvechtbaar. Bij éénzijdige verklaring , wat een testament toch is , mag men niet afwijken van de erfregels wat betreft oa. reserve van de kinderen. Men kan het gewenste resultaat van verblijvingsbeding enkel bekomen via gezamenlijke verklaring in een (wijziging van ) huwelijkscontract.

Maar zoals gezegd , is dit geen aan te bevelen werkwijze.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

k.b.

#6 , 01 mar 2013 13:32

ook niet als de overblijvende ouder dan achteraf de woning aan de kinderen schenkt met 3% als schenking?
Die 3% is slechts op de eerste schijf ... (tot 12500 euro dacht ik) ...

Indien je echt de successierechten wil verminderen tot een minimum is het beter dat je eens contact opneemt met een notaris.

Een oplossing kan er bvb in bestaan dat de ouders het vruchtgebruik behouden en dat elke ouder van zijn deel naakte eigendom een schenking doet naar de kinderen toe. Om in voordelige tarieven te vallen kan deze schenking beperkt zijn in omvang ... om na 3 jaar een volgend deel te schenken.

Deze methode wordt vaak gebruikt bij bemiddelde mensen ; het bied immers de mogelijkheid om elke 3 jaar een deel van het vastgoed naar de kinderen te schenken aan tarieven die ver onder de hoogste schijf liggen van vererving in rechte lijn.

Als je heel rijk bent kan je bij wijze van spreken starten op moment dat de kleine nog in zijn wieg ligt en doorgaan tot jezelf overleden bent ...

k.b.

chantal477
Topic Starter

#7 , 08 mar 2013 17:33

Dergelijk testament is ongeldig en steeds aanvechtbaar. Bij éénzijdige verklaring , wat een testament toch is , mag men niet afwijken van de erfregels wat betreft oa. reserve van de kinderen. Men kan het gewenste resultaat van verblijvingsbeding enkel bekomen via gezamenlijke verklaring in een (wijziging van ) huwelijkscontract.

Maar zij hebben geen huwelijkscontract en zij zouden elk een eigenhandig geschreven testament opmaken met daarin die verklaring.

Mijn zus heeft interesse om het appartement na afhandeling van de successierechten het appartement te kopen, ik niet, na opzoekingen blijkt dat met een testament verblijfsbeding, zij achteraf het appartement kan kopen van mijn vader/moeder en enkel 1% verdelingsrecht moet betalen en dit globaal gezien interessanter is.
[/color]

Chantal

wanton

#8 , 08 mar 2013 17:53

Uw ouders kunnen dus zo geen testament maken. Dat is ongeldig. Er zijn wetten die de verdeling beperken : één kind max. 2/3; het ander min. 1/3.Of beiden evenveel , en de echtgenoot /ote ook 1/3. Men kan slechts 1/3 vrij toekennen, ook aan de partner. Daar kan niet vanaf geweken worden. Waarom niet gewoon het huis gelijk aan de twee kinderen laten vererven. Dan nog kan het één kind het ander uitkopen , en heeft ieder evenveel geërfd. Het verdelingsrecht in Vlaanderen is wel sinds vorig jaar verhoogd naar 2.5 %.
Toet-anch-Amon

chantal477
Topic Starter

#9 , 09 mar 2013 13:16

Ons mama had dit in de 'Plusmagazine' van februari of maart 2012 gezien, zij legden daar uit hoe je dit kon doen met als voorbeeld zo'n eigenhandig geschreven testament.

Zulle eerst maar eens naar een notaris gaan om alles op punt te stellen.

Bedankt,

Chantal

chantal477
Topic Starter

#10 , 18 mar 2013 19:40

Mijn zus en ik zijn dus gaan informeren bij elk een andere notaris, een eigenhandig geschreven testament door elke ouder zoals volgt opgemaakt:

" ik verklaar 99,5% van de volle eigendom (van mijn deel) in de gezinswoning gelegen........ aan mijn echtgenoot...........na te laten en 0,25% in volle eigendom van de gezinswoning aan elk van mijn 2 kinderen zijnde .............".

Dit eigenhandig geschreven testament is dus wel degelijk geldig en ook fiscaal interessanter voor mijn zus die dan de gezinswoning zal kopen met nog steeds het vruchtgebruik voor mijn vader. Blijkbaar had 'Plusmagazine' dit wel degelijk juist gepubliceerd.

.

Chantal

wanton

#11 , 18 mar 2013 20:17

Ik blijf erbij dat dit niet strookt met de wetgeving. De vraag blijft of de Registratie akkoord zal gaan.
U zegt dat dat gevonden werd in een artikel Plusmagazine begin 2012. Ik heb naar aanleiding van dat artikel ook bij Plusmagazine toen gereclameerd omdat daar volgens mij verkeerde info werd gegeven. Men heeft in een volgend nummer een paar zaken rechtgezet.
Toet-anch-Amon

Terug naar “Successie- & Registratierechten”