Hallo ,
Graag had ik wat informatie / advies gehad ivm aangifte van nalatenschap en te betalen successierechten.
De feiten:
Mijn moeder (83) overleed in februari , mijn vader (84) leeft nog.
Zij waren getrouwd met gemeenschap van goederen.
Er bestaat een eigen woning , waarde 300.000 eur.
Er is een gemeenschappelijke spaarrekening van 75000 eur.
Er zijn 4 kinderen.
Dit beschrijft het zo ongeveer.
Mijn moeder en meerbepaald mijn ouders in het algemeen hadden niets ondernomen
mbt nalatenschap.
Blijkbaar volgens de wet, zal nu, de helft van mijn moeder verdeeld worden onder de erfgenamen.
Volgens een simulatie van de bank zal er een totaal netto-erfdeel zijn van ongeveer
145.000 eur , waarop ongeveer 3300 eur successierechten dienen betaald. ( netto-erfdeel vader
11500eur , netto-erfdeel per kind 33375 eur )
Nog even meegeven. Wij, de kinderen hadden geen enkel idee dat dit zo zou verlopen.
Wij gingen er van uit dat gezien mijn vader nog leeft, dat alle goederen aan hem worden toevertrouwd, en niet dat er al een verdeling onder de kinderen zou gebeuren.
Onze eerste reactie was dan ook van, dat wij, de kinderen, alles bij vader willen laten. Maar dit blijkt niet evident te zijn mbt de te betalen successierechten. Blijkbaar moet je dan op termijn tweemaal
successierechten betalen. Een eerste keer nu, op het deel van mijn moeder met haar te komen overlijden ,en een tweede keer op het volledige vermogen (deel moeder + deel vader) op het moment dat vader sterft. Is deze informatie correct ?
Kan er iemand ons advies geven hoe wij dit best aanpakken , wat de mogelijkheden zijn, en dan meer bepaald hoe we er voor kunnen zorgen dat vadertje staat zoveel mogelijk buiten spel wordt gezet?
Wij hebben al geïnformeerd bij de notaris die de aktes voor erfopvolging en aangifte van nalatenschap zal afleveren, maar die blijft erg op de vlakte. Hij zegt dat we dit achteraf in samenspraak met de bank moeten beslissen.
Nog even terugkomen op het totaal netto-erfdeel van 145.000 eur.
Stel dat elke erfgenaam zijn deel opneemt , waar moeten deze centen vandaan komen?
Op de spaarrekening staat 75000 eur, dat is dus niet genoeg. Dreigt mijn vader dan zijn huis te verliezen?
Misschien stel ik een boel domme vragen, maar ik ben een totale leek op dit vlak.
Alvast heel erg veel dank aan de mensen die ons willen informeren!