Geërfd huis verkopen - vruchtgebruik?

evgoeth
Topic Starter

Geërfd huis verkopen - vruchtgebruik?

#1 , 09 apr 2013 14:15

Hallo,

De titel zegt niet veel maar ik leg het even uit.

Schoonmoeder wil haar huis verkopen dat eigendom is van mijn vriend en zijn zus en waarvan zij het vruchtgebruik heeft.
Met het geld daarvan wil ze een appartement kopen.

Dit zouden dan mijn vriend en zijn zus moeten doen.

1. Heeft de moeder dan nog het vruchtgebruik?
2. Komen er dan extra belastingen aan te pas, aan die tweede eigendom? Want nu krijgt de moeder alle facturen van grondbelasting e.d.
3. De vader is sinds december 2 jaar dood, welke termijn moet je in acht nemen voor de verkoop en vanaf wanneer telt die? Vanaf het overlijden zelf of vanaf dat de nalatenschap is geregeld?

Veel vragen, I know. Ze gaat er zelf eens mee naar de notaris gaan, maar ben een beetje bang dat ze en beetje te enthousiast aan het reagere is en heb schrik dat ze dan zo weer dingen gaat doen die achteraf in ieders nadeel gaan zijn ...

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 11 apr 2013 19:34

Men kan , na zo'n verkoop , een ander onroerend goed kopen in dezelfde eigendomsverhouding. In dat appartement behoudt moeder dus haar vruchtgebruik. Zij betaalt de belastingen als onroerende voorheffing , verzekeringen en derg.
Men mag die verkoop nu al regelen. Maar , als de prijs te veel verschilt van hetgeen is aangegeven bij het overlijden van vader , moet men bijkomende successierechten betalen. Die termijn dat dat kan , stopt 2 jaar en 5 maanden na het overlijden. Dat is dus in de loop van mei.
Spreek eens met uw notaris , u heeft er toch één nodig voor de verkoop.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

evgoeth
Topic Starter

#3 , 15 apr 2013 15:29

De afspraak met de notaris ligt al vast.

Ik weet gewoon graag een beetje op voorhand waar ik aan toe ben.
In dit geval mijn vriend dan toch, aangezien we niet getrouwd zijn :-)

Reclame

Terug naar “Successie- & Registratierechten”