Blote eigendom en 'uitgesteld' vruchtgebruik

cleo4
Topic Starter

Blote eigendom en 'uitgesteld' vruchtgebruik

#1 , 10 mei 2013 17:50

'k Had een vraagje over de SR wanneer een BE in de nalatenschap komt, blijkbaar kan je dit op verschillende manieren doen.
Wat vooraf gaat:
Ouderlijk huis: vader sterft, moeder erft vruchtgebruik op 1/2 en de kinderen elke 1/4 BE
Een van de kinderen sterft voor de moeder en was getrouwd en had zelf ook 2 kinderen.
Geven we nu een fictieve waarde van 40000 aan het huis. Volgens leeftijd moeder vruchtgebruik = 32%
In de nalatenschap van het kind komt dus:
1/4 BE aan 68% = SR op 6800
De echtgenote erft het 'toekomstig vruchtgebruik'. De 2 kinderen elk 1/8 BE.
Klopt het dat ondanks dat de echtgenote niet echt het vruchtgebruik krijgt (want de moeder leeft nog), toch dezelfde berekening gevolgd wordt (i.e. leeftijd) voor de SR?
In dit specifiek geval volgens leeftijd: 64% = SR op 4352 voor de echtgenote en de rest voor de 2 kinderen.

Nu heeft men aangeraden om dit als 1/4 volle eigendom op te nemen omdat men anders later moet bij betalen met interest. De 32% met interest.
Is dit wat verstaan wordt onder 'overgang van vruchtgebruik', wat moet aangegeven in de aangifte van de moeder indien die komt te overlijden?
Is dit wat zou leiden tot een naheffing op de nalatenschap van het kind?
Is dit altijd het geval of hangt het af van wanneer de moeder sterft (staat daar een termijn op zoals bepaalde dingen verjaren)?
Het lijkt me een beetje vreemd.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 10 mei 2013 18:48

De kleinkinderen erven idd alleen BE , want het vruchtgebruik blijft bij grootmoeder.
Bij overlijden vanb de grootmoeder krijgt de echtgenote van het overleden kind datr vruchtgebruik , op de helft van de woning , zijnde grootvaders deel. Op dat moment is een aanvullende aangifte nodig voor dit vruchtgeruik , in de nalatenschap van het overleden kind. De waarde van het vruchtgebruik ( en dus BE) wordt steeds bepaald door de leeftijd van de echtgenote van het overleden kind.
Bij overlijden van grootmoeder is er idd overgang van vruchtgebruik maar die voegt zich niet bij de BE , maar gaat naar de weduwe van het overleden kind.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

cleo4
Topic Starter

#3 , 12 mei 2013 14:24

Als je enkel de BE aangeeft, moeten dan de kleinkinderen de SR betalen (wat het best zou zijn in dit geval) of houdt men al rekening met het toekomstige vruchtgebruik en kijkt men naar de huidige leeftijd van de toekomstige vruchtgebruiker?

Mag de staat interesten aanrekenen op die aanvullende aangifte voor dit 1/4 vruchtgebruik te rekenen vanaf betaaldatum SR overleden kind tot wanneer de moeder komt te overlijden? 7% is niet weinig. Staat de leeftijd van de vruchtgebruiker vast (wanneer het kind overleden is) of is dit de leeftijd wanneer de moeder overlijdt?
Kan de echtgenote nog afstand doen via een notariële akte van dit toekomstig vruchtgebruik en zo de SR vermijden?

Reclame

wanton

#4 , 12 mei 2013 18:17

Als je enkel de BE aangeeft, moeten dan de kleinkinderen de SR betalen (wat het best zou zijn in dit geval) of houdt men al rekening met het toekomstige vruchtgebruik en kijkt men naar de huidige leeftijd van de toekomstige vruchtgebruiker?
Ja want zij erven. Verdeling normaal op huidige leeftijd van weduwe van kind
Mag de staat interesten aanrekenen op die aanvullende aangifte voor dit 1/4 vruchtgebruik te rekenen vanaf betaaldatum SR overleden kind tot wanneer de moeder komt te overlijden? 7% is niet weinig.
Neen want er is geen vererving of overdracht
Staat de leeftijd van de vruchtgebruiker vast (wanneer het kind overleden is) of is dit de leeftijd wanneer de moeder overlijdt?
Kan de echtgenote nog afstand doen via een notariële akte van dit toekomstig vruchtgebruik en zo de SR vermijden?
Zou ik niet doen , geeft in principe geen verschil in SSR. Registratie aanvaardt dat niet. Zij loopt zo wel haar deel mis bij eventuele verkoop van (groot)ouderlijk huis
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Successie- & Registratierechten”