Aangifte nalatenschap waardeberekening pensioenspaarfonds

cleo4
Topic Starter

Aangifte nalatenschap waardeberekening pensioenspaarfonds

#1 , 27 mei 2013 10:09

Bij de uitkering van een pensioenspaarfonds wordt 10% belastingen ( fictief rendement van 4.75% op ingelegd kapitaal) afgehouden bij overlijden als de pensioenspaarder jonger dan 60 is.

De bank beweert dat je bij de aangifte van de nalatenschap toch de bruto-waarde moet aangeven zonder de belasting in rekening te nemen:

Koers op datum overlijden maal aantal deelstuks

Dat wil dus zeggen dat je SR moet betalen op iets wat je niet krijgt.
Klopt dit?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 27 mei 2013 17:02

Het pensioenspaarfonds maakt een afrekening van het bedrag dat zal uitgekeerd worden. Geef dat bedrag op : wel degelijk het netto ontvangen bedrag.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

cleo4
Topic Starter

#3 , 27 mei 2013 17:12

Best dan zelf een bewijs van de afrekening erbijsteken, want de bank stuur enkel het brutobedrag door naar de registratie?
Het pensioenfonds van de echtgenote moet ook opgenomen worden in de aangifte (wettelijk stelsel, gemeenschap van goederen). Voor de SR telt dan de helft van beiden samen.
Wat zou je daar dan voor opgeven? Als je het zou opvragen, dan heb je een belasting van 33%. Ze hebben beiden identitiek gespaard. Alle stortingen zijn hetzelfde op precies dezelfde moment.

Reclame

wanton

#4 , 27 mei 2013 19:39

Idd , als de premies of stortingen gedaan zijn met gemeenschapsgelden , is de opbrengst telkens voor de helft van de man en voor de andere helft van de vrouw. U weet welk bedrag wordt uitgekeerd voor de overledene , neem dat tevens als basis voor de vrouw. Telkens voor de helft.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Successie- & Registratierechten”