berekening successie

Muffin
Topic Starter

berekening successie

#1 , 16 jun 2013 17:50

Hoe zit dat nu juist? Beide ouders zijn overleden en de gezinswoning wordt verkocht voor 200000euro. Er zijn vijf kinderen. Ik weet dat er successie tarieven zijn van 3,9 en 27%.
Worden die tarieven op de hele erfenis (200000€) verrekend of worden die berekend per erfdeel (40000€)? Dit maakt wel een heel groot verschil en lijkt me niet echt duidelijk.
Kan iemand dit toelichten? Met dank!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 16 jun 2013 19:39

Volgens uw gegevens gaat elk kind 40.000 € ontvangen , zijnde zijn deel voor 1/5 in het huis.
Hoeveel SSR je moet betalen , hangt ook af wie eigenaar was van het huis. Het kan best dat bij het overlijden van de eerste ouder de kinderen reeds (blote) eigenaar werden van de helft van het huis. Op dat deel moet je nu niets meer betalen. Was het huis volledig in eigendom van de tweede ouder , dan betaal je op het geheel. Vraag de juiste toedracht aan de notaris.
De berekening gebeurt evenwel per kop, dwz. op hetgeen ieder kind ontvangt.
Op 20.000 € (eerste geval) betaalt ieder 300 €. Op 40.000 € is dat 1100 €.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Muffin
Topic Starter

#3 , 16 jun 2013 20:31

Het was idd. de laatste oude die overleden is, en indertijd bij het afsterven van de eerste ouder hebben de kinderen het huis en de bezittingen moeten 'aftekenen', wat wil zeggen dat ze hun erfdeel toen afstonden aan de overlevende ouder en dit niet opeisten.
Ik vermoed dus dat er successie zal geheven worden op 40000€ per kind of zie ik dat verkeerd?

Reclame

wanton

#4 , 16 jun 2013 21:59

Ik denk echter dat dat niet zo is. De kinderen hebben na het eerste overlijden meestal de blote eigendom en de overlevende ouder heeft het vruchtgebruik. Dat tekenen de kinderen af , zeker bij onroerende goederen. Jullie hadden dus reeds een hald huis. Bij verkoop ontvangen jullie wel 40.000 €. Zekerheid kan je bekomen door dit na te vragen bij de Registratie.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Muffin
Topic Starter

#5 , 17 jun 2013 06:21

Heel graag bedankt voor je reactie, nu is het duidelijk!

Terug naar “Successie- & Registratierechten”