Polderbelasting na afsluiting nalatenschap

drien
Topic Starter

Polderbelasting na afsluiting nalatenschap

#1 , 03 jul 2013 20:56

Hallo mensen

Volgend probleem stelt zich. Woning grootmoeder is verkocht (nav overlijden grootmoeder): akte is verleden, vorig jaar reeds, maar nu plots valt de gekende "Polderbelasting" in de bus bij mijn moeder (zij is de oudste van de kinderen van m'n overleden grootmoeder).
Deze is gericht aan m'n moeder "en deelgenoten" (staat zo op de brief).
Na contactname met de administratie blijkt dat m'n moeder deze som moet betalen (het is een klein bedrag, maar het gaat om het principe), en dat dus de administratie van de polderbelasting uit gemakszucht de overschrijving naar de oudste van de kinderen stuurt, ipv die som door het aantal kinderen te delen.

Kan dit zomaar? Kan m'n moeder daar iets aan doen? Het kan toch niet dat m'n moeder deze som moet betalen, en haar zussen en broers niet?
Kan zij eisen dat elk van haar zussen en broers hun deel moeten betalen?
Want als zij dit nu betaalt, kan zij nadien deze som niet terugvorderen van haar broers en zussen omdat er enkelingen onder hen zijn waarbij de verstandhouding niet zo goed is.
De administratie is toch in het bezit van alle gegevens om aan elke van de deelgenoten een afzonderlijke overschrijving te sturen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
KimSe

#2 , 11 jul 2013 10:54

Lijkt mij normaal...
Over het algemeen zal het kadaster dit ook zo doen met de onroerende voorheffing.
Het is dan natuurlijk aan de kinderen om te beslissen hoe ze dit zullen regelen, meest "eerlijke" lijkt me inderdaad om elk zijn aandeel in deze belastingen te betalen...

drien
Topic Starter

#3 , 11 jul 2013 20:08

Probleem is echter dat deze brief op naam en adres van m'n moeder is toegekomen, incl overschrijving voor de ganse som.
De rest van haar zussen en broers hebben niks ontvangen.

Ik noem dit gemakzucht van de administratie. Men weet perfect naam en adres van de zussen en broers om naar elkeen een overschrijving te sturen.
Men stuurt het naar de oudste en die mag er dan voor opdraaien (gezien de rest van zussen en broers niet geneigd zijn te betalen).

Wat bij niet-betaling? Mijn moeder zal enkel het stukje overschrijven dat zij moet betalen (lees: de som gedeeld door aantal kinderen).
Zij wenst niet op te draaien voor de laksheid en gemakzucht van de overheid.

Reclame

mava105
Juridisch actief: Nee

#4 , 11 jul 2013 20:26

Mijn moeder zal enkel het stukje overschrijven dat zij moet betalen (lees: de som gedeeld door aantal kinderen).
Zij wenst niet op te draaien voor de laksheid en gemakzucht van de overheid.
Dat zal ze dan wel weten als ze het aanslagbiljet met de boete zal aankrijgen, wegens laattijdige betaling.

KimSe

#5 , 12 jul 2013 12:01

Tenzij ze de bevoegde dienst aanschrijft (per aangetekend schrijven???) met de gegevens van haar broers en zusters en de situatie uiteen doet?
Goodwill van de belastingdiensten???

drien
Topic Starter

#6 , 15 aug 2013 19:33

Update: helaas, maar we leven in België (het Griekenland aan de Noordzee): via een bevriend polticus die "iemand kent op de polderbelasting" is een nieuw schrijven vertrokken naar elk van de deelgenoten zodat iedereen zijn deel dient te betalen.

Het zou niet mogen, maar ja, dit is België. Opgelost dus.

Terug naar “Successie- & Registratierechten”