Langstlevende moet successierechten betalen op eigen geld

Hendrik Depauw
Topic Starter

Langstlevende moet successierechten betalen op eigen geld

#1 , 13 jul 2013 21:53

Dag allemaal

Nadat mijn vader is overleden is door de notaris de aangifte van het vermogen opgesteld. Bij de rubriek 'Rekeningen' worden de persoonlijke rekeningen van mijn moeder mét de tegoeden erop bijgeteld bij de activa.
Sommige rekeningen van mijn moeder bevatten tegoeden die altijd van haar geweest zijn, en die zij zelf heeft verworven zonder tussenkomst van mijn overleden vader.

Dus volgens de aangifte moeten alle erfgenamen -waaronder mijn moeder zelf- successierechten betalen op het vermogen van iemand die nog leeft.

Welke redenering zit hier achter?
Kan iemand mij ook zeggen volgens welk huwelijkstelsel mijn ouders dan getrouwd zijn (geweest)?
(Ik kan hier momenteel niet achter komen, en ik wll vermijden dat er onnodig teveel successierechten betaald worden).

Bedankt voor jullie antwoorden alvast!

Hendrik

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Juridisch actief: Ja

#2 , 13 jul 2013 21:58

Om te kunnen antwoorden moet u kunnen meedelen:

- hoe en wanneer heeft uw moeder dat geld verworven?
- was er een huweljkskontrakt? Zo ja, welk type?

Zonder deze info is een zinvol antoord onmogelijk.
De notaris die de aangifte heeft gedaan weet voorzeker welk huwelijkscontract er was.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Hendrik Depauw
Topic Starter

#3 , 13 jul 2013 22:18

Aan Roharro:
1) Sparen, schenking van haar overleden moeder...
2) Tot mijn spijt en door omstandigheden buiten mijn wil om, kan ik voorlopig niet te weten komen onder welk soort huwelijkscontract mijn ouders samen geleefd hebben.

Toch bedankt voor uw antwoord.

Reclame

eylis

#4 , 15 jul 2013 09:37

Ik vermoed dat je moeder gehuwd was volgens het wettelijk stelsel: gemeenschap van goederen.
je moeder moet dan enkel bewijzen dat bepaalde gelden van haar persoonlijk waren:

-schenkingen van haar familie aan haar: door middel van de (hand)giftbrief waarmee ze de schenking heeft gekregen.
-eigen gelden: door bankuittreksel van de dag voor het huwelijk.

alle andere gelden verworven (inkomsten, huurgelden, intresten ed , zelfs uit eigen vermogen ) tijdens het huwelijk : worden geacht gezamelijk te zijn.

wanton

#5 , 15 jul 2013 13:18

Wanneer er kinderen zijn van een koppel , getrouwd in gemeenschap of volgens het wettelijk stelsel, worden roerende goederen die één der partners ten persoonlijke titel heeft verkregen via schenking of erfenis , toch beschouwd als gemeenschappelijk. Dus de werkwijze van de notaris is eigenlijk terecht.
Men kan aanvoeren dat dit 'eigen vermogen' is , maar dan moet men van in het begin de nodige maatregelen nemen. De gelden op een aparte rekening zetten op eigen naam en het niet vermengen met andere tegoeden. Zeker al niet op een gezamenlijke rekening. De nodige documenten bijhouden is nodig. Er mag nooit iets van gebruikt zijn voor gezamenlijke doeleinden , vb. voor kosten aan het huis of voor de kinderen. Eén en ander zal moeilijk te bewijzen zijn.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Successie- & Registratierechten”