Schenking bouwgrond

Gast2013
Topic Starter

Schenking bouwgrond

#1 , 03 sep 2013 16:30

Beste,

Ik kom hier even terecht omdat ik hier veel objectieve reacties lees, na een eerste gesprek met de notaris had ik toch de indruk dat deze vrij subjectief te werk ging en oplossingen voorstelde die voornamelijk voor hem interessant zijn ivm aktekosten en dergelijke.

Situatie :

Mijn vriendin en ik hebben bouwplannen, de bouwgrond waarop we dit zullen doen is echter nog in het bezit van haar ouders. We zijn voorlopig enkel feitelijk samenwonend. Wat is volgens jullie de beste oplossing om dit zo zuiver mogelijk op te losssen? Persoonlijk dacht ik aan een schenking van 99% en 1% zodanig dat ik het overige van haar kan kopen aan 1% verdelingsrecht, nu heb ik niet de financiële mogelijkheid om dit stuk nu al af te kopen van haar maar zal ik dit binnen een aantal jaren wel hebben, zit hier een beperking in tijd op of kan ik binnen pakweg 10 jaar nog steeds 49% van haar kopen aan 1%? Wettelijk samenwonen met een samenlevingscontract zou in deze situatie voldoende moeten zijn denk ik? Kan er dan ook met een verrekeningsbeding worden gewerkt om 'een split' zuiver te regelen voor ik de overig 49% van haar heb overgekocht?

Bedankt voor jullie antwoord!!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
KimSe

#2 , 04 sep 2013 13:20

Jullie hebben bouwplannen? In de nabije toekomst of spreken we hier ook nog over "binnen een aantal jaren"?

Als haar ouders de bouwgrond schenken aan de verdeling zoals je voorstelt (99% en 1%), zal je, indien je meteen bouwt ook maar 1% eigenaar zijn van de woning.
Stel dat jullie uit elkaar gaan (laat ons hopen van niet) vóór jij 49% hebt kunnen overnemen zal je dus maar 1% bezitten in een woning die je hoogstwaarschijnlijk mee helpt financieren...
En dan begint de discussie natuurlijk...

Of je binnen 10 jaar nog steeds zult kunnen overnemen aan de huidige registratierechten is koffiedik kijken natuurlijk...

wanton

#3 , 04 sep 2013 18:24

Delingsrecht is momenteel al 2.5 %.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

j.demoor

#4 , 05 sep 2013 08:09

“Artikel 109 Het recht wordt op 2,5 t.h. vastgesteld voor :...2° de afstanden onder bezwarende titel, onder medeëigenaars, van onverdeelde delen in onroerende goederen...”(30 november 1939 Wetboek Registratierechten).

‘kan ik binnen pakweg 10 jaar nog steeds 49% van haar kopen aan 1%?’

Ja, maar wel aan 2,5% . Het volstaat mede-eigenaar te zijn.

Inzake verrekeningsbeding zie : http://www.bespaarbelastingen.be/algeme ... ngsbeding/" onclick="window.open(this.href);return false;
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Gast2013
Topic Starter

#5 , 05 sep 2013 15:36

Onze bouwplannen zijn op korte termijn ( binnen 6 maanden ). Kan ik voor het huis wettelijk samenwonen en een samenlevingscontract laten opstellen dat bepaalt dat de waarde van het huis 50/50 is en de waarde van de grond zoals beschreven in de schenkingsakte 99/1? Of moet dit steeds als 1 geheel bekeken worden en zal ik dus sowieso op de 1 of andere manier 50% eigenaar moeten worden van de grond? Ik wil met de 99/1 schenking zorgen dat ik mede-eigenaar wordt om fiscaal voordeel te genieten en het recht van natrekking te ontwijken en toch een faire financiële afhandeling te voorzien moest het fout gaan...

KimSe

#6 , 05 sep 2013 15:40

In een samenlevingscontract kun je geen eigendomsoverdrachten doen en kun je dus ook niet 49% méér eigenaar worden.
Wat je wél kunt doen in een samenlevingscontract is bepalen dat jij wel overal de helft in meebetaald...
Zodat, wanneer je uit elkaar zou gaan inderdaad geregeld is dat jij, wat je mee afbetaald, kunt terugvorderen...

Wat jij voorstelt: 50/50 voor het huis en 99/1 voor de bouwgrond kan, maar niet via samenlevingscontract. Dan zou ik opteren voor een "toelating tot bouwen" of "recht van opstal".

Gast2013
Topic Starter

#7 , 05 sep 2013 16:08

In een samenlevingscontract kun je geen eigendomsoverdrachten doen en kun je dus ook niet 49% méér eigenaar worden.
Wat je wél kunt doen in een samenlevingscontract is bepalen dat jij wel overal de helft in meebetaald...
Zodat, wanneer je uit elkaar zou gaan inderdaad geregeld is dat jij, wat je mee afbetaald, kunt terugvorderen...

Wat jij voorstelt: 50/50 voor het huis en 99/1 voor de bouwgrond kan, maar niet via samenlevingscontract. Dan zou ik opteren voor een "toelating tot bouwen" of "recht van opstal".
Hoe gaat dit precies in zijn werk?

KimSe

#8 , 05 sep 2013 16:32

Een toelating tot bouwen is een notariële akte waarin de grondeigenaar toestemming geeft aan een derde om op zijn/haar grond een gebouw op te richten. In diezelfde akte verzaakt de grondeigenaar aan het recht van natrekking. In dit geval zou je dus 50/50 eigenaar zijn van de woning.

Een toelating tot bouwen is niet mogelijk is als je beiden eigenaar bent van de grond...

De invloed op je fiscaal voordeel, daar ben ik niet zo vertrouwd mee...

Best eens navraag doen bij je notaris.

Lanox
Juridisch actief: Nee

#9 , 06 sep 2013 12:32

Als u denkt binnen enkele jaren de financiële capaciteit te hebben, waarom dan niet voorstellen voor een 50-50 verdeling waarbij u een renteloze lening aangaat bij uw vriendin?

Terug naar “Successie- & Registratierechten”