Enig kind, wat met successierechten?

iness
Topic Starter

Enig kind, wat met successierechten?

#1 , 04 sep 2013 23:37

Ik ben enig kind. Mijn beide ouders leven nog.

Ik vraag mij af of ik successierechten zal moeten betalen indien 1 van beide ouders zou overlijden.

Ze hebben bijna geen cash geld, maar wel een gezinswoning en een verhuurhuis.

Wat doe ik indien ik de erfenis niet kan betalen op het moment van overlijden van 1 van de ouders? Kan ik uitstel van betaling bekomen ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Juridisch actief: Ja

#2 , 05 sep 2013 07:37

1) Graag in het vervolg een nieuwe topic openen voor een nieuwe situatie, dat maakt het vlotter om te lezen voor iedereen :). (heb het hierbij afgesplitst van het andere onderwerp)

2) Kort antwoord, niet in detail, maar da's voor iemand die er meer details van kent:
Een erfenis is nooit in 1 dag geregeld. Zelfs indien de situatie gemakkelijk is (1 kind, ouders hebben geen testament, sterven tegelijk), duurt het enige tijd vooraleer alle zaken geregeld zijn. Men heeft dus enige tijd om alles te betalen.

Stel dat je een erfenis zou hebben van in totaal 700000 euro en dat uitsluitend 2 grote huizen betreft. Dan is het maximumbedrag dat je zou moeten betalen:
3% op de eerste 50000 euro
9% op de volgende 200000 euro
27% op de rest

Dit betekent dat je dan maximaal 141000 euro aan successierechten zou moeten betalen. In dat geval zou je bij elke bank vlug een hypothecaire lening op basis van 1 van die 2 huizen kunnen verkrijgen om de successierechten te betalen. Op dat vlak hoef je dus geen (grote) zorgen te maken, de financiële situatie zou er zeker op vooruitgaan en zelfs tijdelijk lijkt het onwaarschijnlijk dat er een groot probleem zou zijn qua financiën.

Er zijn wel een aantal maatregelen mogelijk om de successierechten te drukken. Stel dat je ouders dat verhuurhuis verkopen en ze overlijden met 350k cash en 350k gezinswoning, dan is het maximale bedrag (telkens in Vlaanderen) aan successierechten wegens splitsing tussen cash & gezinswoning de volgende:
2x (3% x 50000 + 9% x 200000 + 27% x 100000) = 93000 euro. Direct een héél stuk minder. Het is dus zeker te overwegen om, indien het tijdstip er rijp voor is, eens met je ouders hierover te spreken. De kans is groot dat ze niet weten dat jij, door een eventuele overlijden van een van beide, 50000 euro kan kwijtspelen van de erfenis indien ze "verkeerde" bezittingen hebben.

Natuurlijk is het zo dat in jouw geval beide ouders nog leven en er ook nog mogelijkheden zijn tussen het tijdstip van overlijden van beide ouders (gezien deze meestal niet samen komen te overlijden).

k.b.

#3 , 05 sep 2013 10:46

.
Laatst gewijzigd door k.b. op 28 mei 2014 20:00, 1 keer totaal gewijzigd.

Reclame

k.b.

#4 , 05 sep 2013 10:54

.
Laatst gewijzigd door k.b. op 28 mei 2014 20:01, 1 keer totaal gewijzigd.

iness
Topic Starter

#5 , 05 sep 2013 19:14

Bedankt alvast al voor de reacties. Ik volg ze constant op :-)

Als ik het goed begrijp, want ik ben totaal een leek hierin, moet ik dus indien 1 van de ouders zou sterven al mijn erfenis VOLLEDIG betalen? dus ook zelfs niet de helft, alles ? Dus in mijn geval, successierechten op de 2 eigendommen volgens de schijven hier in een reactie vermeld. Dus dat wil zeggen dat ik geen huis van mijn ouders kan verkopen om succesie te betalen, want er leeft inderdaad nog 1 ouder?

wanton

#6 , 05 sep 2013 20:17

Beste ,
in een normale situatie zullen uw ouders niet tegelijkertijd sterven. In het uiterste geval erf jij bij het eerste overlijden niets : als uw ouders een contract hebben gemaakt : 'langst leeft; al heeft.' De overlevende ouder (LLE) moet dan successierechten (SSR) betalen op alles. Deze situatie is echter niet aan te raden. Normaal , bij een eerste overlijden , behoudt de LLE zijn helft en wordt enkel de helft van de overleden ouder vererfd. U als kind bekomt de blote eigendom van die helft ; de LLE bekomt het vruchtgebruik. Die kan blijven wonen en de huur innen. De waarde van die BE wordt bepaald door de leeftijd van de LLE. Hou ouder die is , hoe groter de waarde van de BE voor U. Er is dus een reële kans dat uw erfenis beneden de 250.000 € blijft , zodat u maximum 9 % aan SSR betaalt.
Tip van mijnentwege : uw ouders schenken u een deel van het huurhuis in blote eigendom. Die schenkingsrechten zijn zeker minder dan 9 %. Indien zij u beiden de helft in BE schenken , betaalt men maximaal 7 % aan schenkingsrechten.
Voor tarieven zie deze site.
Het gaat om twee schenkingen : elke ouder geeft een deel.

Normaal zijn er toch wel wat cash gelden aanwezig : die worden ook vererfd. Normaal worden alle SSR betaald met de gelden uit de nalatenschap.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

k.b.

#7 , 05 sep 2013 22:09

.
Laatst gewijzigd door k.b. op 28 mei 2014 20:01, 1 keer totaal gewijzigd.

j.demoor

#8 , 07 sep 2013 08:19

Ik ga ervan uit dat uw ouders bij hun overlijden zullen getrouw zijn onder het wettelijk stelsel zonder huwelijkscontract en zonder testament.

“Art.745bis.§ 1.Wanneer de overledene afstammelingen...achterlaat, verkrijgt de langstlevende echtgenoot het vruchtgebruik van de gehele nalatenschap...”(Burgerlijk Wetboek).U erft dan de blote eigendom ervan. De langstlevende behoudt uiteraard zijn helft van die nalatenschap.

Indien u de successierechten op de blote eigendom niet kan betalen,dan kan u daartoe geld lenen of toepassing maken van : “Art.79.De erfgenaam, legataris of begiftigde die een goed in blote eigendom uit de nalatenschap van een Rijksinwoner verkrijgt, mag de betaling van het wegens dit goed verschuldigde successierecht uitstellen totdat het vruchtgebruik door het afsterven van de vruchtgebruiker of door het verstrijken van de termijn te niet gaat, mits, op zijn kosten, een voldoende waarborg te stellen. In dit geval, moet de belanghebbende zich ertoe verbinden, als belasting, boven het recht verevend op de waarde van de blote eigendom ten dage van het openvallen van de nalatenschap, een forfaitaire som te betalen gelijk aan de jaarlijkse interest van dit recht, vermenigvuldigd met het aantal jaren dat tot grondslag gediend heeft voor de berekening van de waarde van het vruchtgebruik, zulks overeenkomstig artikel 21; de rentevoet van de in aanmerking te nemen interest is die vastgesteld in burgerlijke zaken ten dage van het overlijden.”(31 maart 1936 Wetboek Successierechten).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

iness
Topic Starter

#9 , 08 sep 2013 15:20

@jan

Het uitstel van betaling van de successierechten, is dat dan volledig uitstel tot de overblijvende ouder ook overleden is, of moet die jaarlijkse intrest toch elk jaar betaald worden, indien de ouder nog leeft.

Ik bedoel, is dit een volledig uitstel tot tweede ouder ook overleden zal zijn ? En kan men dat uitstel altijd verkrijgen, of zijn er voorwaarden aan verbonden ?

Terug naar “Successie- & Registratierechten”