dement en erven

Jan Solders
Topic Starter

dement en erven

#1 , 23 jan 2014 16:43

Gekend : Getrouwd koppel, wettelijk stelsel. Vrouw dement en geplaatst in een home ( heeft soms nog heldere momenten), en man overleden (woonde nog thuis). Er zijn drie kinderen.
Ik weet niet of er een verblijvingsbeding is (langst leeft) maar voor mijn vraag denk ik dat dit geen belang heeft. Kan zij nog erven ( onbekwaam om ter erven veronderstel ik) of gaat de erfenis automatisch in dat geval naar de kinderen. ? Doet de notaris automatisch het nodige tegenover de kinderen ( heeft hij recht op het verkrijgen van een medisch attest?) of dient er langs de rechtbank gepasseerd te worden?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro

#2 , 23 jan 2014 16:48

De kinderen erven van hun vader. Echtgenote krijgt enkel het vruchtgebruik.
Kinderen moeten notaris wel eerst aanstellen, komt niet vanzelf uit de lucht vallen.
Ik veronderstel dat de vrouw niet onder voogdij is geplaatst (wegens handelingsbekwaam)?
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Jan Solders
Topic Starter

#3 , 23 jan 2014 21:54

Vrouw is niet onder voogdij geplaatst, maar verblijft in een home vanwege haar dementie. ziekte bevestigd door dokter). Ze erft dus het vruchtgebruik en moest er een verblijvingsbeding zijn dan erft ze dus alles, heb ik begrepen. Dus een demente kan erven. Als ze dus 20 jaar als dementerende nog leeft kunnen de kinderen haar huis niet verkopen dus.

Reclame

roharro

#4 , 23 jan 2014 22:09

Vrouw is niet onder voogdij geplaatst, maar verblijft in een home vanwege haar dementie. ziekte bevestigd door dokter). Ze erft dus het vruchtgebruik en moest er een verblijvingsbeding zijn dan erft ze dus alles, heb ik begrepen. Dus een demente kan erven. Als ze dus 20 jaar als dementerende nog leeft kunnen de kinderen haar huis niet verkopen dus.
Inderdaad, door dement te worden verliest men zijn recht op erfenis niet.
Deze vrouw erft zoals een gezonde vrouw zou erven.

Jan Solders
Topic Starter

#5 , 24 jan 2014 14:28

Bedankt. Ik dacht dat die mensen onbekwaam waren.( zijn ze ook, maar niet om te erven dus) Dus vanaf dat dementie vastgesteld wordt valt er niets meer te regelen, dit dient vooraf te gebeuren. In voorkomend geval, wie moet er nu de goederen beheren. ( geld en huis) Automatisch de kinderen of moet dat altijd beslist worden door een rechtbank. Of enkel door een rechtbank als de kinderen het niet eens zijn onder elkaar.

Mariette

#6 , 24 jan 2014 14:36

Indien ik U hiermee kan helpen :

Recente situatie meegemaakt IRL

Vader was dement, maar overlijdt, moeder is dement (opgenomen), één zoon.

De zoon had het voogdijrecht reeds toegekend gekregen.

Toen vader overleed bleek dat ze dus een beding hadden, waarbij de overlevende partner alles erfde.

De moeder erfde dus alles in volle eigendom.

Zoon (mèt volmacht) mocht van de rechter weldegelijk de gezinswoning verkopen, onder strikte voorwaarden en begeleiding van de rechter. Ook al was hij enig kind.
LET OP : bij de voorlopige verkoop van het huis had hij door de makelaar (of notaris?) laten vermelden: onder opschortende voorwaarde van akkoord door de rechtbank. Dit bleek volgens de rechter helemaal niet in orde te zijn, en hij verwierp de verkoop, en eiste een nieuwe verkoop aan dezelfde prijs!
Bij een volgende verkoop verkreeg de zoon echter niet meer dezelfde koopsom. Ten einde raad heeft die dan aan de kopers 5000 euro gegeven, zodat die hun koopprijs met dat bedrag verhoogden en aan de door de rechter opgelegde prijs kochten. Na overlijden van zijn moeder had hij die 5000 euro wel terug - min de successierechten.
Moraal van het verhaal: geen voorlopige verkoopsovereenkomst maken zonder EERST toestemming van de rechter.

Moeder betaalde haar onkosten uit haar eigen vermogen.

Na een paar jaar overleed ook moeder en kwam de volledige (enkel nog roerende) erfenis aan de enige zoon toe.

roharro

#7 , 24 jan 2014 17:55

Bedankt. Ik dacht dat die mensen onbekwaam waren.( zijn ze ook, maar niet om te erven dus) Dus vanaf dat dementie vastgesteld wordt valt er niets meer te regelen, dit dient vooraf te gebeuren. In voorkomend geval, wie moet er nu de goederen beheren. ( geld en huis) Automatisch de kinderen of moet dat altijd beslist worden door een rechtbank. Of enkel door een rechtbank als de kinderen het niet eens zijn onder elkaar.
Iemand onbekwaam laten verklaren, dus onder voogdij laten plaatsen, gaat steeds via de vrederechter (die de voogd aanduidt).
Maar dan erven die nog steeds zoals alle andere mensen. Onbekwaam verklaren heeft niets met verliezen van erfrecht te maken.
Laatst gewijzigd door roharro op 24 jan 2014 22:49, 1 keer totaal gewijzigd.

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#8 , 24 jan 2014 22:46

Iemand die dement is, en geen heldere ogenblikken meer heeft, is handelingsonbekwaam.

Hij is nog steeds rechtsbekwaam. Hij kan rechten (en plichten) hebben, dus bijvoorbeeld eigenaar zijn van een huis, erven enz. maar kan de rechten niet meer zelf uitoefenen. Om zijn rechten uit te oefenen (= handelingsbekwaamheid) wordt een voorlopig bewindvoerder aangesteld. Die kan in de plaats van de handelsonbekwame de rechten uitoefenen zoals bijvoorbeeld het huis verkopen (mits toestemming van de rechter) of een erfenis aanvaarden.

De handelingsonbekwame kan dus ook de erfenis niet aanvaarden (ook niet verwerpen). In principe moet dit ook gebeuren door de voorlopige bewindvoerder.

Terug naar “Successie- & Registratierechten”