voorschot op erfenis

wendy.pl
Topic Starter

voorschot op erfenis

#1 , 01 mar 2014 18:31

Mijn moeder had enkele jaren geleden een "voorschot op haar erfenis" gekregen van haar moeder (mijn grootmoeder). Mijn moeder is een tijdje geleden overleden. Mijn grootmoeder zou graag haar geld terugvorderen. Is dit mogelijk? We gaan hier waarschijnlijk wel moeten op betalen? En gaat dit geld dan later allemaal naar mijn nonkel (haar zoon die nog leeft)?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 01 mar 2014 18:40

Uw grootmoeder kan dit bedrag terugeisen , indien dit in een geschreven overeenkomst staat. De normale procedure is dat , bij vooroverlijden van de begunstigde van een scheneking , dit bedrag teruggaat naar de schenker , indien die begunstigde zelf geen kinderen heeft. Het is dus niet normaal dat uw grootmoeder dat geld zou terugvragen. Een schenking verdwijnt automatisch uit het vermogen van de schenker. Dat blijft zo. U erft dus die schenking. Tenzij uw nonkel ook zo'n schenking heeft ontvangen , zal dit wel gecompenseerd moeten worden to. hem als uw grootmoeder overlijdt.
Dit geld terugvragen heeft geen zin. Als grotomoeder overlijdt , erf jij van haar , net zoveel als je moeder zou ontvangen hebben.
Zie eens na of er een document van de schenking bestaat en wat er eventueel vermeld wordt.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

wendy.pl
Topic Starter

#3 , 02 mar 2014 09:30

Bedankt voor de info. Het enig waar ik bang voor ben dat is dat er ruzie zal ontstaan als ik dat haar niet teruggeef... En stel dat ik het haar terug schenk dan vrees ik ervoor dat ze dit zal schenken aan mijn nonkel...
Er is een overeenkomst maar daar staat niks in vermeld van teruggeven bij overlijden.

Reclame

roharro
Juridisch actief: Ja

#4 , 02 mar 2014 16:12

Bedankt voor de info. Het enig waar ik bang voor ben dat is dat er ruzie zal ontstaan als ik dat haar niet teruggeef... En stel dat ik het haar terug schenk dan vrees ik ervoor dat ze dit zal schenken aan mijn nonkel...
Er is een overeenkomst maar daar staat niks in vermeld van teruggeven bij overlijden.
Dan kunnen we enkel zeggen dat er geen verplichting is om het bedrag terug te geven.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Terug naar “Successie- & Registratierechten”