redak,
ik ben erfgenaam in de 1ste lijn denk ik omdat het mijn moeder is die overleden is.
ik heb nog 5 broers die dus ook erven.
met het held dat er nog beschikbaar is is het ONMOGELIJK
om alle successierechten te betalen...
om mijn deel hiervan te betalen moet ik ofwel een lening aangaan wat op mijn leeftijd (bijna 67) misschien niet mogelijk is of het onroerend goed moet verkocht worden zodat ik van MIJN deel de rechten kan betalen.
wat ik ook kan doen is vragen dat mijn andere broers mij UITKOPEN omdat ze allemaal meer geld dan ik hebben.
bedankt voor de info uiteraard.
Vermits u 67 bent vermoed ik dat uw vader reeds vroeger gestorven is. Mogelijks zijn u en uw broers reeds voor een gedeelte eigenaar van de woning door het overlijden van uw vader (als hij uiteraard reeds overleden is). Indien hij nog niet overleden is de helft van de erfenis nog voor hem.
In de veronderstelling dat uw vader reeds gestorven was en de woning nog in volledig bezit was van moeder dan zijn jullie met 6 erfgenamen (indien er bv geen testament gemaakt is). Stel voor een woning die op 300.000,00 geschat wordt dan hoeft elke erfgenaam op 50.000 van de woning successierechten betalen of dus 50.000 à 3 % = 1.500 euro.
Indien de totale erfenis lager uitvalt dan 50.000 dan krijg je ook nog een vermindering op de successierechten. stel dat de woning op 240.000 euro wordt geschat (en er geen gelden zijn) dan moet u op 40.000 euro successierechten betalen of :
40.000 * 3 % = 1.200
Vermindering = 500 euro x (1 – nettoverkrijging/50.000) of = 500 x (1 - 40.000/50.000) = 100
Te betalen successierechten = 1.200 - 100 = 1.100
Dit is een ruwe schatting want er dient ook nog rekening te worden gehouden met schulden en kosten van bv begrafenis.
Indien jullie reeds gedeeltelijk eigenaar zouden zijn dan kan het zelfs zijn dat door het feit dat jullie met 6 erfgenamen zijn je zelfs geen of zo goed als geen successierechten zult moeten betalen omdat de erfenis te klein wordt. Alles hangt natuurlijk ook een beetje af van de waarde van het onroerend goed.