Actualisatie bedrag schenking

MONACO
Topic Starter

Actualisatie bedrag schenking

#1 , 17 nov 2014 15:50

Enkele jaren geleden deed ik een schenking via bankstorting op rekening van één van mijn kinderen. De andere kinderen stellen zich nu de vraag of bij verdeling van de erfenis dit bedrag verrekend wordt aan de huidige waarde of dat men dezelfde bedrag neemt van jaren geleden, hetgeen volgens hun eigenlijk niet juist zou zijn daar het toen veel meer waard was.
Bedankt vr antw

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 17 nov 2014 17:04

Een roerend bedrag als schenking blijft , bij de verrekening, aan dezelfde waarde gerekend.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

j.demoor

#3 , 19 nov 2014 11:00

“Art.922.Om de inkorting te bepalen, vormt men een massa uit alle goederen die bij het overlijden van de schenker of erflater aanwezig waren. De goederen waarover hij bij schenking onder de levenden heeft beschikt, worden fictief daarbij gevoegd volgens hun staat ten tijde van de schenkingen en hun waarde ten tijde van het overlijden van de schenker. Over al die goederen berekent men, na aftrek van de schulden, het gedeelte waarover hij heeft mogen beschikken, met inachtneming van de hoedanigheid van de door hem achtergelaten erfgenamen. In afwijking van het vorige lid wordt de waarde ten tijde van de schenking in aanmerking genomen wanneer het goederen betreft die werden geschonken met toepassing van artikel 140bis van het Wetboek der registratie-, hypotheek- en griffierechten“.(Burgerlijk Wetboek).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

wanton

#4 , 19 nov 2014 11:31

In tegenstelling tot onroerend goed wordt, voor een geschonken geldsom, de nominale waarde van de schenking bij de erfenis behouden voor de verrekening.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Mariette

#5 , 19 nov 2014 13:48

Wordt er in voorkomend geval geen interest op het geschonken bedrag meegerekend?

roharro
Juridisch actief: Ja

#6 , 19 nov 2014 15:34

Wordt er in voorkomend geval geen interest op het geschonken bedrag meegerekend?
Neen.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Terug naar “Successie- & Registratierechten”