Geregistreerde schenking zonder notaris

caravagesk
Topic Starter

Geregistreerde schenking zonder notaris

#1 , 09 mar 2015 13:09

Mijn moeder is momenteel terminaal ziek. Ze is nog redelijk helder van geest. Na het overlijden van mijn vader, 5 jaar geleden, kregen mijn broer en ik een volmacht over haar rekeningen. Volgens de prognoses, zal ze geen 3 jaar meer leven. We wilden graag de mogelijkheden bekijken om een deel van haar kapitaal -roerend vermogen dus - zo voordelig mogelijk te verdelen. Kan dit via een geregistreerde schenking zonder notaris? Kunnen wij het bedrag zelf overschrijven en vervolgens aangeven bij het belastingskantoor om de schenking te registreren en vervolgens de 3%¨schenkingsrechten te betalen om het kapitaal na het overlijden buiten de nalatenschap te houden. Nemen de schenkingsrechten ook toe vanaf een bepaald bedrag?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Juridisch actief: Ja

#2 , 09 mar 2015 13:14

De schenkingsrechten bedragen 3 percent. Deze schenking is perfect mogelijk -veronderstellend dat uw moeder dit effectief wenst.
Stel alleszins een pacte adjoint op ondertekend door ALLE betrokkenen (dus zeker ook uw moeder!) en laat dat samen met het
overschrijvingsuittreksel registreren.
Notaris is niet nodig.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

caravagesk
Topic Starter

#3 , 09 mar 2015 13:30

Het is zeker niet de bedoeling om buiten de wil van mijn moeder haar vermogen te verdelen. Is het eigenlijk voordeliger dan successierechten? Of lopen de tarieven parallel? Anders heeft het natuurlijk weinig zin. Kan je dit ook toepassen op onroerend vermogen? Wat zou het verschil zijn indien schenkingsrechten of successierechten verschuldigd zijn voor volgend geval
vader is 5 jaar geleden overleden

Onroerend vermogen: huis 180000€
Roerend vermogen: 200000€

Reclame

wanton

#4 , 09 mar 2015 19:21

U moet zich vooraf afvragen hoe de nalatenschap vereffend werd als vader is overleden. Indien dit volgens het wettelijk stelsel was, zijn de kinderen al waarschijnlijk voor de helft eigenaar van het huis. Een schenking van het huis kost meer dan de successierechten in dat geval.
Is er iets geregeld omtrent de roerende goederen ttz. de gelden bij het overlijden van vader? Of is alles op naam van moeder blijven staan ? Daarvan was ook de helft van de kinderen. Men kan die verdeling nu nog doen. Dan is geen schenking nodig evenmin de kosten.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

caravagesk
Topic Starter

#5 , 09 mar 2015 20:24

Alles is gewoon op naam van moeder blijven staan. U bedoelt dat er toen successierechten betaald werden op de helft van de de roerende goederen door de kinderen? Alles is op moeder haar naam blijven staan, maar U beweert dat de kinderen hun deel waar successierechten op betaald werd, zonder enige kosten kunnen overschrijven? Enkel hun deel dan?

wanton

#6 , 09 mar 2015 20:31

De normale wettelijke en door de Registratie veronderstelde afhandeling van de roerende waarden in een erfenis is de volgende : de gelden uit de nalatenschap - zijnde vaders helft - worden op naam van de kinderen-erfgenaam ieder voor zijn deel geblokkeerd bij en financiële instelling. De langstlevende ouder is de begunstigde vruchtgebruiker. De kinderen kunnen pas over die gelden beschikken na het overlijden van de tweede ouder, zonder bijkomende kosten.
Voordeel is dat er slechts 1 keer successierechten dienen betaald te worden. Nu betalen jullie nogmaals successierechten op uw eigen geld. Controleer wel één en ander volgens de aangifte van vaders nalatenschap.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

caravagesk
Topic Starter

#7 , 09 mar 2015 20:44

Het bedrag waarop successie betaald werd kan dus overgeschreven worden, maar niet gebruikt worden tot na het overlijden van de moeder? Als het gewoon op de rekening van de moeder blijft staan, moet er na het overlijden opnieuw successie op betaald worden? Of moet het op een aparte rekening gestort worden?

Terug naar “Successie- & Registratierechten”