successierechten op verkoop van mijn eigen huis?

cang
Topic Starter

successierechten op verkoop van mijn eigen huis?

#1 , 26 mei 2015 15:49

Mijn man is overleden in 1977 en ik heb samen met mijn 3 kinderen het ouderlijk huis geërfd.Mijn kinderen hebben destijds hun deel niet opgeëist. Ik heb de successierechten betaald op de erfenis van dat huis. Nu wil ik het verkopen en aan mijn kinderen hun deel laten erven.Ben ik nu op mijn deel van de verkoopsom van het huis nog successierechten verschuldigd?En bestaat er een legale mogelijkheid om die eventuele successierechten te omzeilen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Juridisch actief: Ja

#2 , 26 mei 2015 17:32

Bij de verkoop van een huis zijn geen erfenisrechten verschuldigd.
Die werden al betaald na het overlijden.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

wolf2

#3 , 27 mei 2015 07:47

U zou iets meer uitleg moeten geven over wat er in 77 gebeurd is.
Met ouderlijk huis, bedoelt U het huis van U en uw man?
Had U een huwelijkscontract?
Bestond er een gifte tussen echtgenoten?
Was U getrouwd met een gemeenschapsstelsel?
Wie heeft wat geërfd en op grond van wat?

U vindt dat allemaal terug in de aangifte van zijn nalatenschap (voor zover opgesteld door een bekwaam iemand). Typ liefst de stukken over die van belang zijn.

Maar het lijkt er op dat U na het overlijden de enige, volle eigenaar was van het huis. En dat het dus nu enkel op uw naam staat ingeschreven. In dat geval kunt U niet terugkomen op die erfenis.

Reclame

wanton

#4 , 27 mei 2015 13:47

U vindt die info ook terg op uw aanslagbiljet van onroerende voorheffing. Wat staat er onder 'belastingplichtige' : VE of 1/2 VE + 1/2 VG ??
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Successie- & Registratierechten”