Na een aantal slechte ervaringen met het Notariaat heb ik de voorbije jaren zelf schenkingen en zelfs een nalatenschap succesvol en legaal afgehandeld i.s.m. hte registratiekantoor (alle lof voor die mensen ! toonbeeld van klantvriendelijkheid en dit is niet ironisch)
Nu zit ik echter met een -denk ik- niet goed gedocumenteerd geval.
Ik ben enige erfgenaam van mijn moeder, die recent overleden is.
Mijn moeder heeft een vormtechnisch correct testament opgesteld, waarin ze de opengevallen nalatenschap wenste te verdelen tussen mezelf en mijn twee kinderen.
Ik heb dit testament in mijn bezit.
Ik heb mijn reservataire gedeelte al lang ontvangen via schenkingen en heb geen bezwaar tegen haar voornemen, integendeel, wil mijn best doen om haar laatste wens in te willigen.
EDOCH. dit testament staat voor het ogenblik NIET in het CRT geregistreerd. Wat het registratiekantoor betreft kan men mij een attest voor erfopvolging geven, want volgens hen ben ik 100% enige erfgenaam.
1) Kan ik zo het Notariaat volledig buiten spel houden ? Ik kan het attest gebruiken om de rekeningen te blokkeren (er is enkel roerend goed, geen onroerend) en vervolgens het testament in de aangifte van de nalatenschap verwerken.
2) Kan een handgeschreven testament in de aangifte van de nalatenschap worden verwerkt ZONDER dat het testament in het CRT is ingeschreven ? of moet ik toch langs het Notariaat voor een akte van erfopvolging en inschrijving in het CRT en daar sponsoring van 500 Euro voor zijn gouden kranen achter te laten ?
mvg,
Een mondige creatieve burger met tijd