Erfenis bij schijnhuwelijk

ataturk007
Topic Starter

Erfenis bij schijnhuwelijk

#1 , 23 jul 2015 01:38

Beste

Ik had een vraag ivm met een erfenis bij een schijnhuwelijk.
Mijn papa had een schijnhuwelijk met een Belgische dame, hierbij had ze 1 kind. ( was nodig om hier te verblijven.)
Hierna is hij gescheiden en is hij getrouwd met mijn mama. ( Hij heeft nu 3 kinderen, alle 3 aan het werken.)

Zijn eerste kind, uit zijn eerste huwelijk ziet/hoort hij nooit. Na de scheiding kreeg hij financieel hulp van mijn papa. Zelfs op zijn 20 kreeg hij nog geld voor zijn studies, terwijl hij hem maar 1 of 2 keer per jaar belde (zelfs niet zag). Vanaf hij begon te werken was er geen contact meer, volledig niets, we zien hem niet en horen hem niet.

Nu, ik ga eerlijk zijn, wij hadden het zelf financieel moeilijk, echt moeilijk, vanaf 0 beginnen, huis kopen, kinderen opvoeden. Mijn pa werkt 7/7 (nog steeds) om toe te komen. Mijn mama koopte niets voor haar eigen omdat we tekort hadden.

Mijn papa zat nu met de vraag, hoe kan hij ervoor zorgen dat hij niets van zijn erfenis krijgt. Wat kan hij hierbij doen? Hij wilt zelfs dat hij nietmeer onder zijn naam komt te staan.
En verder, hij staat ook geregistreerd in Turkije, er staat dat hij 4 kinderen heeft een idee hoe we dit daar ook kunnen oplossen?

Alvast bedankt!
Leuven the place to be!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Fortuin

#2 , 23 jul 2015 02:09

Dit is niet mogelijk. Wel kan de verdeelsleutel deels worden aangepast (naar minder dan 1/4de).

Mariette

#3 , 23 jul 2015 10:26

Zijn eerste kind, uit zijn eerste huwelijk ziet/hoort hij nooit. Na de scheiding kreeg hij financieel hulp van mijn papa. Zelfs op zijn 20 kreeg hij nog geld voor zijn studies, terwijl hij hem maar 1 of 2 keer per jaar belde (zelfs niet zag). Vanaf hij begon te werken was er geen contact meer, volledig niets, we zien hem niet en horen hem niet.
Dat uw vader voor zijn zoon uit het eerste huwelijk onderhoudsgeld betaalde is niet meer dan normaal. Dat hij zijn zoon moet ondersteunen bij verdere studies is ook niet meer dan normaal. Dat is de wet.

Het is niet omdat uw vader een schijnhuwelijk aanging en daarbij bewust een kind maakte om aan papieren te geraken, dat het kind nadien bij het groot huisvuil kan gezet worden omdat de papieren binnen zijn.

Reclame

k.b.

#4 , 23 jul 2015 10:42

Uw vader kan een testament opstellen en het aandeel van deze zoon beperken tot het reservataire deel ...

Door het opstellen van een testament zal men wel moeten beroep doen op een notaris voor enige administratieve afhandelingen ... om de nalatenschap te verdelen ...
en de vraag is dan maar of deze kosten zullen opwegen tegen de verschuiving naar de drie andere kinderen ...

k.b.

ataturk007
Topic Starter

#5 , 23 jul 2015 11:27

Dus hij krijgt 1/4 van het deel van mijn papa als ik het goe versta?
We hebben een huis onder de naam van mijn mama en papa.
Dat is dus 1/2 van mijn pa, dus eigelijk 1/8 dat hij dan krijgt?

En wat is een reservataire deel?
Alvast bedankt voor jullie duidelijke uitleg!
Leuven the place to be!

Fortuin

#6 , 23 jul 2015 13:27

Het minimumaandeel dat je als kind minstens zal ontvangen in een nalatenschap. Elk kind heeft wettelijk minstens recht op een deel van de erfenis - het reservataire deel.

wanton

#7 , 23 jul 2015 18:08

Die zoon in Turkije heeft recht op zijn reservatair deel. Dat betekent dat uw vader via testament kan bepalen dat hij enkel zijn gelijk deel van 3/4 van zijn nalatenschap kan krijgen. ( dus 1/4 als er nog 2 andere kinderen zijn. 3/16 als er totaal 4 kinderen zijn)Dat resterende 1/4 kan hij verdelen onder de andere kinderen. Als jullie hem niet zouden verwittigen, kan hij tot 30 jaar na datum zijn deel opeisen.
Van de nalatenschap van uw moeder kan hij evenwel niets opeisen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

eylis

#8 , 23 jul 2015 20:59

lees ik dat nu goed? "Papa had een schijnhuwelijk" En er was een kind? Dan vind ik dat al eerder op een echt huwelijk lijken. En men zou dat kind aan zijn erfrechten willen onttrekken? Jammer maar helaas. Men moet gewoon zijn/haar wettelijk reservatair erfdeel toekennen. Dat jullie het financieel zwaar hebben is niet leuk. Dan had de oplossing bijvoorbeeld kunnen zijn om een kleiner gezin te stichten, niet een rechtmatig erfgenaam onterven héé....

Terug naar “Successie- & Registratierechten”