tekortschatting

anton65
Topic Starter

tekortschatting

#1 , 27 jul 2015 19:48

ik meen te weten dat de verjaringstermijn voor een onvoldoende schatting van onroerend goed twee jaar is.
sedert vlaamse cod. fisc. zou dit vijf jaar worden (?). weet iemand of er voor een erfenis van 2013 de termijn verlengd wordt tot 2018, of geldt die vijf jaar slechts voor overlijdens vanaf 2015 ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wolf2

#2 , 27 jul 2015 21:41

't is 5 jaar, maar de Vlaamse regering heeft al laten verstaan (tussen de regels) dat ze voor oude overlijdens (van voor 1/1/15) de twee jaar zal hanteren.

anton65
Topic Starter

#3 , 28 jul 2015 08:42

De aangifte van nalatenschap werd tijdig ingediend. 2 jaar en vijf maanden na het overlijden komt een bericht van tekortschatting. Blijkbaar worden de nieuwe regels toch toegepast !

Reclame

wolf2

#4 , 29 jul 2015 19:37

http://www.flandersproperties.be/nieuws ... rverkoopt/" onclick="window.open(this.href);return false;

anton65
Topic Starter

#5 , 29 jul 2015 19:56

Bedankt Wolf2. Evenwel, is er mijn geval geen sprake van een verkoop na het overlijden.

wanton

#6 , 29 jul 2015 20:34

De termijn van bericht voor tekortschatting is idd 2 jaar. Maar die termijn - net als de andere termijnen- begint te lopen vanaf de uiterste datum van aangifte. Dus : 2 jaar + 5 maanden na overlijden, want toen was de normale termijn van indienen aangifte 5 maanden na overlijdensdatum.
U hoeft niet akkoord te gaan. Vermeld zeker uw bezwaar en geef argumenten waarom u niet akkoord gaat met hun schatting. Dat kan gaan van vergelijking met verkochte woningen in de buurt , over afgelegen ligging tot tekorten aan de woning. Vb. nieuwe electriciteit nodig, isolatie niet aanwezig , verouderde keuken,...
Dikwijls is een akkoord mogelijk in uw voordeel, met slechts een kleine aanpassing.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

anton65
Topic Starter

#7 , 30 jul 2015 09:01

Het overlijden dateert van 2/3/2013. De termijn van indienen was toen 4 maand. In principe dus verjaard per 2/7/2015. Bezwaar zou dus niet hoeven ?

Terug naar “Successie- & Registratierechten”