Beste,
Naar aanleiding van het plotse overlijden van mijn vader zitten mijn moeder en ik (enig "kind") met nog enkele vragen i.v.m. het nalatenschap en de successierechten hieromtrent.
Wat we tot nu toe van op de hoogte zijn: het totale (roerend) vermogen van vader en moeder wordt in tweeën gesplitst (gehuwd zonder huwelijkscontract en/of testament). De ene helft komt in de nalatenschap en moeten bijgevolg successierechten op betaald worden (zowel voor moeder een deel als voor mij een deel); de andere helft van het vermogen is voor moeder en moeten bijgevolg geen successierechten op betaald worden. Op de helft van het onroerend goed (het ouderlijk huis) betaal ikzelf nog eens successierechten; moeder is vrijgesteld. Daarnaast ben ikzelf voor 1/4 blote eigenaar van de woning van mijn grootmoeder en moet ik nu daarbij ook nog eens successierechten betalen. Dit vind ik nogal vreemd, aangezien mijn grootvader nu meer dan 3 jaar overleden is en waarop naar mijn inzien toen op het gedeelte dat mijn vader verkreeg, al successierechten op betaald zijn. Waarom moet ik nu daar nog eens erfbelasting op betalen?
Aangezien wij nogal verschoten zijn van het bedrag dat vadertje staat opeist naar successierechten toe; willen mijn moeder en ik niet afwachten en nu reeds al stappen ondernemen om later zo weinig mogelijk successierechten, en zeker niet 2x, te betalen.
Onze denkpiste is om de helft van het vermogen op mijn naam te zetten met een volmacht voor mijn moeder. Is dit voldoende om later aan de fiscus te kunnen bewijzen dat op dit deel al successierechten zijn betaald? Moet dit juist hetzelfde bedrag zijn als de helft van het vermogen? Wat als dit meer zou zijn? Bij de ene bank is dit geen probleem en raden ze ons dit ook zo aan; bij andere banken zijn ze wat terughoudend en praten ze over het opsplitsen van naakte eigendom/vruchtgebruik. Dit laatste komt mij over van dat ik nu maar vlug mijn deel wil opstrijken, terwijl dat ik wil dat moeder steeds controle heeft over het ganse vermogen (vandaar de volmacht).
Wat ik ook niet begrijp is hoe ik aan de fiscus later kan bewijzen dat op een deel (de helft) van het vermogen van mijn ouders al successierechten zijn betaald aangezien het bedrag dat nu op mijn naam komt te staan, niet meer dat bedrag zal zijn later (door bijkomende interesten, dividenden,...).
De andere helft van het vermogen komt op moeders naam te staan, waarna we moeten zien dat dit deel niet in de schijf van 27% valt. Alles wat daar (eventueel) zou invallen, zou mijn moeder aan mij schenken.
Is de denkpiste die wij hanteren gebruikelijk? Zijn er betere? De enige bedoeling is dat ik later niet op de "volle pot" zal moeten betalen (waar al eens op betaald is geweest).
Alvast bedankt voor een reactie!