klein naar groot besschrijf

greet1980
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

klein naar groot besschrijf

#1 , 08 mar 2016 09:02

beste

ik heb mijn appartement verkocht nu heb ik 10 jaar geleden groot beschrijf betaald maar kon dit terugtrekken naar klein beschrijf .
dit heb ik echter niet gedaan omdat ik ooit een huis wou en dan kan je de registratierechten meenemen .
nu heb ik verkocht en dacht dat het klein beschrijf was maar blijkt dat dit nu groot is .
ik heb de papieren van onroerende voorheffing laten zien aan de koper .
nu bij het ondertekenen van de compromis kreeg zij te horen van notaris dat het klein beschrijf is .
nu drie maand later krijgt ze een afrekening met groot beschrijf .
Nu zei ze dat ik de verkoper het groot beschrijf moet betalen wat ik niet zie zitten .
ze zei dat ze me dan verdere stappen ging nemen .
in het contract staat nergens vermeld van klein beschrijf .
kunnen ze mij iets maken en hoe handel je dit op een correcte mannier af .
groetjes

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105

#2 , 08 mar 2016 09:06

Het is niet de verkoper noch de notaris die bepaald of het klein of groot beschrijf is. Dat doet de ficus wel voor u.

mjers

#3 , 08 mar 2016 09:15

Ik begrijp uw eerste zin al niet?
Je kon het groot beschrijf terugtrekken naar klein beschrijf? Dit is niet uw keuze zoals mava reeds aangaf...
Als u vrijwillig een groot beschrijf heeft betaald is dit absoluut geen slimme zet geweest, iedere notaris zou u dit afgeraden hebben. Dus dit lijkt mij onwaarschijnlijk... Wat meer uitleg hierover is welkom.

Klein of groot beschijf wordt bepaald aan de hand van het Kadaster... Dit kan niet zomaar van het ene op het ander moment veranderen.

Los van bovenstaande onduidelijkheden...

Wie eist moet bewijzen. Het is aan de koper om te bewijzen dat jij haar hebt meegegeven dat de woning onder het "klein beschrijf" valt. Kan ze dit niet bewijzen heeft ze geen basis voor juridische stappen.

Wat u nu moet doen...

Eis negeren en verkoop laten doorgaan als er geen bewijzen komen van de koper.

Bespreek dit eerst eens met uw notaris, want de situatie zal wel wat anders zijn dan zoals jij ze hier neerschrijft. Mogelijk spelen er andere zaken mee.

Reclame

greet1980
Topic Starter

#4 , 08 mar 2016 09:21

ik heb 10 jaar geleden groot beschrijf betaald en toen kon ik wel degelijk klein beschrijf terugtrekken maar dat was voor mij niet nodig .
ik heb met de notaris gesproken en die zegt dat we dit onderling moeten uitvechten .

Lanox

#5 , 08 mar 2016 09:29

Heeft u het kadistraal inkomen van het pand correct medegedeeld aan de koper? Zo ja, dan stopt het daar voor u. Alle andere voorwaarden voor klein beschrijf zijn afhankelijk van de koper en daar hebt u op geen enkele manier invloed op.

mjers

#6 , 08 mar 2016 09:41

ik heb 10 jaar geleden groot beschrijf betaald en toen kon ik wel degelijk klein beschrijf terugtrekken maar dat was voor mij niet nodig .
ik heb met de notaris gesproken en die zegt dat we dit onderling moeten uitvechten .
Als dit werkelijk de situatie is (wat ik heel sterk betwijfel, maar dit doet er niet toe voor u) dan heeft de koper geen recht van spreken... zie antwoord van lanox...

greet1980
Topic Starter

#7 , 08 mar 2016 10:21

bedankt voor de snelle reacties
ik heb het blad van onroerende voorheffing laten zien aan de koper en ik zag juist dat daarop staat het kadestraal inkomen .

limelight

#8 , 08 mar 2016 17:25

En wat is het KI dat daarop vermeld staat?

Sirkii

#9 , 11 mar 2016 21:50

Tot 2 kinderen is t KI voor klein beschrijf voor de koper 745€ (niet geindexeerd)

Als t KI (een beetje) kleiner is dan 745€ doch u hebt zelf vergunningsplichtige werken uitgevoerd (die het KI zouden verhoogd hebben tot boven die drempel) en die niet aangegeven dan heb je mogelijks een probleem.

Bij verkoop onder klein beschrijf moet de notaris immers aan t kadaster het akkoord vragen voor klein beschrijf en als registratie bouwovertredingen vermoedt (bv wegens een hoge verkoopprijs) komen ze mogelijks het KI desgevallend herschatten.

Het is aan de koper om desgevallend een proces op te starten doch als je nu al weet dat je bewust dingen "verzwegen" hebt dan onderhandel je misschien beter onderhands. Aan u om te kiezen ifv correcte info.

greet1980
Topic Starter

#10 , 14 mar 2016 09:58

mag slotje op zaak is opgelost

wanton

#11 , 14 mar 2016 10:48

Niet voortgaan op KI dat vermeld is op het aanslagbiljet van vorig jaar. Bij een verkoop van een woning gaat het Kadaster langs en kan eventueel een nieuw KI vaststellen. En dat is van belang voor klein of groot beschrijf. En sinds wanneer moeten registratierechten aan de verkoper betaald worden?
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Lanox

#12 , 14 mar 2016 10:53

Niet voortgaan op KI dat vermeld is op het aanslagbiljet van vorig jaar. Bij een verkoop van een woning gaat het Kadaster langs en kan eventueel een nieuw KI vaststellen.
In praktijk is dit eerder uitzondering dan regel, maar u heeft gelijk dat dit in theorie altijd kan/zou moeten gebeuren.
En sinds wanneer moeten registratierechten aan de verkoper betaald worden?
Ik denk niet dat dit ergens beweerd wordt in dit topic. Enkel dat de koper "onverwacht" groot beschrijf moet betalen en nu van de verkoopster verwacht dat zij het verschil tussen klein en groot beschrijf wel even zal bijpassen.

Terug naar “Successie- & Registratierechten”