Levensverzekering in de aangifte?

marlouis
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Levensverzekering in de aangifte?

#1 , 10 jun 2016 07:42

Levensverzekering afgesloten waarbij:

- Verzekeringsnemer: KIND

- Begunstigde bij overlijden: KIND

- Verzekerde: OUDER

Technisch: betreft een levensverzekering (in combinatie met een handgift met last en/of conventionele terugkeer) afgesloten met EIGEN kapitaal van het kind, hem toegekomen via schenking en tevens vrij van successierechten (schenking ca. 12 jaar geleden).

Moet de aangifte gebeuren hiervan gebeuren t.g.v. overlijden van de OUDER?

(Zie ook eerder topic "Schenking met levensverzekering")

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 10 jun 2016 19:58

Het is en blijft geld van het kind. Er treedt geen eigendomswijziging op. Dus geen aangifte wegens overlijden van ouder. Dit is wel de oorzaak van uitbetaling.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

wolf2

#3 , 10 jun 2016 20:02

Volgens mij niet.
Er zijn maar drie mogelijke gevallen waarin een LV belastbaar kan zijn:
- de erflater of een derde sluiten een contract in het voordeel van X, waarbij er een uitkering gebeurt bij het overlijden van de erflater (zie verder)
- de erflater heeft zelf het contract gesloten en de uitkering kan later gebeuren (dat is hier niet het geval)
- een speciale alinea voor bepaalde LV afgesloten door de langstlevende echtgenoten (dat is hier n.v.t.).

Blijft als enige mogelijkheid: de eerste alinea (hier samengevat tot een zin). De LV is echter afgesloten door het kind in zijn eigen voordeel: dus niet door een derde. Het is een beding in zijn eigen voordeel. Dus alinea 1 geldt ook niet.

Deze LV is wel een raar geval. Het kind kreeg geld; de conventionele terugkeer is voorzien. Dan sluit men normaal gezien de volgende LV:
verzekeringnemer = kind
verzekerde = kind
begunstigde bij overlijden = de schenker.

De LV die U beschrijft is van het type:
verzekeringnemer = kind
verzekerde = ouder
begunstigde bij overlijden = kind.

Reclame

wolf2

#4 , 10 jun 2016 20:05

Voor alle duidelijkheid: ik antwoord op de vraagsteller, niet op Wanton. De tekst van Wanton (die ik beaam) is er zonet tussengekomen.

marlouis
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

#5 , 12 jun 2016 16:37

Bedankt!

Terug naar “Successie- & Registratierechten”