Meestal zal een beding van aanwas bij een koppel dat een huis koopt beperkt zijn tot het vruchtgebruik.
Maar indien het beding van aanwas op de volle eigendom sloeg, komt de ene helft van dat huis inderdaad niet in de erfenis terecht (en hebben de erfgenamen er dus niets mee te maken).
Diegene die de andere 1/2 bezit wordt dan eigenaar van het gehele huis (mits bijbetaling van registratierechten (10%) op die helft).
Dergelijke overeenkomst is volledig rechtsgeldig voor zover er gelijkheid in overlevingskansen bestond bij het aangaan van dergelijk beding:
* dus niet een 70-jarige met een 35-jarige
* ook niet indien één van de twee leed aan een zware ziekte met een verkorte levensverwachting.
(dit antwoord betreft enkel uw laatst gestelde vraag; ik heb niet gelezen wat er in het begin van dit forum stond; het leek me alsof U een nieuwe vraag had gesteld)
een jaar geleden had onze zoon samen met zijn vriendin een huis gekocht, ze wonen elk nog bij hun ouders...enkele weken geleden is mijn zoon omgekomen in een verkeersongeval
begrijp ik het dan goed dat de wettige erfgenamen nu buiten spel gezet zijn en niets kunen inbrengen vanwege de clausule "beding van aanwas" in de koopakte ?