Huisvredebreuk/inbraak

erdna
Topic Starter

Huisvredebreuk/inbraak

#1 , 28 sep 2010 12:19

Ik bezit een appartement aan zee, waar ik niet steed verbijf. Een sleutel is
zoals vereist, altijd beschikbaar bij een vaste bewoner voor dringende
zaken. Reeds geruime tijd is er discussie omtrent WC afvoer die niet
correct werkt omdat de buren van hetzelfde verdiep, op een plaats die niet
voorzien was voor toiletten, een WC en afvoer hebben bijgeplaatst. Vandaag
kreeg ik een e-mail met melding dat door een slotenmaker (in opdracht van de
syndicus) de deur werd opengebroken "om de problemen te bekijken", zonder
een enkel vorm van vraag of voorafgaande verwittiging. Een nieuw slot met
sleutels liggen ter beschikking bij die syndicus, werd verder gemaild. Ik
meen dat dit onder de rubriek "inbraak" valt. Ik heb officieel klacht
ingediend bij de lokale politie. Kunnen dergelijke feiten geseponneerd
worden ? Deze vraag, omdat ik vrees dat de "ons kent ons" cultuur, bv
tussen lokale politie en organisaties die appartementen verhuren/ter
beschikking stellen, waartoe die syndicus behoort. Bij een tweede contact
met die lokale politie bleek trouwens dat de agent reeds de persoon in
kwestie had gecontacteerd, en dat hij zgn over een "rechterlijk bevel"
beschikte...een poging om mij met een kluitje in het riet te sturen ? Kan
iemand mij hierover advies geven? Dank bij voorbaat.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Tmespreu
Juridisch actief: Ja

#2 , 28 sep 2010 13:56

Het is de procureur des konings die beslist over al dan niet sepot van een klacht. De lokale politie beslit hier niet zelf over.

mava105
Juridisch actief: Nee

#3 , 28 sep 2010 14:09

Volgens mij mag een syndicus bij hoogdringendheid zich toegang verschaffen in een appartement.
Wist hij dat er een sleutel lag bij een vaste bewoner? Indien ja, waarom moest hij dan het slot door een slotenmaker laten openbreken?

Reclame

Vandebos

#4 , 28 sep 2010 14:57

Een syndicus mag zich slechts voor het treffen van bewarende maatregelen toegang tot de privatieve delen verschaffen. Informeer ten spoedigste bij het dienstdoende hoofd van het lokale politiekantoor naar deze interventie?

erdna
Topic Starter

#5 , 28 sep 2010 16:32

De syndicus wist blijkbaar niet waar hij een sleutel kon vinden, maar kende wel mijn telefoonnummer en e-mail adres. Er was geen enkele dringende reden om in te breken, tenzij hij misschien een vermoeden had dat door zaken die hij bij de buren had uitgevoerd (bv gevolgen van hogedruk reiniging die misschien finaal in ons toillet terecht had kunnen komen), potentieel een hoop schade bij mij kon veroorzaakt worden, wat blijkbaar bij controle gisteren avond niet het gevalbleek. Ook bij een telefonisch contact met die syndicus ging het gewoon over een controle....

Franciscus

#6 , 28 sep 2010 19:06

Laat die syndicus dat gerechtelijk bevel eens tevoorschijn toveren ... als hij het heeft kan dat toch geen probleem zijn.
U hebt van de politie een attest klachtneerlegging gekregen met een PV nr op - geeft dat PV nr eens hier op ... de laatste cijfers zijn het echte nummer - de eerste gegevens geven de kwalificatie.
Vraag aan het politiebureau de datum wanneer het PV naar het parket gestuurd is.
Bel dan naar de griffie correctionele rechtbank en vraag of ze dat PV nr hebben en bij welke magistraat het in behandeling is - Schrijf dan een brief naar de procureur des Konings.

erdna
Topic Starter

#7 , 01 okt 2010 14:52

Dank voor alle info. De zaak is ondertussen in handen van mijn advocaat die een rechtzaakl voorbereidt.

Vandebos

#8 , 01 okt 2010 15:29

Hou ons binnen de mate van het mogelijke op de hoogte. Dit kan als voorbeeld dienen voor anderen die met dezelfde situatie geconfronteerd worden.

Franciscus

#9 , 01 okt 2010 17:30

Gezien het een strafrechtelijk vervolgbaar feit zou kunnen zijn hoeft uw advocaat niet veel te doen want dan zal het openbaar ministerie wel vervolgen.
Daarom geeft de codes voor het pv nr dan kan al nagegaan worden hoe politie het heeft bepaald...
vb code 37 is zedenfeiten ... maar dat zal heel vtm kijkend Vlaanderen nu wel al weten zeker.
En mijn andere opmerkingen maak je ook over aan de politie dan kan de syndicus dat daar allemaal gaan tonen.

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”