Dag Minou,
Ik heb geen recht gestudeerd dus op dat vlak kan ik je niet helpen. maar ik wil je wel een hart onder de riem steken mbt het volgende:
ook wij hebben buren aan verschillende kanten die stoken met een allesbrander, met alsook giftige, zeer sterk walmende en adembenemende gassen en neerslag als gevolg. Eveneens een schoorsteen die veel te laag staat. In ons huis is het daardoor vaak niet uit te houden (nochtans een nieuwbouw... daar bouw je dan netjes aan, doe je alles volgens het boekje, de beste materialen etc. om een gezellige en fijne woonst te hebben).
Ik begrijp dus hoe verschrikkelijk frustrerend dit voor u moet zijn. Zeker als je met kleine kinderen zit wiens longetjes nog moeten opgroeien.
In sommige regio's lijkt dit verboden gerei stoken schering en inslag te zijn. Mijn klachten bij de politie stoten meestal op nul (wegens niet te betrappen - zoveel ervaring hebben ze natuurlijk wel

) dus er werd zelfs nooit een pv opgemaakt van de stank... bovendien komt die zo laat dat het al lang over is (het echte plastic stoken ze met periodes en niet continu, zo achterlijk zijn ze ook niet).
De milieudienst heeft inspanningen geleverd naar eigen zeggen, maar die hebben ook tot niets geleid ... Wetende dat we dichtbij een industriezone wonen en er recent bomen werden gekapt die ons tegen die dampen moesten beschermen, hebben we nu ook iedere nacht last...
Wat mij werd aangeraden door de milieuagent is het volgende:
- indien je een familiale verzekering hebt met rechtsbijstand:
1. aangetekende brief sturen met vermelding van abnormale overlast + wat ze eraan moeten doen + datum tegen wanneer dat gedaan moet worden (bv. betonnen schouw verhogen met aantal meters, bv tot op niveau normale schoorsteen) eventuele PV's, ...
2. indien geen gevolg wordt gegeven aan aangetekende zending: naar uw verzekeraar treffen en het geval uitleggen
3. zij doen dan de nodige stappen ism u
Voor het geval van de belaging:
- uiteraard alle bewijsstukken goed bijhouden, foto's, eventuele getuigen, opnames, desnoods stukjes :-s (ieuw), maar ook bewijzen van de schade die zij veroorzaakt hebben door het toedoen van de schade (rekeningen van eventuele herstelwerken, hoelang u hebt opruimen, de slapeloosheid, evt. stress van de kinderen en van uwzelf, evt. medische klachten en doktersbezoeken naar aanleiding hiervan, ... -> het is nog het beste om alles volgens tijdstip en datum te noteren in een boekje)
- naar politie gaan om een klacht neer te leggen, desnoods bijgestaan door dienst slachtofferhulp, uw angst en stress ook zeker vermelden
- indien de politie geen serieus gevolg geeft aan uw klacht: korpschef raadplegen of dit aanklagen. Ze moeten dit namelijk wel en dit lijkt me een serieus geval van overlast te zijn.

- vraag eventueel naasten die wel betrouwbaar zijn of dergelijke intussen om een oogje in het zeil te houden, tenminste kan u dan het probleem kwijt: belaging is immers een zware stresserende last op uw schouders.
-> Mogelijk kan u hier ook mee terecht bij de rechtsbijstands of familiale verzekering.
Mag ik vragen, waar u ongeveer (!) woont (dus provincie met eventueel noord-zuid aanduidig is al goed

) ?
Het zou wel eens kunnen dat we in dezelfde buurt wonen, gezien dat bij ons dus ontzettend veel gedaan wordt.
Veel sterkte!!