Verschillende klachten, mogelijkheid tot bundelen?

veerle9000
Topic Starter

Verschillende klachten, mogelijkheid tot bundelen?

#1 , 07 okt 2010 17:12

Beste,

We zitten met een serieus probleem. Onze broer heeft verschillende zaken via internet 'verkocht' zonder deze te leveren. Ondertussen zijn er 6 klachten op 6 verschillende plaatsen in Vlaanderen tegen hem ingediend, hij verwacht nog enkele klachten. Hij is langsgeweest (telkens naar de lokale politie) en zich kort laten verhoren (toegegeven dat hij het was). Momenteel is hij voorlopig ambtelijk geschrapt op zijn vorig adres maar hij woont nu terug hier thuis bij onze ouders en zal zijn domicilie hier binnenkort plaatsen.

Is er een mogelijkheid om deze klachten te laten bundelen en in één keer te laten behandelen door één rechter? Er zijn namelijk verzachtende omstandigheden en hij werkt nu aan zijn situatie om deze ten goede te keren. Onze vrees is dat indien iedere klacht telkens apart voor een andere rechter verschijnt hij serieus in de problemen zal komen. Dank voor een eventueel antwoord/advies.

ps: hij heeft momenteel een blanco strafblad

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 07 okt 2010 19:50

zijn advocaat kan dat vragen eenheid van opzet is dat.
Niet alleen meewerken alles dadelijk terugbetalen ook al moet hij daar ook de spreekwoordelijke nagel voor verkopen.

veerle9000
Topic Starter

#3 , 08 okt 2010 15:33

We hadden gedacht om de terugbetaling van de gedupeerden samen onder te brengen in de collectieve schuldbemiddeling (als dat al mogelijk is - moedwiliige insolvabiliteit ...-, de totaalsom van de gedupeerden is echter slechts een klein deel van de totale schuld - weigering door de arbeidsrechter op grond van organisatie van de eigen insolvabiliteit gebeurt 'normaal gezien' enkel als het 'gros' van de schulden uit bv. moedwillige/strafbare zaken zou bestaan, denk ik althans gelezen te hebben).

Momenteel heeft hij geen fondsen beschikbaar om de gedupeerden terug te betalen. Zou het opnemen van deze schulden in de collectieve schuldbedmiddeling tevens niet als verzachtend kunnen worden beschouwd als zijn zaak voorkomt?

Reclame

bartvdv

#4 , 08 okt 2010 15:38

Is het wel verstandig om de domicilie bij de ouders te plaatsen?

veerle9000
Topic Starter

#5 , 08 okt 2010 15:40

We zouden de domicilie hier bij mijn ouders pas plaatsen als er een collectieve schuldbemiddeling geregeld is, anders verwachten we inderdaad een hele reeks gerechtsdeurwaarders.

ps: komt hij nu reeds in aanmerking voor een pro deo? Hij heeft een aanvraag ingediend bij het plaatselijk ocmw en het ziet ernaar uit dat hij effectief voor een uitkering in aanmerking zal komen. Zijn er alternatieven voor een domicilie hier bij onze ouders (geen dure kameradressen of zo). Sorry voor de vele vragen.

slachtoffer_k

#6 , 09 okt 2010 06:22

Dag Veerle,
Even mijn ervaring hierover. Ik heb dit zelf meegemaakt als slachtoffer. Ik ben als slachtoffer ook op het spoor gekomen van 7 andere slachtoffers: goederen aangekoct via internet maar niet geleverd.
Iedereen van deze slachtoffers heeft klacht ingediend bij zijn plaatselijk politiekantoor.
Aangezien onze 'dader' woonachtig was in het Gentse, zijn deze PV's ook allemaal doorgestuurd naar Gent.
In mei dit jaar is deze zaak voor de correctionele rechtbank voorgekomen.
Van alle slachtoffers, was ik de enige die zich aldaar burgerlijke partij had gesteld.
De rest van de slachtoffers zijn niet komen opdagen om wille van?: geen tijd, te weinig geld verloren, ....
Uiteindelijk is onze dader (die ook blanco strafblad had) veroordeeld tot 3 maanden voorwaardelijk en het verplicht in therapie gaan bij een psycholoog of psychiater gedurende 6 maanden.
Hij moet mij de volledige som terug betalen van het artikel dat ik bij hem had gekocht maar niet geleverd heb gekregen (vermeerderd met de interesten vanaf de datum dat ik het betaald heb aan hem) en 150 euro 'achternaloopkosten'.

Dus normaal gezien worden al deze klachten wel samen gebundeld en verstuurd naar het parket van de Pdk waar jullie wonen.
Mijn dader heeft na het vonnis contact opgenomen met mij (via zijn advocaat) om te vragen of ik akkoord was met een afbetalingsplan van 10 euro per maand aangezien de dader niet meer kon afbetalen. Hier ben ik dan ook mee akkoord gegaan.

Wat betreft het domicilie-adres: sommige OCMW's nemen al wel eens mensen aan die een leefloon krijgen en deze mensen kunnen hun adres dan tijdelijk op het OCMW zetten.
Doch ik heb al wel gehoord dat niet elk OCMW dat toelaat.
Misschien moet je dat eens navragen. Dat zou een mogelijkheid zijn totdat de collectieve schuldbemiddeling geregeld is.
Want als hij zijn adres bij jullie ouders zet, zal ook daar de deurwaarders mogen langskomen en dat zou natuurlijk nog pijnlijker zijn.

Alvast veel sterkte!

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”