Welke schadevergoeding kan men eisen kleine verwondingen

bertverh
Topic Starter

Welke schadevergoeding kan men eisen kleine verwondingen

#1 , 28 dec 2010 11:52

Beste,

Een tijdje terug is mijn broer in een gevecht geraakt. Hij heeft iemand een kopstoot gegeven waardoor die persoon een blauw oog had. Die persoon in kwestie wil natuurlijk een schadevergoeding daarvoor eisen. Toch heeft hij geen blijvende letsel behalve die blauwe oog. Aangezien die persoon in de horeca werkt, heeft hij zich 3 dagen afwezig gebeld. Bijgevolg zou dit ook moeten betaald worden. Staat er een wet op hoeveel een persoon (slachtoffer) kan eisen als schadevergoeding. De schadevergoeding bedraagt bijna 2000 euro. Mag dit zo maar ( het is duidelijk dat die persoon mijn broer zijn geld wil en profiteert van een zeker systeem). Is er een maximale dagvergoeding die een slachtoffer kan vragen omwillen van zijn werkombekwaamheid?
Kan er mij iemand hiermee helpen?

Groeten
Bert

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Drone

#2 , 28 dec 2010 17:21

als hij €2000 eist wegens verloren inkomsten dan zal hij dit moeten kunnen aantonen tegenover de rechtbank.

stelt zich de vraag is een blauw oog ( ik ga er van uit dat zijn gezicht niet voor de helft "blauw" zag ) reden genoeg om niet te gaan werken en hierdoor loon mis te lopen? ik betwijfel het sterk, een blauw oog kan men op verschillende manieren oplopen dus als een klant er naar zou vragen kan hij altijd wel iets verzinnen.

is de verwonding ( blauw oog ) vastgesteld door de politie en een arts ( en dan nog liefst zo rap mogelijk )? zo niet dan staat hij maar zwak om zo een bedrag te eisen.

bertverh
Topic Starter

#3 , 28 dec 2010 20:25

Beste,

Alvast bedankt voor je antwoord. Ja er is een politieagent bijgekomen (verhoor afgenomen) en hij is de dag erop naar de dokter geweest. Hij werkt in een mobiel frietkraam die hij ook tijdens de week gebruikt (is zelfstandig). Ik weet dat hij het niet heeft gelaten om te werken (stond de dagen erop al op andere plaatsen). Dat is iets wat ik wel niet kan bewijzen (hij kan er gewoon geweest zijn en zeggen dat er iemand anders in het kraam stond).
Ik vind zijn bedrag zeker absurd veel. Hij heeft enkel maar een oog die blauw was. Doch heeft hij daarvoor foto's laten nemen in het ziekenhuis :-s
Wat kan hij eigenlijk opeisen (geld)?

Mvg

Reclame

mava105
Juridisch actief: Nee

#4 , 28 dec 2010 20:43

Het is aan de rechtbank om de hoogte van een schadevergoeding te bepalen, niet aan het slachtoffer, en hij zal zijn schade moeten bewijzen.

eylis

#5 , 29 dec 2010 10:23

ik vermoed dat hij de dokterskosten zal moeten vergoeden.
De frietman kan géén vegoeding voor gederfd loon eisen, omdat een arbeider de 1e 2 weken gewoon uitbetaald wordt door de werkgever...
Tenzij ze een carensdag toepassen: in dat geval moet de werkgever van de frietman een officieel attest kunnen voorleggen dat de frietman die dag NIET gewerkt heeft....

Drone

#6 , 29 dec 2010 11:19

het is van de "eiser" ook niet slim om pas de dag nadien de medische vaststellingen te laten doen en kan voor een deel in uw broer zijn 'voordeel' spelen.

ik vermoed dat de politie kort na de ruzie de "vaststellingen" heeft gedaan? hoe word het oog beschreven?

een "blauwe plek" ontstaat niet altijd onmiddelijk ( hangt er van af hoe en waar ), maar kan zich soms pas na een paar uur tevoorschijn komen.

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”