Diefstal van paarden

ParkwayDrive
Topic Starter

Diefstal van paarden

#1 , 13 apr 2011 17:44

Beste,

wederom een vraag van mij op dit forum.
Onderstaande een mail die ik verstuurde naar de Cel Dierenwelzijn - FOD.
Welke rechten heb ik? Wat kunnen wij hier tegen beginnen?

Geachte mevrouw X,

Bij deze wens ik u graag op de hoogte te stellen van volgende reeds gebeurde feiten,

Mijn partner, X, was gedurende grosso modo 20 jaar in het bezit van 2 Shetland pony's.
Aangezien de beperking aan plaats daar zij alsook in het bezit is van 2 volwassen paarden, maakte zij de afspraak om de 2 betreffende Shetland pony's te stallen bij een kennis; Dhr. X.
Samen maakte zij de afspraak dat zij de eigenaar bleef en Dhr. X de zorg van de 2 Shetland pony's op zich zou nemen. Dit was een vrijwillige overeenkomst en werd in goedertrouw gemaakt.

Samen maakte ze ook de afspraak dat indien er zich een geïnteresseerde zou aanbieden inzake het kopen/overnemen van de 2 Shetland pony's, Dhr X, mijn partner en tevens ook de eigenaar van betreffende dieren op de hoogte zou stellen en dat zij ging beslissen om op het aanbod in te gaan.

Na meermaalse controle van de zorg over betreffende dieren maanden wij Dhr. X meermaals aan dat deze te wensen overliet.
Na het meermaals aanmanen van Dhr.X kwam het tot een discussie.

Bij het opnieuw controleren van de zorg over betreffende dieren kwamen wij tot de vaststelling dat beide dieren niet meer aanwezig waren op de afgesproken plaats.
Daarop contacteerden wij Dhr X, die ons wist mee te delen dat hij de dieren verkocht had aan een persoon uit het Antwerpse, een handelaar.
Aangezien wij de zorg van betreffende dieren altijd hoog in het vaandel droegen was het voor ons van onnoemelijk belang te weten waar zij dan ook aanwezig waren en in welke staat zij verkeerden. Dhr X beloofde ons om later die dag ons de contactgegevens van betreffende handelaar te bezorgen.

Na het meermaals vragen van de contactgegevens wist Dhr X ons mee te delen dat zij helemaal niet in het Antwerpse verbleven maar op een Ponyfarm in de cöte d'Azur.
Dit was voor ons uiteraard een grote schok. Waar moeten wij ze immers gaan zoeken?

Uiteraard zijn wij vervolgens verhaal gaan halen bij Dhr X die zich op dat ogenblik bevond in de lokale manége. Hij verklaarde aan ons dat hij deze dieren verkocht had aan een handelaar en niet wist waar ze heen gingen of aanwezig waren. Meteen erna hebben wij een proces verbaal laten opstellen door de lokale politie zone X.
Dhr Petitjean werd ook verhoord en verklaarde immers dezelfde feiten aan de verhorende hoofdinspecteur.
Dit proces verbaal, met beide verklaringen werd reeds doorgegeven aan de procureur des konings.

Aangezien er blijkelijk geen gevolg aan gegeven word, wens ik u hier graag over te berichten.
Mag ik u erop wijzen dat mijn partner, X, nog steeds in het bezit is van de eigenaarsdocumenten alsook de documenten welke bevestigen dat beide Pony's een chip bevatten.
Mag ik u erop wijzen dat Dhr. Xzonder haar medeweten beide paarden verhandelde, vermoedelijk voor een welbepaalde geldsom aan een handelaar en deze feiten ook aan ons en aan de lokale politie bekende en bevestigde.
Mag ik u erop wijzen dat Dhr. Xnog in het bezit is van een aantal paarden, welke zonder documenten.
Mag ik u erop wijzen dat dit volgens juridische informatie een strafrechtelijk feit is en ik verwijs naar artikel 496 uit het Strafwetboek;
Zo enkel leugenachtige beweringen werden vastgesteld, die niet gepaard gaan met feiten of omstandigheden, welke deze beweringen kracht bijzetten en ze geloofwaardig maken, kunnen deze beweringen op zichzelf geen listige kunstgrepen opleveren, die het misbruik van vertrouwen of van de lichtgelovigheid uitmaken (art. 496 Sw.).

Bij deze wens ik u erop te wijzen deze feiten het illegaal verhandelen van dieren, het schenden van vertrouwen en diefstal bevatten en wel degelijk als strafrechtelijk feit aanwezig zijn.

In de toegestuurde bijlage kan u een duplicaat terugvinden van de documenten betreffende het chippen, het proces verbaal en de eigenaarsdocumenten.

Reclame

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding