lasterlijke aangifte

HKKK
Topic Starter

lasterlijke aangifte

#1 , 13 apr 2011 12:57

Ik probeer een lang verhaal kort te houden...
Mijn echtgenoot en ik zijn aan het scheiden en feitelijk gescheiden sinds september 2010.(op grond van onherstelbare ontwrichting na een gruwelijke zelfmoordpoging)
Ik heb verschillende malen klacht moeten indienen omdat hij mij en de kinderen niet met rust liet. Hij is me ook regelmatig gevolgd en heeft me meerdere keren bedreigd. Mijn email account moet ook enkele maanden geleden gekraakt zijn, want een bijlage van een confidentiele mail tussen mij en mijn advocate had hij plots in zijn bezit (hij heeft het me laten zien). Hij kwam aan een heleboel informatie over mij die hij enkel via mail kon kennen. Hij wist ook waar ik me wanneer bevond, hoe laat ik vertrok en hoe laat ik thuiskwam.
Hij spuwde in mijn gezicht toen ik onze jongste op de arm had en de puberdochter naast me stond. Zo zijn er dus ettelijke voorvallen maar de laatste klacht dateert van 3 januari. Ondertussen zijn er nog verschillende voorvallen geweest maar hiervoor heb ik geen klacht meer ingediend omdat ik het gevoel had dat het toch allemaal niets uithaalde. Ik ben dan ook nog zelfstandig en die politie-interventies voor de deur hebben mijn zaak ook zeker geen goed gedaan.
Dus heb ik geprobeerd het allemaal gewoon te negeren en enkel zakelijk vriendelijk te zijn als het over het contact met de jongste gaat (de 2 oudsten willen niet naar hem toe)
Nu kreeg ik gisteren telefoon van de politie omdat hij tegen mij een klacht heeft ingediend wegens lasterlijke aangifte.
Wat moet ik hier nu mee? Wat houdt dit in? Ik heb wel een aantal zaken tegen hem (mails, sms'n, zelfs een filmpje ) maar moet ik dit nu allemaal meenemen als ik morgen naar het politiekantoor ga?
Bij voorbaat dank voor mogelijke tips

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Juridisch actief: Nee

#2 , 13 apr 2011 15:12

Weet je ook welke aangifte juist die "lasterlijke aangifte" is? Als je kan bewijzen dat die aangifte helemaal niet lasterlijk maar gegrond was, is er geen probleem. Maar niemand zal je hier kunnen verder helpen als we niet weten waarover de "lasterlijke" aangifte juist ging en of deze al dan niet terecht was...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

HKKK
Topic Starter

#3 , 13 apr 2011 22:17

Tom,
Bedankt voor de reactie. Ik heb zelf nog niet meer info. Ik moet morgen naar het politiekantoor om mijn verhaal te doen en dan zal ik waarschijnlijk meer te weten komen over wat het juist gaat.
Ik heb op geen enkel ogenblik klacht ingediend om ongegronde redenen. Maar wat wordt als lasterlijk beschouwd? Er loopt een klacht wegens belaging. Ik vermoed dat het daarover gaat. Maar er waren , buiten de puberkinderen, geen getuigen van de bedreiging. Maar ik vermoed dat die daarin niet gehoord zullen worden.
Enfin, morgen weet ik meer... Ik ben benieuwd ...

Reclame

Franciscus

#4 , 14 apr 2011 08:58

lasterlijke aangifte .... U vertelt aan de buitenwereld geen verhaaltjes. U vertelt in een verklaring iets tegen de politie wel daar mag u vertellen wat u wil naar uw eigen overtuiging.
Laatst gewijzigd door Franciscus op 14 apr 2011 23:33, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruiker21

#5 , 14 apr 2011 09:07

lasterlijke aangifte .... U verteld aan de buitenwereld geen verhaaltjes. U verteld in een verklaring iets tegen de politie wel daar mag u vertellen wat u wil naar uw eigen overtuiging.
Ook als die verklaring niet strookt met de werkelijkheid (en de persoon die de verklaring aflegt dit ook weet), enkel om een persoon last te berokkenen?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

HKKK
Topic Starter

#6 , 14 apr 2011 10:37

Tom, ik neem aan dat je een algemeen geval bedoelt? Want in mijn geval is dat niet zo... Mijn vraag is wel, van hoe ik dat bewijs.. 90% van zijn acties waar klacht werd voor ingediend zijn zonder getuigen gebeurd of getuigen die als "subjectief" kunnen worden aanzien (puberkinderen en nieuwe vriend).
Enfin om 13u moet ik ernaar toe.
Alvast bedankt voor de reacties
H

Gebruiker21

#7 , 14 apr 2011 11:20

Ik bedoel het uiteraard algemeen, hoor (als reactie op fransiscus). Maar als je aangiftes allen terecht waren, zou ik me niet te veel zorgen maken. Luister eerst naar wat de politie te zeggen heeft (over welke aangifte het gaat) en leg dan uit dat die aagifte weldegelijk terecht was en dat deze niet gelogen is. Blijf kalm en denk eraan dat de politie ook maar hun werk doet en niet anders kan dan u even te horen. Maar als ik zo hoor in welke situatie u zich bevind, denk ik dat de politie meer geloof / begrip voor u zal kunnen opbrengen dan voor uw echtgenoot.

HKKK
Topic Starter

#8 , 14 apr 2011 14:18

Zo is het dus ook precies gegaan. De ex heeft een "algemene" klacht ingediend omdat ik zogezegd te dikwijls onterecht ben gaan klagen over hem. Hij wenst gewoon met rust gelaten worden.(wat dus eigenlijk wel grappig is, want ik doe helemaal niets)
Ik heb dus gewoon formeel verklaard dat geen enkele klacht ongegrond was, geen enkel woord gelogen. En dat bij de laatste interventie de politie me formeel had aangeraden om bij elke bedreiging contact op te nemen.
Dit wordt nu naar het parket gestuurd en dan is de vraag wat de procureur ermee gaat doen. Maar het is wel zo dat de relevante PV's mee in dat dossier zullen zitten, dus vermoedelijk moet ik me geen zorgen maken.
Bedankt !!

Franciscus

#9 , 14 apr 2011 23:43

ALS daarna door een rechter de feiten die aangehaald zijn door HKKK als onwaar zijn bestempeld en dus tegenpartij in gelijk gesteld is DAN kan die een lasterlijke aangifte aanbrengen.
Dus er moet eerst een veroordeling zijn alvorens men van lasterlijke aangifte die bestaat uit een kwaadwillige aantijging en van die aard is dat het nadeel kan veroorzaken aan degene die er het slachtoffer van is.
De valsheid dient door de bevoegde overheid worden vastgesteld.
Dus zover zijn we nog helemaal niet.

Elke maal dat u wordt lastig gevallen aan de deur, telefonisch of op straat zoveel mogelijk bewijsmateriaal verzamelen, foto's van tegenpartij aan de deur en geluidsopnamen, gegevens telefoon........

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”