perikelen van mijn studentenzoon

georges
Topic Starter

perikelen van mijn studentenzoon

#1 , 05 jun 2011 16:22

Ik ga het verhaal kort proberen te houden. Mijn zoon is nu 28 en zit op kot, is ingeschreven bij zijn moeder van wie ik gescheiden ben via EOO ( kan zijn adres niet op het kot zetten) Drie jaar geleden is hij in aanraking gekomen met de politie door een stom dronken studententoeval. Hij was dronken en had een conflict in de fakbar waarop hij meegenomen werd door de politie ter ontnuchtering. ( heeft zich verzet tegen de politie doch zonder letsels of schade voor de agenten )
Twee maanden later op zijn verjaardag is hij in elkaar geslagen in een café ( ook toen had hij iets gedronken) Na een discussie in de W.C. is hij bewusteloos geslagen en zo hard in zijn buik gestampt dat toen hij gevonden werd met levensgevaar, onmiddellijk moest geopereerd worden ( scheuren in de dunne darm en maag beschadigd als gevolg van zware stampen ) Politie is ter plaatse geweest en een verdachte werd geïdentificeerd die de zware stampen ontkent (lichte slagen geeft hij toe maar enkel hij kan het gedaan hebben)
Na drie jaar krijgt mijn zoon een dagvaarding om te verschijnen als beklaagde zowel als de tegenpartij. Wat wel raar is is dat de twee feiten tesamen behandeld worden terwijl die met mekaar niets te maken hebben en wat dan de reden is om hem op te roepen als mededader. Ik vind dit raar temeer omdat er bij het eerste feit ( slagen aan politie , geen schade-eis is en in het tweede geval hij als slachtoffer ongeveer 25.000 euro medische kosten heeft gehad ( betaald door de mutualiteit wegens hospitalisatieverzekering)
Om die reden heeft Ethias (familiale verzekering van zijn moeder waar hij ingeschreven staat) beslist zijn advocaat niet meer verder te betalen. Hij is zogezegd werkstudent en verdient 400 euro netto/maand waar hij van leeft mits nog wat extra's van de familie. Hij krijgt geen alimentatie noch kindergeld meer gezien zijn leeftijd en het feit dat hij elk jaar aan de Univ ongeveer 2 X doet en meer. Zijn moeder heeft een leefloon of invaliditeit - wil dit niet zeggen- Wat staat hem te doen, hoe kan hij zich laten verdedigen ? De rechtszaak is eind juni. Ik moet zeggen dat zijn gedrag verder voorbeeldig is en dat er sinds dat voorval , dat ik wijt aan studentenperikelen en vooral het tweede feit waar hij niets kon aan doen absoluut niets meer geweest is. Hij wil absoluut op eigen tempo zijn studies afmaken en ook voor zichzelf zorgen. Wat staat hem eventueel te wachten en kan hij beroep doen op een pro deo advocaat zonder zijn moeder daarin te betrekken? Of hoe hoog zouden de kosten voor zijn advocaat kunnen oplopen gezien hij geen financiën heeft.

met dank,

Georges,

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Juridisch actief: Ja

#2 , 05 jun 2011 20:33

De familiale polis van Ethias dekt iedereen die bij de verzekerde gedomicilieerd is, ook studenten die wegens hun studies op een ander adres verblijven.
Wat is -letterlijk- de reden waarom Ethias niet meer tussenkomt?
Laatst gewijzigd door roharro op 05 jun 2011 21:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#3 , 05 jun 2011 20:50

Dader van feiten lijkt me

Reclame

georges
Topic Starter

#4 , 06 jun 2011 09:26

Inderdaad, als dader/verdachte van de eerste feiten ( slagen aan politie ) en de staat van dronkenschap. Het is allemaal wel vrij laat dat ze dit laten weten gezien de zaak eind juni voorkomt en mijn zoon dreigt te moeten voorkomen zonder advocaat.

met dank,

Georgesn,

j.demoor

#5 , 07 jun 2011 10:42

“Art.508/9.§1.Voor het verkrijgen van gedeeltelijk of volledig kosteloze juridische tweedelijnsbijstand verwijzen de personen die de juridische eerstelijnsbijstand verlenen de aanvrager door naar het bureau...”(Gerechtelijk Wetboek).

Ga hiertoe naar : http://www.advocaat.be/page.aspx?genericid=74" onclick="window.open(this.href);return false;

“Artikel 1. § 1. Genieten de VOLLEDIGE kosteloosheid, de hierna vermelde personen, respectievelijk op voorlegging van de volgende bewijsstukken :...2° ...de samenwonende met zijn echtgenoot of met iedere andere persoon met wie hij een feitelijk gezin vormt, indien hij bewijst aan de hand van om het even welke document, te beoordelen door het bureau voor juridische bijstand...dat het gemiddeld maandelijks netto-inkomen van het gezin lager is dan 1.056 EUR...Onder de samenwoning bedoeld in het 2° wordt verstaan het feit dat twee of meerdere personen samen onder hetzelfde dak wonen en hoofdzakelijk huishoudelijke aangelegenheden regelen...Art.2.Kan GEDEELTELIJKE kosteloosheid genieten :...2°...de samenwonende met zijn echtgenoot of met iedere andere persoon met wie hij een feitelijk gezin vormt, indien hij bewijst aan de hand van om het even welk document te beoordelen door het bureau voor juridische bijstand...dat het gemiddeld maandelijks netto-inkomen van het gezin tussen 1.056 EUR en 1.289 EUR ligt. Voor de vaststelling van de inkomsten bedoeld in 2°, wordt rekening gehouden met een aftrek van 15 % van het leefloon per persoon ten laste.”(18 DECEMBER 2003. - Koninklijk besluit tot vaststelling van de voorwaarden van de volledige of gedeeltelijke kosteloosheid van de juridische tweedelijnsbijstand en de rechtsbijstand).

1056 wordt 1128 en 1289 wordt 1377 door indexering (Belgisch Staatsblad 18 augustus 2010)
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”