Het zal een lang verhaal worden waarvoor mijn excuses maar ik weet begot niet meer wat doen.
Het gaat om het volgende:
Mijn buurman van 67 jaar, doof, kan moeilijk lezen en schrijven, zit al geruime tijd opgesloten op beschuldiging van kindermisbruik.
Hij heeft hoge bloeddruk, hartkloppingen, problemen met z'n maag, constant hoofdpijn, is depressief en wil zich ophangen. Hij heeft weken geen bezoek mogen ontvangen en ziet hele dagen niemand, kan met niemand praten, de gevangenispastoor praat enkel frans en heeft geen doventolk.
Doventolken, nog een probleem, ze begrijpen hem niet, er zijn dingen verkeerd 'vertaald' aan de advocaat en aan de welbekende onderzoeksrechter.
De beschuldiging: We weten het niet zeker, hij zegt dat de kleine z'n broek aftrok, altijd opnieuw en dat hij zich kwaad gemaakt heeft en is 3 maand later opgepakt voor verhoor en niet teruggebracht. Z'n vrouw wist van niets (ook doof) want niemand deed de moeite ook maar iets van uitleg te geven? En nu nog steeds niet.
Zelfs z'n eigen familie krijgt geen inzage en mag niets weten over de beschuldiging. En hij blijft herhalen dat hij spijt heeft dat hij kwaad geworden is op dat kind maar dat het kind z'n broek niet mocht aftrekken ook niet.
We weten ook dat ze daar regelmatig over de vloer kwamen, dat ze de kinderen opvingen als de moeder weg was en dat er problemen gekomen zijn toen ze geen geld meer gaven.
Z'n computer (heeft hij zich laten aansmeren door de moeder van de kinderen maar ik vraag mij af wat die mensen met een computer moesten) dat ding is in beslag genomen en echt waar, ik heb daar nooit of nooit iets op miszien en ben hem een paar keer gaan opkuisen en ik ben nogal curieus en kijk naar wat hij allemaal gesurft heeft. OK, hij keek naar blote vrouwen, heb nog geprobeerd uit te leggen dat dat slecht was voor de computer maar dat was te ingewikkeld om te begrijpen. Ze hebben ook de telefoon mee en ik vraag mij af wat die mensen met een telefoon deden? Daar was voor gezorgd door de moeder van die kinderen (eum doven met telefoon?) die hem blijkbaar ook gebruikte.
Wij kennen die mensen al jaren en hij is de grootste goedgelovige sul die je maar kan denken... wil iedereen helpen al komt hij daardoor zelf in de problemen.
Ik heb al verschillende versies gehoord tot anale verkrachting toe (hij is impotent ...) maar ja, wat is waar. Ik weet 1 ding en dat is dat hij op een dag zei dat hij boos was op de kleine jongen omdat die z'n broek aftrok. We kwamen net thuis en hij was over z'n toeren omdat de jongen stout geweest was.
En dan? Is die geschrokken en naar huis gelopen en met horten en stoten willen zeggen wat er gebeurd is en zijn daar conclusies getrokken die niet juist zijn? De kinderen zijn ondervraagd, ik weet perfect hoe dat gaat en weet perfect dat je een kind kan laten zeggen en conclusies kan trekken op basis van eender wat. Ik spreek uit ondervinding toen de welbekende Dr. A ... mij onder druk zette om toe te geven dat mijn vader mij misbruikte. Op basis van het feit dat ik schrik had van mijn vader en mijn gedrag kon hij weten dat ik misbruikt was ... dat was helemaal niet zo maar hij dreigde wel mij te laten opsluiten in psychiatrie als ik niet toegaf ... Rara de gevolgen. Maar goed, doet er niet meer toe, hij is en blijft ne smeerlap Dr. A ... Maar om te zeggen dat een kind nogal snel toegeeft uit angst.
Is dat hier ook het geval?
Oh ja! Onderzoeksrechter De Troy heeft wel wat goed te maken als het op pedofilie aankomt. Dat er ook nog eens bij.
Maar die man zit dus doodziek in een cel, kan niet schrijven, kan met niemand praten, ziet ook niemand en krijgt geen medische zorg, kan z'n dossier niet zien of niks en wij kunnen niks doen. NIKS! Zelfs z'n vrouw kan niks doen, z'n familie kan niks doen en mag niks weten. Die hebben ze zelfs bedreigd toen ze op bezoek ging (cipiers) Niemand mag het dossier inkijken, enkel de slachtoffers.
Hij zegt 'spijt van kwaad zijn op kind maar kind mag niet broek zo doen' er staat dat hij spijt heeft van wat hij gedaan heeft. Volgens de politie speelt hij met de tolken hun voeten maar die man is 67 en een doventolk van 35 (weet ik veel) heeft hele andere gebaren geleerd dat iemand van 67. Gebarentaal is ook streekgebonden. En daar houd de rechtbank ook geen rekening mee! By the way: gesloten zitting, niemand mag aanwezig zijn, ook z'n vrouw niet.
Verklaring van z'n vrouw 'wij hebben geen sex' (op die leeftijd impotent ...) dus conclusie 'hij komt thuis niet aan z'n trekken dus pakt hij kinderen' ?
Ik zou er zo de pers bijhalen maar dat wil ik die mensen nu ook weer niet aandoen.
Ik weet het gewoon niet meer en wil echt wel weten wat de exacte beschuldiging is, ik wil dat die man aangepaste verzorging krijgt (psychiatrie, zelfmoord) en de juiste medicatie.
Het gerecht houd mij overal buiten, ben ik te mondig? Pedofiele pastoors leggen ze in de watten maar een zieke bejaarde man wordt in de vergeetput gegooid. Zo komt het over. WIJ begrijpen hen, WIJ kennen hun gebaren, WIJ kunnen vertalen als't moet, maar mogen niet. Ik weet begot niet meer wie het was (heb al contact gehad met zoveel instanties) maar men heeft mij gezegd dat als ik er niet tussenuit bleef dat ze mij ook zouden opsluiten op beschuldiging van pedofilienetwerken!
Ik weet begot niet meer waar ik terecht kan om die man te helpen. Zelfs z'n advocaat wil niemand zien of horen (in het belang van het onderzoek dat bestaat uit zeer ernstige feiten mag ik niets zeggen) en heeft enkel gezegd dat hij een ander huis moet zoeken. Wanneer komt er een uitspraak? Waar blijft dat buurtonderzoek? Waarom mag degene die erbij was geen verklaring afleggen? (oeps, te moeilijk want doof-stom) Waarom krijgt hij geen aangepaste medische verzorging? Waarom mag niemand weten van wat hij nu precies beschuldigd is? Wanneer mag z'n vrouw hem bezoeken? (ze hebben haar daar hardhandig aan de deur gezet) Waarom wisten ze pas na 3 weken dat hij uberhaupt een vrouw had?! Dat hebben wij dan nog moeten zeggen! En ze vielen uit de lucht, ontkenden het zelfs. Hoe moet hij verhuizen als hij opgesloten zit?
WAAR KAN IK NOG TERECHT?!