Belaging en valsheid in informatica

Benedictus
Topic Starter

Belaging en valsheid in informatica

#1 , 21 nov 2011 20:26

Ik werd door een jaar geleden voor de onderzoeksrechter geleid en verdacht van "belaging en valsheid in geschrifte".
Na het onderzoek heeft de raadkamer mij doorverwezen naar de correctionele rechtbank.
Het openbaar monisterie heeft mij vervolgens gedagvaard voor "belaging", dus "valsheid in geschrifte" is blijkbaar weggevallen.
Twee dagen vóór de correctionele zitting heeft de tegenpartij een conclusie ingediend waar ze, naast een schadevergoeding, aan het openbaar ministerie vraagt om mij te veroordelen voor "belaging en valsheid in informatica en aanmatiging van naam".
Tussen voorleiding onderzoeksrechter en dagvaarding hebben zich geen nieuwe feiten meer voorgedaan en ik heb mij perfect aan de voorwaarden gehouden en heb positieve verslagen gekregen van de justitie-assistente.

Vraag:
1) Wanneer het onderzoek heeft uitgemaakt dat ik enkel voor "belaging" gedagvaard word kan de tegenpartij dan vragen dat mij nog nieuwe feiten worden ten laste gelegd zonder dat deze feiten reeds vroeger in het dossier vermeld werden.
2) Zo ja, hoe groot is de kans de procureur hierop zal ingaan?
3) Zo ja, kan ik dan terug bijkomende onderzoeken vragen, ik kon namelijk vóór de raadkamer niet weten dat de aanklacht "valsheid in informatica" en "aanmatiging van naam" plots zou opduiken.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 21 nov 2011 23:50

De kwalificatie waarvoor u veroordeelt kan worden wordt bepaald door de rechtbank niet door de tegenpartij en evenmin door het parket.
Belaging is een klachtmisdrijf.
Art. 442bis
Hij die een persoon heeft belaagd terwijl hij wist of had moeten weten dat hij door zijn gedrag de rust van die bewuste persoon ernstig zou verstoren, wordt gestraft met gevangenisstraf van vijftien dagen tot twee jaar en met geldboete van vijftig [euro] tot driehonderd [euro] of met een van die straffen alleen.
Tegen het in dit artikel bedoelde misdrijf kan alleen vervolging worden ingesteld op een klacht van de persoon die beweert te worden belaagd.
(definitie van http://www.elfri.be" onclick="window.open(this.href);return false; en met dank)

Reclame

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”