Ik werd door een jaar geleden voor de onderzoeksrechter geleid en verdacht van "belaging en valsheid in geschrifte".
Na het onderzoek heeft de raadkamer mij doorverwezen naar de correctionele rechtbank.
Het openbaar monisterie heeft mij vervolgens gedagvaard voor "belaging", dus "valsheid in geschrifte" is blijkbaar weggevallen.
Twee dagen vóór de correctionele zitting heeft de tegenpartij een conclusie ingediend waar ze, naast een schadevergoeding, aan het openbaar ministerie vraagt om mij te veroordelen voor "belaging en valsheid in informatica en aanmatiging van naam".
Tussen voorleiding onderzoeksrechter en dagvaarding hebben zich geen nieuwe feiten meer voorgedaan en ik heb mij perfect aan de voorwaarden gehouden en heb positieve verslagen gekregen van de justitie-assistente.
Vraag:
1) Wanneer het onderzoek heeft uitgemaakt dat ik enkel voor "belaging" gedagvaard word kan de tegenpartij dan vragen dat mij nog nieuwe feiten worden ten laste gelegd zonder dat deze feiten reeds vroeger in het dossier vermeld werden.
2) Zo ja, hoe groot is de kans de procureur hierop zal ingaan?
3) Zo ja, kan ik dan terug bijkomende onderzoeken vragen, ik kon namelijk vóór de raadkamer niet weten dat de aanklacht "valsheid in informatica" en "aanmatiging van naam" plots zou opduiken.