Oplichting door fictief bedrijf.

Dennisdb
Topic Starter

Oplichting door fictief bedrijf.

#1 , 13 dec 2011 18:58

Beste leden

Ik richt me tot dit forum voor advies omdat ik momenteel nog geen enkele ervaring heb met het gerecht. Ik weet niet goed wat ik moet ondernemen om uit volgende situatie te geraken:

We zijn een groep van 5 die T-shirts wilde laten drukken. We hebben hiervoor een 'betrouwbaar' bedrijf gecontacteerd. De communicatie verloopt goed. Op een bepaald moment veranderd het bedrijf van naam (volgens de contactpersoon). We maken ons geen zorgen en plaatsen een bestelling via hem. We betalen netjes zoals gevraagd, maar horen niets meer van onze t-shirts.

We sturen na enkele weken een email om te vragen hoe de bestelling verloopt en krijgen antwoord van zijn vrouw dat haar man in het ziekenhuis ligt. Na nog enkele weken merken we dat de oude website en oude naam van het bedrijf nog steeds bestaan. We nemen contact op met het bedrijf ( de vroegere contactgegevens) en zij delen ons mee dat de bewuste persoon een oplichter was en dat hij om die reden is onslagen. Verder konden zij niets voor ons doen.

Van de persoon kennen we de volledige naam en adres. We stuurden reeds een aangetekend schrijven naar die persoon met de vraag om ons het geld terug te geven, zoniet zouden wij juridische stappen ondernemen. Deze brief is ontvangen (niet terug gekregen), maar er is nooit antwoord op gekomen.

Wat moeten wij nu doen?

Mijn gok is naar de vrederechter te gaan, maar ik weet niet hoe ik een zaak moet opstarten en met welke argumenten.

hopelijk kunnen jullie mij helpen!

Mvg
Dennis

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 13 dec 2011 19:31

Oplichting is strafbaar dus zal je aangifte moeten doen bij de politie.
Best is dat je op voorhand alles chronologisch op papier zet, screenafdrukken maakt van de websites, de namen van de firma met hun ondernemingsnummer meeneemt en uiteraard ook de gegevens van de dader.
Ook de tekst van het aangetekend schrijven dat je doorgestuurd hebt.
Gezien je met 5 personen bent zij dat dus 5 aangiften.

Dennisdb
Topic Starter

#3 , 13 dec 2011 19:59

Ik heb van meerdere mensen gehoord dat de politie zal zeggen "daar kunnen wij niet veel aandoen".

Ik ga doen wat je aangeraden hebt, maar waarom moet ik hierme bij de politie zijn?

Reclame

Justiceseeker

#4 , 13 dec 2011 21:05

"We nemen contact op met het bedrijf ( de vroegere contactgegevens) en zij delen ons mee dat de bewuste persoon een oplichter was en dat hij om die reden is onslagen. Verder konden zij niets voor ons doen"... .

Was de persoon met wie U handelde een werknemer of de directie? Indien een werknemer, gezien het antwoord, dan blijft het "oude" bedrijf verantwoordelijk voor de daden van haar werknemers. U dient dan het bedrijf aangetekend in gebreke te stellen en aan te manen de bestelling te leveren zoniet het geld terug te geven binnen X dagen. Krijgt U geen gevolg dan zal U de rechtbank van koophandel dienen aan te spreken (tussen handelaars) of de vrederechter onder de 1860€.

Als U denkt dat het om pure oplichting gaat en het bedrijf niet echt bestaat dan kan U ofwel bij de politie of het parket een klacht indienen.

Justiceseeker

Franciscus

#5 , 13 dec 2011 21:08

"""veranderd het bedrijf van naam (volgens de contactpersoon)"""
Maar klopt inderdaad eerst die piste volgen om dat deurtje ook te sluiten.

Dennisdb
Topic Starter

#6 , 13 dec 2011 21:21

Justiceseeker,

U hebt een verkeerd beeld van de situatie. (door mijn gebrekkige uitleg).
De contactpersoon was een werknemer van het bedrijf. tijdens de communicatie vertelde de werknemener dat het bedrijf van naam was veranderd. Vanaf DIT punt is de werknemer voor zichzelf beginnen 'werken' en is de oplichting begonnen. Hij liet ons geloven dat we nog met hetzelfde bedrijf werkten (onder een andere naam weliswaar), maar eigenlijk maakte hij ons een valse offerte zodat we zouden betalen, om ons dan de rug toe te keren.

Op het moment van de feiten werkte de werknemer nog in het oorspronkelijke bedrijf (vandaar zijn latere ontslag), maar wij communiceerden niet meer met dat bedrijf in kwestie. Maar enkel met de werknemer (zonder dat wij dit wisten).

Heb ik het nu duidelijker beschreven?

tombe

#7 , 13 dec 2011 23:03

Dennis, Justiceseeker heeft het bij het rechte eind hoor. Hij heeft je in dienst wijsgemaakt dat hun bedrijf van naam veranderde. Zij blijven verantwoordelijk voor de acties van hun werknemers. Daarnaast is oplichting gewoon strafbaar en zou ik eveneens klacht neerleggen (iets wat het bedrijf in kwestie normaal ook zou moeten doen).

Dennisdb
Topic Starter

#8 , 13 dec 2011 23:57

Dus als ik het goed hebbegrepen, moet ik een aangetekend schrijven richten aan het oorspronkelijke bedrijf waar hij werknemer was op dat ogenblik en een klacht neerleggen bij de politie tegen de persoon in kwestie.

Wat kan ik best in dat aangetekend schrijven vermelden? Wat kan ik eisen van dat bedrijf?

Die klacht die ik wil neerleggen (5 klachten dus) moet die bij een bepaalde politiezone gebeuren of kan dit bij de politiezone in mijn gemeente gebeuren?

alvast bedankt!

Gebruiker21

#9 , 14 dec 2011 13:02

Ik denk dat het belangrijk is te weten wanneer de werknemer in kwestie ontslagen is. Als u de effectieve bestelling hebt geplaatst bij de werknemer (maar zogezegd voor een ander bedrijf) terwijl hij nog in dienst was, zal het bedrijf was, is het bedrijf verantwoordelijk. Als u echter de bestelling geplaatst hebt bij het fictieve bedrijf van de ex-werknemer, terwijl hij al ontslagen was bij het eerste bedrijf, zal het eerste bedrijf geen verantwoordelijkheid meer dragen (je kan moeilijk verantwoordelijk zijn voor al je ex-werknemers..).
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Franciscus

#10 , 14 dec 2011 13:32

Maar dat weet je pas als je ze in gebreke hebt gesteld. In geval niets meer mee te maken moet je de oplichter in gebreke stellen.
Misschien indien ze niets met de zaak te maken hebben kunnen ze ook een klacht indienen tegen hun ex werknemer.
U mag gaan waar u wil.
Het is niet aan de politie om te zeggen dat Misbruik van vertrouwen/oplichting niet strafbaar is. Het misdrijf is voltrokken op het ogenblik dat jullie zekerheid hebben dat hij zich niet aan zijn verplichtingen zal houden en het geld duidelijk voor iets anders heeft gebruikt.
Wat firma 2 betreft ook nagaan wat zijn wettelijke ( vermoedelijk) valse gegevens waren ( BTW nr ondernemingsnummer telefoonnr naam type firma nv,bvba enz)

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”