Iets "gestolen", wat nu?

svdw
Topic Starter

Iets "gestolen", wat nu?

#1 , 21 dec 2011 19:20

Voordat iemand mij afschiet,

Ik was onlangs op een privéfeest, het was al in de vroege uurtjes toen het feest afgelopen was, nog enkelen bleven over, ik zie plots iemand ladderzat die een briefje van 200€ laat vallen, ik had er al enkele op en mijn gezond verstand schoot maar niet in gang, ik liet de persoon weggaan en raapte het briefje op. Nu zijn we een week verder en ik hoor vanuit alle kanten dat iemand dit heeft gezien en intussen is er een aangifte gedaan van diefstal bij de politie, waarbij die persoon heeft verklaart dat iemand tegen hem botste en 200€ uit zijn portefeuille heeft gehaald. Ik kan u alleen maar zeggen dat dit absoluut geen waar is. De persoon die da verklaarde is een vriend van de man die het briefje liet vallen.
De klacht is tegen onbekenden. Beide personen kennen mij niet.

Ik wilde dit absoluut rechtzetten maar wist direct dat ik niet naar de politie kon stappen (uit vrees voor een rechtzaak), dus in contacteerde de persoon die het briefje liet vallen en legde hem uit dat hij zat was en het liet vallen, hij verklaart onmiddellijk dat hij daar van op de hoogte was, en toen werd me verteld dat ik 500€ moest betalen aan hem ofdat hij dreigde naar de politie te stappen met mijn gsm nummer.
Ik heb het gevoel dat ik gechanteerd word.
Ik weet nu absoluut niet meer wat te doen.

Als ik naar de politie stap en heel mijn verhaal doe waar ik trouwens geen enkel bewijs van heb, en 2 verklaringen die mij tegen zeggen dat ik een zakkenroller ben dan moet ik zeker naar de rechtbank.
Wat zou ik nu best eerst ondernemen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 22 dec 2011 09:25

Ik zou zeggen gezien je contact hebt gehad met de 'verliezer' van het geld best teruggeven.
Gezien hij echter aangifte heeft gedaan kan je ook best langs politie.
Wie loopt er nu met dat bedrag los in zijn kledij?
Een week verder ... dan zou ik ASAP naar politie gaan ... best zelfde bureau/zone
Uiteraard ook vertellen dat de man u nu bedreigd chantage en €500 vraagt.
U geeft het geld af aan politie en dan zie je verder hoe de man met zijn €500 verhaal verder zal gaan.
Kwestie van wat steviger te staan.
PS het is diefstal en/of bedrieglijke verberging...
Niet reageren zou gezien de 'getuigen' desastreus voor u zijn.

Reclame

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”