Beste allemaal,
ik had graag wat advies gekregen voor mijn situatie.
als u dit leest zal u misschien denken amai, wat naïef, tja, inderdaad, ondertussen heb ik wel veel bijgeleerd en zal het mij geen tweede keer overkomen, maar toch had ik graag geweten of ik aan deze situatie nog iets kan doen.
het zit namelijk zo:
ik heb bijna 1,5 jaar geleden de huurwaarborg van mijn ondertussen ex-vriend betaald aan zijn huisbaas, cash.
hij zou mij elke maand een deel terugbetalen. Dit heeft hij 2 X gestort op mijn rekening met omschrijving huurwaarborg en 1 X cash terug betaald. Daarna niets meer. Omdat het een huurcontract was van 1 jaar (we zouden daarna immers gaan samenwonen) lag ik er niet wakker van en dacht het geld wel te krijgen als het huurcontract afgelopen was. Ik heb hem nog verschillende malen geld voor geschoten om bijvoorbeeld een huisje op te knappen in zijn thuisland (afrika) om dit te kunnen verhuren en er zelf naar toe te kunnen gaan. Hij was nog bezig met een opleiding en tja, in elke relatie is er wel iemand die meer verdiend dan de andere. We waren het er echter wel over eens dat hij het mij zowiezo zou terugbetalen. helaas liep het daarna mis en ontdekte ik dat onze relatie van zijn kant gebaseerd was op grove leugens en geprofiteer.
mij ex-vriend kon echter niet verkroppen dat ik de relatie wilde stopzetten en bleef me lastigvallen met de ene keer liefdesberichten en de andere keer scheldpartijen. enkele malen heeft hij mij gevraagd af te spreken zodat hij mijn spullen die nog bij hem lagen kon teruggeven en we konden praten over de terugbetalingen van de huurwaarborg en al de andere zaken die ik voorgeschoten had. helaas was dit elke keer een val om mij terug voor hem te proberen winnen. hij heeft ook lingerie bij mij thuis genomen (gestolen?) toen hij gekomen was om te praten en achteraf zij hij dan dat hij die had en dat hij die wou teruggeven, maar niet dus...
afin ja, ik ben naar de politie geweest. de eerste keer hebben ze hem gebeld en gevraagd of hij de spullen en het geld wou teruggeven maar toen zei hij dat hij van niets wist..., ze vroegen ook om mij gerust te laten, maar de week erna belde hij al terug op mijn thuistelefoon om liefdes betuigingen te geven.
de tweede keer is de politie bij mij gekomen omdat hij het glas van mijn voordeur had kapotgestampt toen hij wou komen praten en ik de deur terug wou toe doen. hiervan is een pv opgemaakt, maar verder nog niets van gehoort.
vandaag ben ik nog is geweest om een melding te geven van de zaken die hij mij nog moet teruggeven (een klacht hiervoor is blijkbaar niet mogelijk) dit omdat ik eergisteren telefoon heb gekregen van zijn huisbaas dat hij eind deze maand het appartement opzegt en verhuist en toen de huisbaas zei dat hij de waarborg dan aan mij ging teruggeven omdat ik die tenlotte betaald had, zei mijn ex dat dat niet waar was en dat hij die terug moest geven aan hem
nu mijn vraag:
de politie raadde me aan om naar het vredegerecht te stappen en de bewijzen van de terugbetalingen mee te nemen om aan te geven dat hij de huurwaarborg nog niet volledig heeft terugbetaald
heeft dit zin? is dit niet te weinig bewijs aangezien er nergens op papier staat dat ik die waarborg heb betaald en dat we overeengekomen waren dat hij die zou teruggeven. ook voor de andere zaken die ik voorgeschoten ben voor hem heb ik geen bewijs op papier.
of is voor de huurwaarborg die terugbetalingen via de bank wel genoeg bewijs
ik heb geen zin om aan een procedure te beginnen die toch nutteloos gaat zijn zodat hij mij nog een beetje meer kan uitlachen ofzo.
persoonlijk heb ik het geld niet nodig en gaat het mij eerder om de eerlijkheid dat hij beloofd had om alles terug te betalen alsook om het feit dat hij die lingerie heeft meegenomen bij mij thuis zonder dat ik dat wist en dit achteraf gebruikte om terug contact met mij te hebben, maar dit nooit heeft teruggegeven, wat voor mij zoveel is als stelen en daarenboven wil ik de lingerie en de andere spullen die nog bij hem zijn graag terug
ik heb ook gedacht aan bemiddeling. iemand een idee hoe dit werkt en of dit in mijn geval een goed idee is?
alvast bedankt om even de tijd te nemen voor mijn vragen
Ann