misbruik van vertrouwen ivm geldzaken

annmar
Topic Starter

misbruik van vertrouwen ivm geldzaken

#1 , 06 jan 2012 20:05

Beste allemaal,
ik had graag wat advies gekregen voor mijn situatie.
als u dit leest zal u misschien denken amai, wat naïef, tja, inderdaad, ondertussen heb ik wel veel bijgeleerd en zal het mij geen tweede keer overkomen, maar toch had ik graag geweten of ik aan deze situatie nog iets kan doen.

het zit namelijk zo:
ik heb bijna 1,5 jaar geleden de huurwaarborg van mijn ondertussen ex-vriend betaald aan zijn huisbaas, cash.
hij zou mij elke maand een deel terugbetalen. Dit heeft hij 2 X gestort op mijn rekening met omschrijving huurwaarborg en 1 X cash terug betaald. Daarna niets meer. Omdat het een huurcontract was van 1 jaar (we zouden daarna immers gaan samenwonen) lag ik er niet wakker van en dacht het geld wel te krijgen als het huurcontract afgelopen was. Ik heb hem nog verschillende malen geld voor geschoten om bijvoorbeeld een huisje op te knappen in zijn thuisland (afrika) om dit te kunnen verhuren en er zelf naar toe te kunnen gaan. Hij was nog bezig met een opleiding en tja, in elke relatie is er wel iemand die meer verdiend dan de andere. We waren het er echter wel over eens dat hij het mij zowiezo zou terugbetalen. helaas liep het daarna mis en ontdekte ik dat onze relatie van zijn kant gebaseerd was op grove leugens en geprofiteer.
mij ex-vriend kon echter niet verkroppen dat ik de relatie wilde stopzetten en bleef me lastigvallen met de ene keer liefdesberichten en de andere keer scheldpartijen. enkele malen heeft hij mij gevraagd af te spreken zodat hij mijn spullen die nog bij hem lagen kon teruggeven en we konden praten over de terugbetalingen van de huurwaarborg en al de andere zaken die ik voorgeschoten had. helaas was dit elke keer een val om mij terug voor hem te proberen winnen. hij heeft ook lingerie bij mij thuis genomen (gestolen?) toen hij gekomen was om te praten en achteraf zij hij dan dat hij die had en dat hij die wou teruggeven, maar niet dus...
afin ja, ik ben naar de politie geweest. de eerste keer hebben ze hem gebeld en gevraagd of hij de spullen en het geld wou teruggeven maar toen zei hij dat hij van niets wist..., ze vroegen ook om mij gerust te laten, maar de week erna belde hij al terug op mijn thuistelefoon om liefdes betuigingen te geven.
de tweede keer is de politie bij mij gekomen omdat hij het glas van mijn voordeur had kapotgestampt toen hij wou komen praten en ik de deur terug wou toe doen. hiervan is een pv opgemaakt, maar verder nog niets van gehoort.
vandaag ben ik nog is geweest om een melding te geven van de zaken die hij mij nog moet teruggeven (een klacht hiervoor is blijkbaar niet mogelijk) dit omdat ik eergisteren telefoon heb gekregen van zijn huisbaas dat hij eind deze maand het appartement opzegt en verhuist en toen de huisbaas zei dat hij de waarborg dan aan mij ging teruggeven omdat ik die tenlotte betaald had, zei mijn ex dat dat niet waar was en dat hij die terug moest geven aan hem

nu mijn vraag:
de politie raadde me aan om naar het vredegerecht te stappen en de bewijzen van de terugbetalingen mee te nemen om aan te geven dat hij de huurwaarborg nog niet volledig heeft terugbetaald

heeft dit zin? is dit niet te weinig bewijs aangezien er nergens op papier staat dat ik die waarborg heb betaald en dat we overeengekomen waren dat hij die zou teruggeven. ook voor de andere zaken die ik voorgeschoten ben voor hem heb ik geen bewijs op papier.

of is voor de huurwaarborg die terugbetalingen via de bank wel genoeg bewijs

ik heb geen zin om aan een procedure te beginnen die toch nutteloos gaat zijn zodat hij mij nog een beetje meer kan uitlachen ofzo.

persoonlijk heb ik het geld niet nodig en gaat het mij eerder om de eerlijkheid dat hij beloofd had om alles terug te betalen alsook om het feit dat hij die lingerie heeft meegenomen bij mij thuis zonder dat ik dat wist en dit achteraf gebruikte om terug contact met mij te hebben, maar dit nooit heeft teruggegeven, wat voor mij zoveel is als stelen en daarenboven wil ik de lingerie en de andere spullen die nog bij hem zijn graag terug

ik heb ook gedacht aan bemiddeling. iemand een idee hoe dit werkt en of dit in mijn geval een goed idee is?

alvast bedankt om even de tijd te nemen voor mijn vragen
Ann

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 07 jan 2012 18:53

Is het geld op een geblokkeerde rekening gestort of heeft de huisbaas dat op zijn rekening gezet.
Hebt u een ontvangstbewijs gekregen van de huisbaas.

Is de huisbaas nog steeds bereid om het geld zo aan u terug te geven?

U kan al voor verschillende malen aangifte doen voor stalking en belaging. Hiervoor telkens PV laten opstellen.

Het wegnemen van de kledij bij u thuis is diefstal

Het stukstampen van de deur ( vernieling afsluiting) is een correctioneel vervolgbaar feit met eveneens een PV als gevolg.
Welk is het totaal bedrag en welke bedragen zijn er gestort en cash terugbetaald.
U kan hem hiervoor een AS sturen waarin u schrijft dat hij al 3 maal betaald heeft maar de andere maanden aanbetalingen nog niet heeft gedaan.
Gezien het totaal bedrag gekend is EN er terug stortingen gebeurden toch al een begin van bewijs.

Ook een AS wat betreft de spullen die vann u zijn en nog op zijn adres zijn.
Probleem zal zijn u hebt er nooit gewoond en u hebt nooit een aangifte gedaan inzake vb intra familiaal geweld....

annmar
Topic Starter

#3 , 07 jan 2012 22:45

bedankt voor uw reactie

de huurwaarborg werd niet op een geblokkeerde rekening gezet, ik vermoed dan ook dat de huisbaas die gewoon op zijn rekening heeft gezet
hij heeft mijn ex vriend erover aangesproken dat hij de huurwaarborg aan mij wil terugbetalen, maar mijn ex vriend zei dat hij die aan hem moest terugbetalen en ontkent dat ik die voorgeschoten heb.
aangezien ik geen ontvangstbewijs hiervan heb en dus nergens een bewijs dat ik die waarborg heb betaald, kan hij dus niet anders dan die aan mijn ex vriend geven want in het huurcontract staat enkel zijn naam en daarin staat ook het bedrag van de huurwaarborg, maar nergens een vermelding dat ik die betaald heb (achteraf gezien heel dom van mij)

toen ik de eerste keer bij de politie ben geweest hebben ze wel naar hem gebeld en gevraagd naar mijn spullen en gevraagd om mij gerust te laten, maar toen hebben ze geen pv opgemaakt.
ik ben in ieder geval nu wel al zijn berichten aan het bijhouden voor het geval er iets bedreigends instaat of het terug heel veel wordt, dan kan ik hem inderdaad aanklagen voor stalking. (de vorige berichten heb ik gewist omdat ik echt niets meer met hem te maken wou hebben en het zelfs niet kon verdragen nog berichten of zijn nummer in mijn gsm te hebben, nu heb ik een apart mapje gemaakt in mijn gsm)

de waarborg was 760 euro en er is 2 X 25 euro teruggestort en 1 X 20 euro cash terugbetaald (waarvan trouwens niets op papier staat, dus ik ben weer veel te eerlijk :-) ) niet echt veel dus...

voor het vernielen van de deur werd een pv opgemaakt, ik moet enkel nog wat papieren invullen (denk van procureur des konings) om te weten wat hij hierop verklaard heeft en wat er met mijn klacht gaat gebeuren (waarschijnlijk geseponeerd...)

een aangetekend schrijven kan ik inderdaad al zeker doen, al denk ik niet dat dat veel gaat helpen.

fysiek geweld is er gelukkig niet geweest.

alvast bedankt voor de reactie, ik zal dan al beginnen met een aangetekend schrijven en desnoods eens gaan horen bij het vredegerecht of die terugbetalingen via de bank met de omschrijving waarborg voldoende kunnen zijn om mijn geld terug te krijgen, dan kan ik nog zien of ik effectief verder wil gaan met deze zaak of niet.

nog andere tips en advies zijn altijd welkom, dankuwel

Reclame

Franciscus

#4 , 08 jan 2012 00:04

Voor de betaling van de huurwaarborg hebt u een getuige nl de eigenaar. Die al duidelijk heeft aangegeven dat U het geld hebt gegeven.
Hij geeft de borg terug vrij aan diegene die 'borg' heeft gestaan nl U. :D
Hij kan perfect een document maken waaruit blijkt dat u het geld hebt gegeven voor de borg van de huur van deheer X.
Dat hij nu aan u teruggeeft.
......

Uw ex vriend geeft zelf toe dat u betaald hebt gezien de 2 terugbetalingen met vermelding op uw rekening.
......

Poltie zal van de eerste maal evenwel ook een melding hebben gemaakt. Met deze gegevens EN de namen van de vaststellers kan nog steeds een PV worden opgesteld. (Indien iets strafbaars).

.....
Iets bedreigend dan moet het een strafbare bedreiging zijn ... feit waarmee bedreigd in strafwet en voorwaarden ( om kort te duiden).
.....
Maar belaging is het 'louter lastig vallen.... het bellen naar iemand ( veelvuldig) ... enkele malen dus.... dat is stalking.
Het aan de deur komen. Het u buiten opwachten .....en of combinatie van deze.
Ga eens langs de dienst SLAZO en Intra Familiaal Geweld (IFG) van uw politiezone deze zullen/kunnen u zeker helpen.

Vernielen deur ...sepo dat denk ik niet ...wie is eigenaar van die deur??? wie betaald de schade.
U moet u zeker laten registreren als slachtoffer .... uitleg bij Slazo...

........
En psychisch geweld net zo strafbaar hoor.
Een van mijn cases was iemand die dreigde met een tas hete koffie en plots een glas water in gezicht gooide. ....
Mis dus....
.......
Vredegerecht gaat zeker geen antwoord geven op de vraag gezien zij NEUTRAAL zijn.
......

Hopelijk zijn er enkele andere :D :D die nog wat info kunnen geven.

annmar
Topic Starter

#5 , 08 jan 2012 12:28

hey, weeral bedankt voor de duidelijke uitleg

dus huurwaarborg moet te doen zijn om die terug te krijgen

het huis is volledig mijn eigendom en ik heb de factuur van de herstelling van de deur betaald. nog even afwachten dan maar wat er met die klacht gebeurt. politie had wel gezegd dat dat soms wel lang kan duren.

hij heeft al enkele malen een bericht gestuurd waarin staat dat hij vakantiefoto's van ons wil die bij mij liggen (ik heb ze laten afdrukken en betaald) en als ik die niet geef dat ik dan maar moet oppassen... of dat het maar beter is dat ik ze geef...
dit staat ook ni de pv in verband met het vernielen van mijn deur, want daar kwam hij toen voor en dat heeft hij vlak daarna toen hij terug vertrokken was gestuurd.
in principe interesseren die foto's mij niet, maar ik heb geen zin om hem die te geven als hij weigert mij mijn spullen en geld terug te geven.

afin, ga eens zien waar ik eventueel terecht kan voor slazo en wat de volgende stappen dan kunnen zijn.

Franciscus

#6 , 08 jan 2012 12:57

Als..... dan ...... en waarvoor oppassen?
Van welk land is ex afkomstig en wat is zijn statuut in België???

annmar
Topic Starter

#7 , 08 jan 2012 14:22

tja, waarvoor oppassen weet ik niet, maar het is toch niet leuk om zo'n berichten te krijgen.
soms stuurt hij ook 'dat het niet gedaan is tussen ons' wat ik wel een beetje freaky vind.

hij is van Senegal afkomstig, maar heeft wel de belgische nationaliteit. hij woont al 11 jaar in België en sinds enkele jaren de belgische nationaliteit gekregen.

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”