Hulp nodig ivm arrestatie

PietjePieters
Topic Starter

Hulp nodig ivm arrestatie

#1 , 10 mei 2012 15:16

Geachte allemaal,

graag jullie hulp, ik ben ten einde raad.
Mijn broer is gearresteerd en inmiddels overgeplaats naar de gevangenis voor zijn voorarrest. (het klinkt wellicht cliché, maar hij is onschuldig, hij is echt voor iets gearresteerd dat hij niet heeft gedaan)

Nu ben ik tegen enkele problemen aangelopen en ik weet niet hoe ik hiermee om moet gaan:

1. Tijdens zijn arrestatie is geld in beslag genomen wat aan mij toebehoorde, hoe kan ik dit terugvorderen?
2. Daarnaast had hij sleutels op zak, onder meer van zijn auto en mijn appartement. Hoe kan ik de sleutels terugvorderen? De auto moet namelijk verplaatst worden, aangezien ik nu al een week lang elke dag opnieuw een boete ontvang voor de auto.
3. De sleutels van mijn appartement zijn van mindere zorg, maar deze zou ik ook graag terug willen, maar hoe?

4. Ik heb in zijn appartement tientallen niet betaalde rekeningen gevonden welke ik nu allemaal aan het betalen ben. Het loopt echter nu al in de duizenden euro's. Ik begrijp dat de rekeningen betaald moeten worden, aangezien zij anders nog verder op zullen lopen. Is er iets dat ik kan doen? Kan ik de maatschappijen opbellen met de uitleg dat hij gearresteerd is en de facturen bevriezen? Of heb ik gewoon pech en moet ik alles zsm betalen?

5. Ik heb een advocaat gevonden welke mijn broer zal bijstaan, de pro deo advocaat deed niets voor mijn broer. Kan ik een deel van de advocaatskosten vergoed krijgen? Ik ben student en kan een bepaald bedrag betalen, maar indien de kosten enorm oplopen kan ik ze simpelweg niet betalen. In dit geval is het echter heel belangrijk een goede advocaat te hebben, mijn broer hangt een enorme straf boven het hoofd.

6. Tijdens zijn arrestatie reed hij in een auto welke gehuurd was, echter niet op zijn naam, maar op naam van een goede vriend van de familie. Na de arrestatie is de auto opgehaald door het verhuurbedrijf. Dit bedrijf zegt nu 5000 euro van ons te willen ontvangen voor het ophalen van de auto. Wat moet ik nu doen? De huurder heeft bij de politie aangegeven de auto zelf op te zullen halen, maar het bedrijf heeft de auto toch zelf opgehaald. Het lijkt me erg sterk dat we 5000 euro moeten betalen (hoop ik). Iemand advies?

Alvast heel erg bedankt voor uw adviezen en goede raad. Ik heb totaal geen idee meer wat ik moet ondernemen en ben totaal gestresseerd. Ik hoop dat u mij kunt helpen.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 10 mei 2012 15:34

Vooreerst wie is de verantwoordelijke magistraat ... ik vermoed een onderzoeksrechter.
Hij is dus aangehouden. U spreekt al van voorarrest dus vermoedelijk al Raadkamer

1. Tijdens zijn arrestatie is geld in beslag genomen wat aan mij toebehoorde, hoe kan ik dit terugvorderen?
en hoe gaat u bewijzen dat het uw geld is?

2. Daarnaast had hij sleutels op zak, onder meer van zijn auto en mijn appartement. Hoe kan ik de sleutels terugvorderen? De auto moet namelijk verplaatst worden, aangezien ik nu al een week lang elke dag opnieuw een boete ontvang voor de auto.
Het is zijn auto en ik vermoed dat U wel meer sleutels hebt van uw appartement.
Waarom de boetes

3. De sleutels van mijn appartement zijn van mindere zorg, maar deze zou ik ook graag terug willen, maar hoe?

4. Ik heb in zijn appartement tientallen niet betaalde rekeningen gevonden welke ik nu allemaal aan het betalen ben. Het loopt echter nu al in de duizenden euro's. Ik begrijp dat de rekeningen betaald moeten worden, aangezien zij anders nog verder op zullen lopen. Is er iets dat ik kan doen? Kan ik de maatschappijen opbellen met de uitleg dat hij gearresteerd is en de facturen bevriezen? Of heb ik gewoon pech en moet ik alles zsm betalen?
[Duizenden € dan is dat al iets van maanden. /i]

5. Ik heb een advocaat gevonden welke mijn broer zal bijstaan, de pro deo advocaat deed niets voor mijn broer. Kan ik een deel van de advocaatskosten vergoed krijgen? Ik ben student en kan een bepaald bedrag betalen, maar indien de kosten enorm oplopen kan ik ze simpelweg niet betalen. In dit geval is het echter heel belangrijk een goede advocaat te hebben, mijn broer hangt een enorme straf boven het hoofd.
Wat moet die advocaat doen..... wat heeft hij al gedaan ..... ik denk alleen naar de raadkamer geweest..... wat kan hij ondertussen doen?

6. Tijdens zijn arrestatie reed hij in een auto welke gehuurd was, echter niet op zijn naam, maar op naam van een goede vriend van de familie. Na de arrestatie is de auto opgehaald door het verhuurbedrijf. Dit bedrijf zegt nu 5000 euro van ons te willen ontvangen voor het ophalen van de auto. Wat moet ik nu doen? De huurder heeft bij de politie aangegeven de auto zelf op te zullen halen, maar het bedrijf heeft de auto toch zelf opgehaald. Het lijkt me erg sterk dat we 5000 euro moeten betalen (hoop ik). Iemand advies?
Dat is een zaak tussen huurder en verhuurder.... indien er iets contractueel verboden is dan dient de verhuurder zich naar de huurder te richten niet naar uw broer of naar u

Wat is de reden voor de arrestatie en de ter beschikking stelling ....

PietjePieters
Topic Starter

#3 , 10 mei 2012 15:46

Bedankt voor uw snelle reactie.
De reden voor arrestatie en ter beschikking stelling is een verdenking, hij zou het een en ander hebben uitgevroten gedurende het afgelopen jaar, maar dat heeft hij echt niet gedaan. Ik ben nu bezig om zijn gewerkte uren, contracten etc bij elkaar te krijgen. Hopelijk is dat voldoende tegenbewijs.

De rekeningen die ik nu allemaal aan het betalen ben zijn inderdaad al van enkele maanden terug. Ik probeer nu alles toch te betalen, omdat ik bang ben dat ze anders nog verder zullen oplopen. Of kan ik de maatschappijen bellen met de boodschap dat hij gearresteerd is en de facturen bevriezen?

Betreft het geld dat hij bij zich had tijdens de arrestatie, dat geld heb ik contant ontvangen en toen aan hem uitgeleend om rekeningen te betalen. Indien ik een brief indien dat het mijn geld is plus eventueel bewijs dat ik het geld van mijn ouders heb ontvangen, kan ik het geld dan terugkrijgen? Naar wie moet ik dan een brief sturen? Naar de politie of de gevangenis waar hij nu in voorarrest zit?

Betreft de auto.. Deze staat geparkeerd in een straat waar betaald geparkeerd wordt. Nu wordt er dus elke dag een parkeerboete tussen de ruitenwissers geplaatst. Indien ik dit uitleg kan ik de sleutels dan ontvangen om de auto te verplaatsen naar een garage? Of moet de auto weggesleept worden door politie/gemeente (wat natuurlijk weer extra kosten met zich mee zal brengen..)?

Bij voorbaat dank

Reclame

Franciscus

#4 , 10 mei 2012 15:56

Hij is dus in verdenking gesteld......dan zijn we heel wat verder in een procedure.....dus raadkamer klopt dat of niet?
Hoelang is hij al aangehouden?
Mag u hem bezoeken?
Zijn de sleutels in beslag genomen of zitten ze bij zijn persoonlijke goederen in de gevangenis?

Firma's gaan facturen NIET bevriezen omdat hij in de gevangenis zit.

Noch naar de politie of gevangenis antwoord misschien eens op mijn vragen dan heb ik ( en enkele andere) een beter beeld over het wat en hoe.

Wat de auto betreft zie boven.

PietjePieters
Topic Starter

#5 , 10 mei 2012 16:24

Ja inderdaad, hij deze week voorgeleid bij de raadkamer en deze heeft het voorarrest sowieso verlengd met een maand.
Hij is een week geleden gearresteerd.

Hoe kan ik erachter komen of de sleutels in beslag zijn genomen of bij zijn persoonlijke goederen zitten? En betreft het geld dat hij bij zich had? Kan ik dit op een of andere manier terugvorderen? Het is toch mijn geld. Ik had het gegeven om de rekeningen te betalen, wat nog steeds zal moeten gebeuren.

Als ik het goed begrijp, zal ik nu alle openstaande facturen moeten betalen om verhogingen te voorkomen. En met de auto kan ik dus niets? Die moet ik laten staan en de boetes dagelijks zien oplopen?

Ik zie nu dat mijn verhaal enigszins onduidelijk kan overkomen, het gaat om twee auto's:
- Auto 1 is de auto die op naam van mijn broer staat, hij is gearresteerd met de sleutels op zak. Deze auto staat geparkeerd in een straat vlakbij zijn huis waar betaald parkeren is. Ik kan de auto niet verplaatsen, waardoor er dagelijks boetes komen voor onbetaald parkeren. Daarnaast loopt nu ook de wegenbelasting en verzekering door.

- Auto 2 is een huurauto, gehuurd op naam van een vriend van de familie. De verhuurder zegt nu dat wij 5000 euro moeten betalen omdat hij de huurauto heeft opgehaald na de arrestatie. De huurder van de auto heeft echter bij de politie aangegeven dat hij de auto zelf zou ophalen. Zijn wij nu aansprakelijk voor de 5000 euro? Of had de verhuurder de auto moeten laten staan en moeten wachten tot de huurder de auto naar hem zou brengen, zoals aangegeven?

Het is nogal een lastige situatie, mijn excuses als het niet geheel duidelijk is. Vraag mij gerust indien het niet duidelijk is.

Bij voorbaat dank

Franciscus

#6 , 10 mei 2012 19:08

Ja inderdaad, hij deze week voorgeleid bij de raadkamer en deze heeft het voorarrest sowieso verlengd met een maand.
Hij is een week geleden gearresteerd.

En wat is de reden .... verlenging Raadkamer dan is het niet voor een klein feitje.

Hoe kan ik erachter komen of de sleutels in beslag zijn genomen of bij zijn persoonlijke goederen zitten? En betreft het geld dat hij bij zich had? Kan ik dit op een of andere manier terugvorderen? Het is toch mijn geld. Ik had het gegeven om de rekeningen te betalen, wat nog steeds zal moeten gebeuren.
Als u uw broer kan bezoeken in de gevangenis kan u dat vragen - veel kans dat die sleutels gewoon bij zijn kledij zitten en dus NIET met beslag zijn genomen. Mag uw broer niet telefoneren?

Als ik het goed begrijp, zal ik nu alle openstaande facturen moeten betalen om verhogingen te voorkomen. En met de auto kan ik dus niets? Die moet ik laten staan en de boetes dagelijks zien oplopen?
Klopt wat de facturen betreft - Is er geen 2de autosleutel in het appartement of kan uw broer dat niet vertellen.

Ik zie nu dat mijn verhaal enigszins onduidelijk kan overkomen, het gaat om twee auto's:
- Auto 1 is de auto die op naam van mijn broer staat, hij is gearresteerd met de sleutels op zak. Deze auto staat geparkeerd in een straat vlakbij zijn huis waar betaald parkeren is. Ik kan de auto niet verplaatsen, waardoor er dagelijks boetes komen voor onbetaald parkeren. Daarnaast loopt nu ook de wegenbelasting en verzekering door.
Het feit dat iemand in hechtenis zit is geen reden om wegenbelasting en verzekering niet meer te betalen.

- Auto 2 is een huurauto, gehuurd op naam van een vriend van de familie. De verhuurder zegt nu dat wij 5000 euro moeten betalen omdat hij de huurauto heeft opgehaald na de arrestatie. De huurder van de auto heeft echter bij de politie aangegeven dat hij de auto zelf zou ophalen. Zijn wij nu aansprakelijk voor de 5000 euro? Of had de verhuurder de auto moeten laten staan en moeten wachten tot de huurder de auto naar hem zou brengen, zoals aangegeven?
Daar heb ik al op geantwoord.... wat de verhuurder doet moet hij maar met de huurder afhandelen ....trouwens waarom is de verhuurder de wagen gaan halen. Of spelen bepaalde zaken zich niet af dicht bij huis .....of is er iets met die wagen gebeurd?

Kingfisher

#7 , 11 mei 2012 11:35

Zoek altijd de beste advokaat en chirurg die je kan vinden/betalen, zelfs al kost het jouw laatste cent. Vraag aan de pro-deo advokaat welke advokaat hij zou aanspreken, moest hij in hetzelfde probleem zitten.

Als je de sleutels niet hebt van de slecht geparkeerde auto: bel een garagist en laat hem wegtakelen, op jouw kosten, da's goedkoper dan de boetes te laten aanslepen. Neem contact op met de uitschrijver van de boetes (de stadsdienst) en meldt hen dat de eigenaar in voorarest zit.

De facturen zal je moeten blijven betalen, laat misschien een aantal diensten op pauze zetten (gsm? water?..)

Voor die 5.000€ van de huurauto zal je moeten kijken wat het huurcontract zegt, ik zou ze in eerste instantie niet betalen, wegens exhorbitant.

Laten we zeggen dat voor uw broer die huurauto en andere facturen momenteel het minst van zijn zorgen zijn.

Franciscus

#8 , 11 mei 2012 17:46

Contact opnemen met de stadsdienst ...heeft geen zin... men gaat echt niet ergens publiceren om een bepaald voertuig NIET op te schrijven.
Zoals reeds gezegd zijn de meeste alternatieven al aangegeven net zo goed als een 2de autosleutel...

Johano

#9 , 18 mei 2012 20:07

Beste,

de facturen voor de firma die betaald moeten worden lijken mij inderdaad niet iets te zijn van de laatste maanden. U kan echter wel aanvoeren dat uw broer de facturen nu niet betaalt omwille van overmacht (hechtenis). Daarmij zijn bijkomende kosten te vermijden.
U kan ook aan uw broer een volmacht vragen om op te treden als zijn vertegenwoordiger in de zaken. Dat raad ik u echter niet aan. Het is interessanter om zijn advocaat (die zijn vertegenwoordiger is) dit te laten doen. Het is dus aan uw broer om zijn verantwoordelijkheid te nemen en de advocaat in te lichten zodat die de nodige stappen kan ondernemen.

Wat die 5000 euro van de huurauto betreft: de contractant is de "goede vriend van de familie". Die 5000 euro is dus in het kort gezegd zijn probleem. Aan de andere kant lijkt het mij zéér eigenaardig dat een huurbedrijf zo'n bedrag vraagt voor een ophaling. Zelfs een sleping door een derde kost minder. Ik zou zo'n bedrag dus inderdaad niet betalen. Zelfs indien zo'n bedrag contractueel bedongen is, is er mijns inziens sprake van kwade trouw. Het is belangrijk dat zij u op zijn minst hebben gewaarschuwd voor zij overgingen tot de effectieve ophaling van de wagen.

Daarenboven bent u bijzonder vaag over de gehele situatie.
Uw broer is gearresteerd:

- Wat is de tenlastelegging (waarvan wordt hij beschuldigd)?
- Heeft u broer inderdaad de mogelijkheid te bellen met u? Waarom regelt hij niks met zijn advocaat?
- Clienten zijn veeleisend. De meeste advocaten zetten zich wel in voor een zaak. Dat het nooit genoeg kan zijn is nogal wiedes, uw broer zit immers nog in voorhechtenis. U moet begrijp dat de verlenging van een voorhechtenis slechts mogelijk is na verhoor door de onderzoeksrechter in indien die rechter denkt dat uw broer "zich zal laten verdwijnen, het wanbedrijf of de misdaad opnieuw zal plegen of zich met derden zou laten verstaan". Misschien is uw broer niet zo onschuldig als u denkt. Indien wel moet hij misschien nadenken over zijn vrienden.

Los van de moraliteit van de zaak is het voornamelijk uw broer die zijn verantwoordelijkheid moet nemen. In hechtenis zitten is niet evident, hij kan echter wel al een raadsman inschakelen of volmachten geven...
Niet alles is op te lossen in een juridisch kader. Juridisch = tijd + geld.
Indien uw broer her en der al rondbelt kan hij misschien al het een en ander oplossen.

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”