Geachte allemaal,
graag jullie hulp, ik ben ten einde raad.
Mijn broer is gearresteerd en inmiddels overgeplaats naar de gevangenis voor zijn voorarrest. (het klinkt wellicht cliché, maar hij is onschuldig, hij is echt voor iets gearresteerd dat hij niet heeft gedaan)
Nu ben ik tegen enkele problemen aangelopen en ik weet niet hoe ik hiermee om moet gaan:
1. Tijdens zijn arrestatie is geld in beslag genomen wat aan mij toebehoorde, hoe kan ik dit terugvorderen?
2. Daarnaast had hij sleutels op zak, onder meer van zijn auto en mijn appartement. Hoe kan ik de sleutels terugvorderen? De auto moet namelijk verplaatst worden, aangezien ik nu al een week lang elke dag opnieuw een boete ontvang voor de auto.
3. De sleutels van mijn appartement zijn van mindere zorg, maar deze zou ik ook graag terug willen, maar hoe?
4. Ik heb in zijn appartement tientallen niet betaalde rekeningen gevonden welke ik nu allemaal aan het betalen ben. Het loopt echter nu al in de duizenden euro's. Ik begrijp dat de rekeningen betaald moeten worden, aangezien zij anders nog verder op zullen lopen. Is er iets dat ik kan doen? Kan ik de maatschappijen opbellen met de uitleg dat hij gearresteerd is en de facturen bevriezen? Of heb ik gewoon pech en moet ik alles zsm betalen?
5. Ik heb een advocaat gevonden welke mijn broer zal bijstaan, de pro deo advocaat deed niets voor mijn broer. Kan ik een deel van de advocaatskosten vergoed krijgen? Ik ben student en kan een bepaald bedrag betalen, maar indien de kosten enorm oplopen kan ik ze simpelweg niet betalen. In dit geval is het echter heel belangrijk een goede advocaat te hebben, mijn broer hangt een enorme straf boven het hoofd.
6. Tijdens zijn arrestatie reed hij in een auto welke gehuurd was, echter niet op zijn naam, maar op naam van een goede vriend van de familie. Na de arrestatie is de auto opgehaald door het verhuurbedrijf. Dit bedrijf zegt nu 5000 euro van ons te willen ontvangen voor het ophalen van de auto. Wat moet ik nu doen? De huurder heeft bij de politie aangegeven de auto zelf op te zullen halen, maar het bedrijf heeft de auto toch zelf opgehaald. Het lijkt me erg sterk dat we 5000 euro moeten betalen (hoop ik). Iemand advies?
Alvast heel erg bedankt voor uw adviezen en goede raad. Ik heb totaal geen idee meer wat ik moet ondernemen en ben totaal gestresseerd. Ik hoop dat u mij kunt helpen.