moreel element - mededader

POINTER
Topic Starter
Berichten: 26

Re: moreel element - mededader

#16 , 03 mei 2012 12:15

Conflictje met een garagist/buur/ex? Maar goed, als u weet heeft van een misdrijf, kan u terecht bij de plaatselijke politie (neen, niet de 100, het lokale nummer).
Stel dat over heel België er 250 bedrijven zijn die allemaal openlijk met een verboden dienst/praktijk adverteren en deze ook daadwerkelijk uitvoeren.
Slechts 1 bedrijf wordt voor deze verboden dienst/praktijk vervolgd en veroordeeld, wetende dat de overblijvende 249 gewoon ongestoord kunnen blijven voortdoen.

Hoe zou U hierop reageren ? Iedereen gelijk voor de wet, of toch niet....?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Oude Belg
Berichten: 3190

#17 , 03 mei 2012 13:33

Stel dat over heel België er 250 bedrijven zijn die allemaal openlijk met een verboden dienst/praktijk adverteren en deze ook daadwerkelijk uitvoeren.
Slechts 1 bedrijf wordt voor deze verboden dienst/praktijk vervolgd en veroordeelt, wetende dat de overblijvende 249 gewoon ongestoord kunnen blijven voortdoen.

Hoe zou U hierop reageren ? Iedereen gelijk voor de wet, of toch niet....?
Elke dag zie ik meerdere auto's sneller rijden dan toegestaan. De overgrote meerderheid doet dit ongestraft. Denkt u echt dat ik dat kan aanvoeren om een snelheidsboete niet te moeten betalen?
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

POINTER
Topic Starter
Berichten: 26

#18 , 03 mei 2012 13:44

Elke dag zie ik meerdere auto's sneller rijden dan toegestaan. De overgrote meerderheid doet dit ongestraft. Denkt u echt dat ik dat kan aanvoeren om een snelheidsboete niet te moeten betalen?
De kwestie heeft niets te maken met argumentatie inzake het niet-betalen van boete(s), maar handelt over een beperkte en bekende groep "fraudeurs" die in een sfeer van wetteloosheid (blijven) handelen.

Reclame

Oude Belg
Berichten: 3190

#19 , 03 mei 2012 19:41

De kwestie heeft niets te maken met argumentatie inzake het niet-betalen van boete(s), maar handelt over een beperkte en bekende groep "fraudeurs" die in een sfeer van wetteloosheid (blijven) handelen.
Het punt is dat u zich nooit kan beroepen op het ongestraft blijven van anderen om uw eigen fouten te legitimeren.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

POINTER
Topic Starter
Berichten: 26

#20 , 03 mei 2012 21:38

Het punt is dat u zich nooit kan beroepen op het ongestraft blijven van anderen om uw eigen fouten te legitimeren.
Dat klopt inderdaad, maar is ook niet hetgeen hier wordt gesuggereerd in de opmerking.

Het is namelijk érg storend om vast te stellen dat, ondanks een duidelijk verbod, een groot aantal "uitvoerders" ongemoeid worden gelaten.
Een (onwetend) beginnende tuner kon na enkele maanden zijn deuren al sluiten wegen het reeds heersende verbod.
Grotere bedrijven die identiek hetzelfde uitvoeren kunnen dit straffeloos blijven uitoefenen (en dus inkomsten genereren).

De opmerking was dan ook ; Indien iedereen gelijk is voor de wet, hoe kan deze straffeloosheid dan worden aangepakt/gemeld ?
(oneerlijke handelspraktijken)

Franciscus
Berichten: 39720
Juridisch actief: Nee

#21 , 03 mei 2012 23:39

Aangifte doen bij de bevoegde instanties vb???

Oude Belg
Berichten: 3190

#22 , 03 mei 2012 23:56

Het punt is dat u zich nooit kan beroepen op het ongestraft blijven van anderen om uw eigen fouten te legitimeren.
Dat klopt inderdaad, maar is ook niet hetgeen hier wordt gesuggereerd in de opmerking.

Het is namelijk érg storend om vast te stellen dat, ondanks een duidelijk verbod, een groot aantal "uitvoerders" ongemoeid worden gelaten.
Misschien dekken zij zich in? Als er bvb in de algemene voorwaarden staat dat de garage erop wijst dat getunede wagens alleen op een circuit gebruikt mogen worden, en niet op de openbare weg, staat hun parapluuke open...
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

POINTER
Topic Starter
Berichten: 26

#23 , 04 mei 2012 08:50

Aangifte doen bij de bevoegde instanties vb???
De problematiek werd ooit opgeworpen bij FOD Mobiliteit, doch deze kwijten zich van hun "plicht" van vaststelling door te stellen dat dit enkel en alleen toebehoort aan justitie.
Een FOD is toch representatief als uitvoerende macht ? Of niet ?
Misschien dekken zij zich in? Als er bvb in de algemene voorwaarden staat dat de garage erop wijst dat getunede wagens alleen op een circuit gebruikt mogen worden, en niet op de openbare weg, staat hun parapluuke open...
De uitvoerder/garage kan zich onmogelijk beroepen op "verkoops-voorwaarden" om zijn mededaderschap door deelneming te legitimeren.
Door de positieve deelneming (uitvoeren van tuning) is deze blijkbaar reeds schuldig. (zie supra, 1e antwoord)
[klant komt tot de garage, klant verlaat de garage - garage weet dat het handelt om een gewoon voertuig voor openbare weg.
Bovendien dienen alle werken aan een voertuig in het nummerplaat register en aan car-pass te worden vermeld.
Hieruit kan dan ook eenvoudig worden afgeleid of voertuigen op dat ogenblik bij het DIV zijn ingeschreven !

Meneer Pieter
Berichten: 26

#24 , 06 mei 2012 22:42

En wat als het vermogen niet stijgt? Volgens conformiteitsattest heeft de wagen bv. 150pk, maar na meting op een vermogensbank blijkt dit slechts 135pk te zijn. Na tuning wordt opnieus gemeten en kom je op 150pk. Verandert dat iets aan het al dan niet legaal zijn?

POINTER
Topic Starter
Berichten: 26

#25 , 07 mei 2012 18:06

En wat als het vermogen niet stijgt? Volgens conformiteitsattest heeft de wagen bv. 150pk, maar na meting op een vermogensbank blijkt dit slechts 135pk te zijn. Na tuning wordt opnieus gemeten en kom je op 150pk. Verandert dat iets aan het al dan niet legaal zijn?
Er bestaat een foutenmarge, doch deze is minimaal.

Dan zal U hoogstwaarschijnlijk een ander motorisch probleem, of een zéér uniek geval hebben.
De constructeur of een ander gemachtigd dealer zal u hierbij verder helpen.
Zij zijn tenslotte verantwoordelijk voor afwijkingen (fouten), anders dan aan het door hun afgeleverde gelijkvormigheidsattest !

Feit is en blijft dat het wijzigen van het motorvermogen verboden en strafbaar is.

Johano
Berichten: 71

#26 , 18 mei 2012 20:11

Wat de mededaderschap betreft waarvoor alle mededaders veroordeeld worden, zelfs indien zij geen aandeel hebben gehad in de verzwarende omstandigheid (het extreem geweld waarvan zoëven sprake) staat onder druk sinds een arrest van het EHRM.
De omstandigheden moeten steeds individueel bekeken worden volgens dat arrest. M.i. terecht.

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”