Momenteel zit ik in een therapeutische fase er op gericht om het seksueel misbruik tegen mij (eind jaren '70) een plaats te geven en te verwerken. Blijkt dat - in mijn geval - het verkrijgen van informatie over de dader en eventuele klachten /veroordelingen essentiële elementen zijn in mijn verwerkingsproces. Echter, ben ik via een omweg te weten gekomen dat de dader een aantal jaren geleden overleden is.
... en nu zit ik met een aantal vragen :
1. hoe kan ik en bij welke instantie - zijn naam wetende - personalia ontvangen : volledige naam, geboortedatum, datum overlijden, gehuuwd geweest en met wie, echtscheidingen, eventuele kinderen.
2. een afschrift van zijn strafdossier bekomen om te weten te komen of er veroordelingen zijn geweest en in het bijzonder inzake zedenfeiten maar ook veroordelingen binnen een andere sfeer
3. klachten inzake misbruik/zedenfieten maar die nooit tot veroordelingen zijn gekomen. Waar kan ik die bekomen?
Ik heb vernomen dat je veroordelingen op je strafblad kan laten schrappen na verloop van drie jaren door eerherstel te vragen, een gunstmaatregel die je 1 keer in je leven kan nemen. Kan je dat weten of deze regel werd toegepast en indien dit zo is, wat er werd geschrapt? Bestaat een strafblad van een overledene eigenlijk nog wel of is dat volledig gewist?
Hartelijk dank met een antwoord dat mij op weg zet naar mijn eerherstel.
Vriendelijke groet,
Yves