Strafdossier van overleden pedofiel inkijken

vdsy
Topic Starter

Strafdossier van overleden pedofiel inkijken

#1 , 31 mei 2012 14:45

Momenteel zit ik in een therapeutische fase er op gericht om het seksueel misbruik tegen mij (eind jaren '70) een plaats te geven en te verwerken. Blijkt dat - in mijn geval - het verkrijgen van informatie over de dader en eventuele klachten /veroordelingen essentiële elementen zijn in mijn verwerkingsproces. Echter, ben ik via een omweg te weten gekomen dat de dader een aantal jaren geleden overleden is.

... en nu zit ik met een aantal vragen :

1. hoe kan ik en bij welke instantie - zijn naam wetende - personalia ontvangen : volledige naam, geboortedatum, datum overlijden, gehuuwd geweest en met wie, echtscheidingen, eventuele kinderen.
2. een afschrift van zijn strafdossier bekomen om te weten te komen of er veroordelingen zijn geweest en in het bijzonder inzake zedenfeiten maar ook veroordelingen binnen een andere sfeer
3. klachten inzake misbruik/zedenfieten maar die nooit tot veroordelingen zijn gekomen. Waar kan ik die bekomen?

Ik heb vernomen dat je veroordelingen op je strafblad kan laten schrappen na verloop van drie jaren door eerherstel te vragen, een gunstmaatregel die je 1 keer in je leven kan nemen. Kan je dat weten of deze regel werd toegepast en indien dit zo is, wat er werd geschrapt? Bestaat een strafblad van een overledene eigenlijk nog wel of is dat volledig gewist?

Hartelijk dank met een antwoord dat mij op weg zet naar mijn eerherstel.

Vriendelijke groet,
Yves

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 01 jun 2012 17:47

Wat u kan doen is contact opnemen met de advocaat van toen ....
of contact opnemen met de dienst SLAZO van uw lokale politiezone of van de de zone waar indertijd de feiten zich hebben voorgedaan.
Deze mensen kunnen contact opnemen aan de hand van concrete gegevens met het parket en u mogelijk zo op weg helpen.

verder :

Vraag 1 : deze informatie kan u niet op een legale wijze bekomen .... Gemeente of politie mag/kan dat niet aan uw geven.
Valt onder de privacy wetgeving en het beroepsgeheim.
Vraag 2. Idem U kan als buitenstaander NOOIT een afschrift van een strafdossier bekomen noch gegevens van een strafblad of veroordelingen.
Alhoewel veroordelingen (uitspraak) steeds openbaar is is het opvragen van deze gegevens door derden niet toegelaten.
Van een overleden persoon wordt trouwens na 2 jaar alle gegevens en fiches vernietigd
vraag 3. Evenzo niet te bekomen gezien ook de privacy van de andere partijen en dus ook deze slachtoffers tegenover u moeten gewaarborgd worden.
Gezien betrokkene overleden is zal u geen info over hem kunnen krijgen.

Indien u betrokken was in een rechtszaak had uw advocaat de mogelijkheid om inzage te nemen in de zaak tussen u en de dader.
Dit op het ogenblik van de feiten. Daarna is het dossier gesloten.
Wetboek strafvordering:
Art. 127. <W 2005-05-31/32, art. 2, 044 ; Inwerkingtreding : 26-06-2005> § 1. Wanneer de onderzoeksrechter oordeelt dat zijn onderzoek voltooid is, zendt hij het dossier over aan de procureur des Konings.
Indien de procureur des Konings geen andere onderzoekshandelingen vordert, vordert hij de regeling van de rechtspleging door de raadkamer.
§ 2. De raadkamer laat ten minste vijftien dagen vooraf in een daartoe bestemd register ter griffie melding maken van plaats, dag en uur van verschijning. De termijn wordt teruggebracht tot drie dagen indien een van de inverdenkinggestelden zich in voorlopige hechtenis bevindt. De griffier stelt de inverdenkinggestelde, de burgerlijke partij en hun advocaten in kennis per faxpost of bij een ter post aangetekende brief dat het dossier op de griffie in origineel of in kopie ter beschikking ligt, dat ze er inzage van kunnen hebben en er kopie van kunnen opvragen.

Gezien het ogenblik van de feiten tientallen jaren geleden..... bestaat ook de mogelijkheid dat het dossier al naar het rijksarchief is gebracht. (Antwoord onder voorbehoud)
Inzake in het rijksarchief is in bepaalde gevallen WEL mogelijk.
Echter de gerechtelijke dossiers worden na 30 jaar ( max termijn van een veroordeling) bij het archief vernietigd.

http://justitie.belgium.be/nl/binaries/ ... 138442.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Reclame

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”