Opzettelijke Beschadiging

FrBisschops
Topic Starter

Opzettelijke Beschadiging

#1 , 04 nov 2012 02:38

Beste forumleden,

Ik zal U in het kort de situatie schetsen:

Hier vlakbij is er een industriegebied volledig eigendom van W&Z.
Er bestaat een weg die het industriegebied onstluit, waardoor het praktisch gemakkelijker is deze te nemen in plaats van de doortocht door het centrum van de gemeente.

Enkele jaren gelegen werden er slagbomen geplaatst waardoor enkel toegelaten verkeer deze weg kon nemen.

Nu dacht ik enkele maanden geleden deze ontsluitingsweg via het industrieterrein te nemen, om de doortocht door het centrum te mijden.
Als gevolg van de intelligente camera's met nummerplaatherkenning ging de slagboom aldus niet open.

Een onbezonnen handeling, zo bleek later, maar ik trachte deze manueel te manipuleren (lees: ik tilde de slagboom op zodat ik er onderdoor kon rijden) om vervolgens mijn reisweg te hervatten.

Enkele weken later ontvang ik van mijn autoverzekering een 'Bevestiging van Aangifte van Ongeval' waarbij de bestuurder van mijn wagen schade aangericht zou hebben bij een slagboom.
Ik neem contact op met de verzekering en die delen mij mee dat zij een ingebrekestelling hebben gekregen van W&Z.
Ik verklaar dat ik de kosten geheel op mij zal nemen, waarna de verzekering haar dossier sluit. .

Ik heb onmiddellijk die storting uitgevoerd.

Nu, enkele maanden later, krijg ik een brief van de lokale Politie in de bus houdende 'Schriftelijke uitnodiging met mededeling van rechten voor het eerste verhoof van een persoon die een misdrijf ten laste wordt gelegd'.
Ik ben uitgenodigd voor feiten meerbepaald 'Opzettelijke Beschadigingen'.
Het PV nr. dat wordt vermeld heeft als betichtingsaanwijzer '50', d.i. 'Braak van Afsluiting'.

Daarom de volgende vraag:

Heb ik een kans om een voorstel tot minnelijke schikking te krijgen van de Procureur of zal ik toch voor de rechtbank gedaagd worden?

Dank bij Voorbaat,

Fr. Bisschops
Laatst gewijzigd door FrBisschops op 06 nov 2012 19:44, 1 keer totaal gewijzigd.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Ragnarok

#2 , 05 nov 2012 09:01

Bied je aan op het verhoor in het bezit van een bewijs van betaling en eventueel de brief die je ontvangen hebt van de verzekeringsmaatschappij, zo kan je bewijzen dat je spijt hebt en het nodige wilt doen om je "misstap" teniet te doen. De kans bestaat volgens mij dan dat de zaak geseponeerd wordt (ook al kan je nog steeds vervolgd worden).

Kingfisher

#3 , 05 nov 2012 11:53

Hmm, volgens mij is er een fout in de kwalificatie. Op het vlak van 'Braak van Afsluiting' was er geen kwaad opzet: de OP had nooit de bedoeling de afsluiting te vernielen. Uiteraard zijn er misschien andere misdrijven van toepassing, maar "braak van afsluiting" in mijn ogen dus niet.

Reclame

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”