Wat nu na uitspraak?

evgoeth
Topic Starter

Wat nu na uitspraak?

#1 , 20 feb 2013 15:43

Hallo,

Mijn schoonbroer heeft een tweetal jaar geleden in een discotheek een glas in zijn ogen gekregen, van iemand die dat opzettelijk naar hem had gegooid.
Zijn oog is zo goed als om zeep. Heeft na verschillende operaties en een transplantatie nog steeds bijna geen zicht, en ondervindt nog steeds dagelijks de fysieke, esthetische en mentale ongemakken ervan.

Dit is voor de rechter gekomen en deze oordeelde opzettelijke slagen en verwondingen met een taakstraf van 50 uur en 60.000 euro schadevergoeding.

Dit is niet wat de tegenpartij gehoopt had want zij hadden onopzettelijke slagen en verwondingen gevraagd, opdat zij dan de verzekering kunnen aanspreken om de schadevergoeding te betalen.

Het is dus mijn verwachting dat de tegenpartij in beroep zal gaan om alsnog onopzettelijke slagen en verwondingen te krijgen.

Maar wat als hij geen beroep aantekent? Hoe gaat mijn schoonbroer dan zijn geld krijgen van iemand die naast zijn vaste inkomen verder niks bezit?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Kingfisher

#2 , 25 feb 2013 14:54

Tsja, in dit geval ben je als slachtoffer misschien beter af om een veroordeling wegens onopzettelijk slagen te bekomen, zo komt de verzekering nog tussen. Een kei kan je niet stropen, dus als de dader geen vermogen heeft, zal je van hem niets zien. Er is wel nog het fonds voor slachtofferhulp.

ddanck
Contacteer: Website

#3 , 25 feb 2013 15:02

Beste

Als de tegenpartij niet in beroep gaat, kan u dat als slachtoffer wel nog. U kan zich wel niet mengen in de strafmaat.

Als blijkt dat de tegenpartij niet in beroep gaat en niet kan betalen, kan u nog steeds een vergoeding vragen aan het slachtofferfonds. Dit Fonds vergoedt zowel de lichamelijke als de morele schade.
Gratis je verkeersboete berekenen - www.overtreding.be
Verzoekschrift eerherstel - www.eerherstel.be
Hoeveel loonbeslag kan er bij jou gelegd worden? www.beslagcalculator.be

Reclame

evgoeth
Topic Starter

#4 , 26 feb 2013 17:19

Waarom dan in beroep gaan als je je niet kan mengen in de strafmaat?

Ik ga er van uit dat de tegenpartij in beroep zal gaan, maar dat weten we tot op heden nog niet. Het vonnis is m.i. ook nog niet betekend.

Ik vraag me wel af hoe zij moeten te weten komen waar die jongen werkt, en hoe ze dan beslag kunnen leggen op (een gedeelte van) zijn loon.
Wat als hij van job verandert?

ALS het al in orde komt zal hij moeten afbetalen voor enkele honderden euro's per maand, vele, vele jaren lang. Kan dat?

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#5 , 26 feb 2013 17:32

Strafmaat is iets dat - gevraagd wordt door het openbaar ministerie (parket-procureur des Konings).
Als slachtoffer hebt u recht op schadevergoeding ofwel via het strafproces ofwel alleen of later via burgerlijke procedure.
Indien beide procedures opgestart werden dan gaat de strafprocedure voor (in het kort gezegd).?
Voordeel bij een strafprocedure is dat het OM (en de politie) zal instaan voor het verzamelen van de bewijzen.
Wat u al veel kosten en deskundigenonderzoeken met kosten zal besparen.
U moet als burgerlijke zaak het causale verband tussen feit en gevolg(schade) bewijzen.
De strafrechter moet het strafbare aan het feit bewijzen.

Strafmaat wil zeggen dat het slachtoffer gaat bepalen wat de straf van de dader is..... dat was misschien zo in de middeleeuwen en daarvoor maar gelukkig is dat niet meer het geval.
(Behoudens ophangen van paardendieven in een ander werelddeel)
Ja dat kan veeele jaren lang te betalen zijn.

ddanck
Contacteer: Website

#6 , 26 feb 2013 18:14

Waarom dan in beroep gaan als je je niet kan mengen in de strafmaat?

Ik ga er van uit dat de tegenpartij in beroep zal gaan, maar dat weten we tot op heden nog niet. Het vonnis is m.i. ook nog niet betekend.

Ik vraag me wel af hoe zij moeten te weten komen waar die jongen werkt, en hoe ze dan beslag kunnen leggen op (een gedeelte van) zijn loon.
Wat als hij van job verandert?

Als het al in orde komt zal hij moeten afbetalen voor enkele honderden euro's per maand, vele, vele jaren lang. Kan dat?
Als burgerlijke partij kan u geen uitspraak doen over de strafmaat, wel over de kwalificatie. De strafrechter is namelijk niet gebonden door de kwalificatie die het parket, de burgerlijke partij of eventueel zelfs de raadkamer aan de feiten geeft. De strafrechter wordt "in rem" gevat en hij dient zelf de juiste kwalificaties te geven aan de feiten. Bovendien kan de precisering zelfs voor het eerst in hoger beroep geschieden (Cass. 28 juni 1994, Arr. Cass. 1994, nr. 335).

De overige vragen, worden beantwoord door de deurwaarder. Deze kan nagaan waar een schuldenaar woont, of die werkt en of die eigenaar is van bepaalde roerende en/of onroerende goederen.

Een afbetaling kan inderdaad jaren duren. Bij elke betaling zullen de kosten voor de schuldenaar dan wel oplopen.
Gratis je verkeersboete berekenen - www.overtreding.be
Verzoekschrift eerherstel - www.eerherstel.be
Hoeveel loonbeslag kan er bij jou gelegd worden? www.beslagcalculator.be

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#7 , 26 feb 2013 23:03

En het is uiteraard inderdaad de rechter die uiteindelijk het feit kwalificeert enz enz zoals @AdvoDanck zo mooi verder heeft uitgelegd. :D

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”