Termijn betekening, betaling registratierechten

veronique.l
Topic Starter

Termijn betekening, betaling registratierechten

#1 , 05 jul 2013 11:09

Hoeveel tijd heb ik om het burgerlijke deel van een arrest te laten betekenen? En wat als de veroordeelde ambtelijk geschrapt is (wat zo is, deze is mogelijks naar het buitenland vertrokken), wat doe ik dan? Wat gebeurt er indien ik het arrest niet tijdig kan laten betekenen?

Als ik het goed begrepen heb zal ik tevens de 3% registratierechten (toegekende bedrag in burgerlijke deel is hoger dan 12.500€) moeten ophoesten, daar men ze niet bij de veroordeelde kan halen. Klopt dit?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Juridisch actief: Nee

#2 , 05 jul 2013 13:19

Enkel voor een vonnis/arrest dat bij verstek is uitgesproken bestaat een termijn voor de betekening ervan. Dit vonnis/arrest moet binnen het jaar betekend worden, zoniet vervalt het (je kan dan wel opnieuw een vonnis/arrest laten uitspreken).

U moet de registratierechten niet betalen. Enkel als u effectief betaling ontvangt kunt u verplicht worden de registratierechten te betalen, en dit tot maximum de helft van wat u ontvangen hebt (art. 35, derde lid, Wetboek Registratierechten).

veronique.l
Topic Starter

#3 , 05 jul 2013 14:25

Dank voor uw antwoord.

En hoe kan men het laten betekenen indien veroordeelde ambtelijk geschrapt is en zich nergens anders (in binnen noch buitenland) heeft laten inschrijven?

En indien het arrest vervalt na een jaar (bij niet-betekening) zegt u dat het 'opnieuw moet worden uitgesproken'. Betekent dit dat ik door het Hof van Beroep het vonnis gewoon opnieuw moet laten bevestigen (louter formaliteit?, en is er hiervoor een termijn?)?

Reclame

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”