Hangjongeren

axflow
Topic Starter

Hangjongeren

#1 , 15 nov 2013 18:54

Beste lezers,

Ik heb een eigen zaak in een kleine winkelgalerij. Op regelmatige tijdstippen komen er echter luidruchtige jongeren zich misdragen voor mijn zaak. Ze doen illegale dingen zoals drugs roken en verhandelen. Ik heb hiervoor al meermaals naar de politie gebeld maar telkens wordt ik afgescheept omdat 'er geen interventies beschikbaar zijn' en de laatste keer dat ik belde, heeft men mij botweg gezegd dat ze voor zulke zaken geen tijd hebben. Het is echter nadelig voor mijn zaak en klanten.

Nu is mijn vraag of de politie niet verplicht is om op mijn vraag in te gaan, het kan toch niet correct zijn dat ze toelaten dat dit gebeurd?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 17 nov 2013 17:56

Gebruik van drugs in openbare plaatsen (voor het publiek toegankelijk) is strafbaar dus politie dient op te treden.
Een contact opnemen met diensthoofd ( commissaris) van de interventie.

BloodNight

#3 , 17 nov 2013 19:06

Dit is eerder iets voor de wijkagent om aan te pakken.
Het is perfect mogelijk dat de interventieploegen geen tijd hebben wegens de hoge werkdruk.
Dan moet men prioriteiten stellen, gaan we voor de kinderen dat een jointje aan het roken zijn of gaan we voor de man die op zijn vrouw aan het slagen is...
keuzes keuzes...
Misschien ook best eens vermelden over welke zone het gaat?
In Brussel heeft men wel wat beter te doen. In een kleine zone is er bv maar 1 ploeg dat alles moet doen...

Reclame

Franciscus

#4 , 17 nov 2013 19:51

eeuh ...ook het in het oog houden van met oa doel de dealers op te pakken kadert in de taken van politie.
In Antwerpen is er trouwens buiten de wijkpolitie met een eigen opsporingsteam ook bij de recherche een stevige uitbreiding gekomen.
Een kwartierinspecteur houdt zich eerder bezig met de administratieve taken in de wijk.

Trouwens het is niet de taak van een burger om zich dan maar in verbinding te moeten stellen met steeds maar een andere dienst .. een melding dient te volstaan en die moet intern naar de juiste dienst worden doorgespeeld.

69_Shorty_69

#5 , 22 nov 2013 13:46

Geloof dat zelfs de Blauwe Lijn hiervoor geschikt indien men niet direct met de jongeren wilt geconfronteerd worden (represailles) zoals dat wel gebeurd bij directe interventies en is in veel gevallen zelfs handiger om onderliggende problemen in kaart te brengen... want zo geef je de ruimte aan de politie om dit te onderzoeken en een eventueel netwerk op te rollen waar de eigenlijk wortels van het kwaad liggen.

Blauwe Lijn:
0800 123 12

of een elektronische melding gaat tegenwoordig ook.

Meestal wordt dat dan aangekaard bij de wijkwerking en de interventieploegen die in dat bepaalde werkingsgebied patrouilleren.
dura lex sed lex

Reporter: What do you feel when you shoot a terorrist?
Marine Sniper: *Chuckles* RECOIL

When you run from the law you'll only get to jail tired

Franciscus

#6 , 22 nov 2013 13:52

Maar dat is alleen IN Antwerpen.

BloodNight

#7 , 22 nov 2013 14:08

eeuh ...ook het in het oog houden van met oa doel de dealers op te pakken kadert in de taken van politie.
In Antwerpen is er trouwens buiten de wijkpolitie met een eigen opsporingsteam ook bij de recherche een stevige uitbreiding gekomen.
Een kwartierinspecteur houdt zich eerder bezig met de administratieve taken in de wijk.

Trouwens het is niet de taak van een burger om zich dan maar in verbinding te moeten stellen met steeds maar een andere dienst .. een melding dient te volstaan en die moet intern naar de juiste dienst worden doorgespeeld.
Tuurlijk is de taak van politie om zich bezig te houden met drugs. Momenteel is dit zelf veel te weinig. Drugs is de aanleiding van vele andere problemen. IFG's, inbraken, vechtpartij, overlast etc etc

Normaal gezien zal de politie dit ook doorspelen naar de dienst dat dit dient op te volgen.
Als de zone goed werkt, kijken alle diensten zelf naar de meldingen/interventies en halen de voor hen relevante info eruit.
Maar ik kan perfect begrijpen dat als er maar 1 ploeg op de baan is en er nog 10 interventies staan te wachten. Dat men zegt dat ze voor zoiets niet kunnen komen. In een ideale wereld zou dit niet gebeuren. In de realiteit wel.
De invulling van de wijk verschilt van zone tot zone. In mijn zone doen de wijkinspecteurs naast hun administratieve taken ook vele andere zaken. Is er een overlast probleem in een straat dan zal de wijkinspecteur hierop beginnen werken. Veel controleren, zelf onderzoeken etc.
De beste info dat de politie heeft komt (naar mijn mening) vaak van de wijkinspecteur dat zijn wijk en de inwoners goed kent.

69_Shorty_69

#8 , 22 nov 2013 14:41

Maar dat is alleen IN Antwerpen.
Ge gaat me toch niet wijsmaken dat Antwerpen de ENIGE is met zo'n systeem; ok Antwerpen is the best natuurlijk :mrgreen: (sorry Antwerps jovinisme mag nog eh :mrgreen: ); maar ge gaat me toch niet vertellen dat alleen Antwerpen zo slim is om zo'n systeem in te gebruiken...
dura lex sed lex

Reporter: What do you feel when you shoot a terorrist?
Marine Sniper: *Chuckles* RECOIL

When you run from the law you'll only get to jail tired

Franciscus

#9 , 22 nov 2013 22:03

Ik dacht het wel ik heb toch geen weet dat een andere politiezone ook een 0800 nr gebruikt.

Vadderick

#10 , 23 nov 2013 22:05

Ik dacht het wel ik heb toch geen weet dat een andere politiezone ook een 0800 nr gebruikt.
In Mechelen in elk geval niet :) ... Wijkoverlast (Kerntaken > Cel Wijkoverlast)

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”