eeuh ...ook het in het oog houden van met oa doel de dealers op te pakken kadert in de taken van politie.
In Antwerpen is er trouwens buiten de wijkpolitie met een eigen opsporingsteam ook bij de recherche een stevige uitbreiding gekomen.
Een kwartierinspecteur houdt zich eerder bezig met de administratieve taken in de wijk.
Trouwens het is niet de taak van een burger om zich dan maar in verbinding te moeten stellen met steeds maar een andere dienst .. een melding dient te volstaan en die moet intern naar de juiste dienst worden doorgespeeld.
Tuurlijk is de taak van politie om zich bezig te houden met drugs. Momenteel is dit zelf veel te weinig. Drugs is de aanleiding van vele andere problemen. IFG's, inbraken, vechtpartij, overlast etc etc
Normaal gezien zal de politie dit ook doorspelen naar de dienst dat dit dient op te volgen.
Als de zone goed werkt, kijken alle diensten zelf naar de meldingen/interventies en halen de voor hen relevante info eruit.
Maar ik kan perfect begrijpen dat als er maar 1 ploeg op de baan is en er nog 10 interventies staan te wachten. Dat men zegt dat ze voor zoiets niet kunnen komen. In een ideale wereld zou dit niet gebeuren. In de realiteit wel.
De invulling van de wijk verschilt van zone tot zone. In mijn zone doen de wijkinspecteurs naast hun administratieve taken ook vele andere zaken. Is er een overlast probleem in een straat dan zal de wijkinspecteur hierop beginnen werken. Veel controleren, zelf onderzoeken etc.
De beste info dat de politie heeft komt (naar mijn mening) vaak van de wijkinspecteur dat zijn wijk en de inwoners goed kent.