Werkgever dient klacht in wegens diefstal

Lisa_89
Topic Starter

Werkgever dient klacht in wegens diefstal

#1 , 25 dec 2013 12:19

Beste,

Mijn ex-werkgever heeft tegen mijn klacht ingediend wegens diefstal van een Iphone en Laptop die ik van hun in bruikleen had. Op de dag dat ik deze spullen wou terugbrengen zijn deze gestolen op de tram (aangifte gedaan bij de MIVB). Ik heb die aangifte ook doorgestuurd naar hun met de melding dat ik deze goederen best uit eigen zak wou terugbetalen vermits het langs mijn kant een fout is. Nu krijg ik maandag een telefoontje van de politie dat ik mij moet gaan aanbieden op het politiebureau ivm met klacht van diefstal.

Wat moet ik nu doen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 25 dec 2013 13:49

Gaan natuurlijk en uw aangifte van bij de MIVB meennemen.

redak

#3 , 25 dec 2013 14:23

en eventueel ook een bewijs van de melding dat je dit uit eigen zak wil betalen meenemen, indien dit mogelijk is. Dit toont dan alvast dat u geen slechte bedoelingen had.

Reclame

Lisa_89
Topic Starter

#4 , 25 dec 2013 19:40

Ja, tuurlijk ga ik gaan :) maar ik vind het zo een lastige zaak. Ik heb op mail gezet dat ik het wou betalen. En ze hebben mijn MIVB-aangifte gehad, de politie, daarvan hebben ze mijn gsm-nummer. Enfin ja, ik heb niets gestolen, ik zal er misschien toch maar een advocaat bij halen, neen?

Franciscus

#5 , 26 dec 2013 01:03

Kan nooit diefstal zijn ter uwer laste gezien u de zaken OVERHANDIGD hebt gekregen door uw werkgever.
Diefstal is het WEGNEMEN van.
Afpersing is het LATEN OVERHANDIGEN onder bedreiging dus ook niet.
Misbruik van vertrouwen zou kunnen maar dan moet de werkgever u officieel hebben TERUGGEVRAAGD en dat is ook niet gebeurd.

OF de werkgever u de zaken KAN laten betalen moet eerst afgecheckt worden of dit als een ZWARE fout kan bestempeld worden...

Om maar aan te geven.......

ALS de serienummers van die toestellen gekend zijn en doorgegeven aan de politie en ook het emei-nummer en de politie heeft de procedure gevolgd ..weinig kans dat daar enige vervolging zal inzitten.

Lisa_89
Topic Starter

#6 , 30 dec 2013 20:50

Ik weet dat de politie mij gebeld heeft, een keer zonder bericht na te laten omdat ikzelf teruggebeld had naar de gemiste oproep. Dit is al tien dagen geleden, ondertussen niks meer van gehoord. Ik wist gewoon dat mijn werkgever aangifte had gedaan omdat hij mij dat gemaild had. Ondertussen houdt hij wel mijn maaltijdcheques achter als minimale compensatie. Ik denk dat ze het gewoon gaan seponeren.

Franciscus

#7 , 30 dec 2013 21:39

Hij kan niet zomaar maaltijdcheques of wat dan ook achterhouden.
Raadpleeg ASAP uw vakbond.

Gebruiker21

#8 , 13 jan 2014 16:39

Ook het terugbetalen uit eigen zak moet je eens goed overwegen. Als je die spullen onbeheerd hebt achtergelaten in de tram, is het misschien idd jouw fout, maar als deze bijvoorbeeld uit een tas gestolen zijn die je vasthad (bijvoorbeeld in de drukte van het uitstappen => zakkenrollers), denk ik niet dat jou een zware fout ten laste kan gelegd worden, en hoef je die dingen ook niet uit eigen zak terug te betalen. De meeste werkgevers zijn trouwens verzekerd tegen dit soort diefstallen (van bedrijfslaptops, gsm's, smartphones, etc...). Los van uw aangifte bij de MIVB, had je misschien bast nog aangifte gedaan bij de politie. Geen idee welke waarde een aangifte bij de MIVB heeft, maar meer dan hen formeel "vertellen" dat je iets kwijt bent (zodat ze je kunnen verwittigen als het eventueel teruggevonden wordt), is dit niet, denk ik.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

giserke

#9 , 13 jan 2014 16:47

@Gebruiker21, de eiser (haar ex werkgever) zal in dit geval moeten bewijzen dat ze de spullen onbeheerd heeft achtergelaten, of de zaken gestolen zijn. Lijkt me dus moeilijk.
En gezien de reactie van haar ex werkgever, door onmiddellijk klacht neer te leggen voor diefstal, zou ik het op mijn beurt ook hard spelen.

Het achterhouden van loon/ maaltijdcheques kan onder geen enkel beding. Die twee zaken hebben met elkaar niks te maken.
Als die ex werkgever zegt: ik houd uw loon of maaltijdcheques ter compensatie, dan is dit bijna diefstal en afpersing. -> aangifte doen bij de politie dus. ;)

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”